Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Smultronbarn
#1284571
Vet inte om detta hamnat i rätt forum, men har en liten fundering.

:?: Kan en trikåsjal bli gammal? :mitvit: Har den en viss rekommenderad livslängd?

Det vill säga, hur länge kan man använda en trikåsjal innan man bör byta ut den? Jag tänker typ att tex en t-shirt har en viss livslängd och kan bli oformlig och uttänjd med tiden. Om en sjal blir på samma sätt tänker jag att den kanske inte avlastar ordentligt och/eller kan bli skör och därmed farlig att bära sitt barn i. :?

Har jag rätt eller fel eller mittemellan?
Användarens profilbild
Av Elin G
#1284615
Mittemellan kanske. De flesta sjalarna är ju gjorda i väldigt bra bomullstrikå och jag har svårt att tro att de kan bli så sköra och slitna att det blir en säkerhetsrisk att använda dem. En t-shirt blir ju sliten och oformlig efter kanske 200 tvättar och det tar ju ett tag att komma upp i det. Ful och noppig blir den nog med tiden (men nu pratar vi många år, tror jag). Men farlig, nej, det tror jag inte alls.
Användarens profilbild
Av Elin G
#1284617
Vad är förresten livslängden på en t-shirt? Jag har barnkläder som använts av 5-6 barn och det enda problemet med dem är att de är lite noppiga och mycket fläckiga.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#1285521
Ja, den kan bli gammal. Men det är ju knappast så att det är farligt att bära i den. Den faller ju inte sönder i småbitar så att barnet trillar ur.
Gammal trikå brukar bli stum, och liksom "gnisslig". Den känns skör på något sätt.
Av Smultronbarn
#1287514
Oki, tack! skönt att veta. :D
Då vågar man satsa på begagnat i några led utan säkerhetsrisk. Blir den stum och konstig så är det kanske dax att byta ut den då, men bara noppor (och fläckar) är ok.
Användarens profilbild
Av Sami
#1462387
tvättas ju inte så frekvent som annan trikå som man har i sin garderob!!!

Visst kan den bli utsliten men då har man nog mer tvättat itu den än slitit ut den...

Man är som användare ansvarig för att utrustningen är i gott skick!!! Du köper ju inte en sjal som inte känns fin och bra!!! inte ens via annons.. det står ju oftast hur gamla de är eller när de är inköpta och så kan man ju kolla på tillverkarnas sidor för att se färger och modeller... så får man en uppfattning om åldern.. och man kan ju ställa frågor..

Så du behöver inte vara bekymrad för att få tag på en gammal sjal om du köper ett välkänt märke.. eller en sjal som någon rekommenderat...
Av Smultronbarn
#1487367
Tack så mycket för ditt svar! :D
Användarens profilbild
Av Fenomena
#1567231
Knyttet & K skrev:Ja, den kan bli gammal. Men det är ju knappast så att det är farligt att bära i den. Den faller ju inte sönder i småbitar så att barnet trillar ur.
Gammal trikå brukar bli stum, och liksom "gnisslig". Den känns skör på något sätt.
Så tror jag också: att den blir stum och gnisslig långt innan den ev blir skör och farlig. Om man plockar ned en kartong med 70-talskläder från vinden så är ju en del trikåplagg så. De knakar när man drar i dem, och blir stumma. En sån sjal skulle ju inte vara skön att bära i, men jag tror inte att den skulle gå av! Bomullsfibrerna blir ju inte gamla och trasiga på samma sätt.
Användarens profilbild
Av Fenomena
#1567232
Kosmos skrev:
Knyttet & K skrev:Ja, den kan bli gammal. Men det är ju knappast så att det är farligt att bära i den. Den faller ju inte sönder i småbitar så att barnet trillar ur.
Gammal trikå brukar bli stum, och liksom "gnisslig". Den känns skör på något sätt.
Fast "för" gammal trikå typ från 70-talet kan falla sönder :? Men då måste den ligga lääänge. Eller alltså inte falla i bitar, men elastantrådarna (de som är det elastiska) faller sönder.
Eller ja nyare trikå också om man tvättat den fel tex. men mjukmedel för det tål inte elastanet.
:-D såg nu att du redan hade skrivit samma sak som jag skrev.
Användarens profilbild
Av tinaw
#1567283
Det beror ju lite på materialvalet. En sjal med någon sorts syntetfiber, elastan, lycra etc, kommer ju att åldras med tiden. Men vanlig bomull händer inget särskilt med för att den ligger. Om den används flitigt blir det till slut utsliten, men det ska nog mycket till innan man hamnar där.
Användarens profilbild
Av Alven
#1567794
tinaw skrev:Det beror ju lite på materialvalet. En sjal med någon sorts syntetfiber, elastan, lycra etc, kommer ju att åldras med tiden. Men vanlig bomull händer inget särskilt med för att den ligger. Om den används flitigt blir det till slut utsliten, men det ska nog mycket till innan man hamnar där.
Men hur vanligt är det med elastan i sjalarna? De jag har är iaf 100% bomull, och jag har bara sett sino med annat material och det är ju modal, som med lite god vilja nog kan räknas som naturmaterial det med... ;)
Användarens profilbild
Av tinaw
#1567797
Det finns bara ett par, men jag har inte koll på om de säljs i sverige och jag har inte namnen i huvudet heller. Men det är såpass ovanligt att det inte bör vara något större problem med knäppiga, konstiga sjalar pga ålder. Modal drabbas inte på samma sätt alls.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?