Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
Inga röster
0%
2
3
9%
3
4
13%
4
17
53%
5
8
25%
Användarens profilbild
Av Mia
#51523
Jag har bara använt denna sjal på prov men har en som är till salu! En randig som är den bredare modellen och längre.
Jag tycker definitivt den avlastar bättre än moby och Huga Bub som jag också har. Dels pga bredden jämfört m H-a-B och dels för att den är lite mindre stretcig än mobyn.
Man kan därför använda denna sjal längre! Jag har burit min 15kgs-son på ryggen med den bara för att testa hur den avlastar. Det är inget jag rekomenderar till vardags men helt klart att denna har längre användningstid innan man vill gå över till vävda sjalar.
Det finns fler snygga färger av andra sjalar men denna är av mycket bra miljövänlig kvalitet!
4.6m är lite kort till mig och 5.6 lite långt... De kunde ha en mer standardlägd tycker jag, typ 5.2..
Jag ger den betyg 4 pga att längderna inte är ultimata och pga att den inte finns i roligare färger. Men bärkvaliteten är värd 5.
Användarens profilbild
Av aneeha
#129000
För mig som fått vinterbarn (född 24 nov) i ett rättså kallt hus så har minimundusen varit perfekt. Varm och ombonad, men troligen inget för sommaren. Bra stöd för en liten som mest sover. Men faktum är att den långa tom är en aning för lång för mig som är storl. 48! Är du normalstor så köp den kortare.

Det är viktigt att inte knyta för löst för då blir den svajig.
Av Annelie76
#243878
Jag äääääälskar min minimundus. Har provat bärabarn-sjalarna, MaM Wrap trikå och Hoppediz trikå och detta är hittills min ABSOLUTA favvis. Tycker den duvblå är jättefin till min Idun och har fått en massa komplimanger för både färg och tygkvalitet.

Tycker den känns stummare i tyget än andra trikå-sjalar och Idun trivs bättre i den än i dom andra. Tror hon också känner sig tryggare.

För mig är den en klar 5 :D
Användarens profilbild
Av tove79
#327468
Bra och prisvärd trikåsjal! Tyckte jättemycket om min, som var min första sjal ever. Blev frälst i bärandet men skulle gärna burit mer om inte denna högsommarhetta kommit. Minimundus-sjalen blev alldeles för varm så jag köpte en Sino istället. I jämförelse med Sinon bleknar den...
Det braiga priset är dock ett plus, och om man inte provat på sjal förut är den lätt att lära sig, det medföljer ett bra instruktionshäfte.
Användarens profilbild
Av mia75
#354187
Jag älskar den! Framför allt de smidiga måtten, min är 4,6 lång och 50 bred. Stadig utan att bli allt för varm. Billig och det viktigaste, att den är öko-tex märkt! :D Klar 5:a för mig.
Användarens profilbild
Av Asereht
#372828
Jag köpte en Minimundus då jag väntade fyran. Jag förälskade mig totalt i den underbara färgställningen som bara lös gosighet. Tyvärr så trivdes jag inte med den fullt ut så när sonen var knappa fem månader så bytte jag ut den mote en annan stadigare trikåsjal.

Minimundussjalen får en fyra av mig, den är mjuk och go och passar en liten nyfis perfekt men det som håller den från målsnöret och en femma är det faktum att jag tyckte den töjde sig för mycket och liksom gav efter under bärandet, det gillade jag inte.

Sonen däremot trivdes aldeles ypperligt. :D

Bild
Användarens profilbild
Av Groover
#382800
Positivt:

Varm och gosig nu när det är kallt.
Hyfsat stadig (men jag föredrar ändå min sino, som trots att den är smalare och tunnare känns mkt stadigare).

Negativt:

Lite väl lång (men den korta varianten är för kort för en tjockis som mig om man vill knuta omslutet).
Töjer sig en del efter användning. Inte så bra att ta i och ur bebisen utan att knyta om, vilket fungerar bra med sinon.

Den får en 4 av mig!
Av Anna Rossander
#471874
Detta är min första sjal och jag har använt den sedan min dotter var ett par dagar, hon är nu 6 veckor.

Hon sitter tryggt och bra (även om man ibland får spänna om) och det var inte svårt att få till knytandet. Efter viss initial skepcism använder min man sjalen mycket han också. Vi har provat att bära henne i en ärvd BabyBjörn men hon trivdes inte i den, vi kände också att hon kom så långt ut att det var svajigt. Jag har försökt ha henne i 'vagga' någon gång men hon trivdes inte med det, och inte jag heller. Jag fick kanske inte riktigt till det, tyckte mina bröst var i vägen. En tanke jag hade med sjalen var att amma i den men det har inte blivit av.
Att man kan ta barnet i och ur sjalen utan att knyta upp är visserligen sant men sjalen åker ändå av och på hela tiden för att till exempel amma (det går att peta fram bröstet mellan alla varv men jag tycker det är knöligt), eller byta nerkräkta kläder (mina).

Med minimundus är jag nöjd, jag valde den för att den var lite billigare och mindre än många andra. Jag har den korta smala varianten och tycker det är ganska mycket tyg ändå, jag är 180 cm lång strl 40 och kan ändå ha knuten fram. Den töjer sig lite under användning men det är inte svårt att spänna om knuten, med barnet i. När man tvättar den krymper den ihop igen.
Den är också prisvärd (360:- + frakt) och utan att ha provat med barn i tror jag inte att tex en Sino är värd det dubbla. Jag beställde från minimundus hemsida och fick sjalen på två dagar.

Jag funderar nu på att komplettera med något som går fortare att få henne i och ur, tex en ringsjal, för hemmabruk, samt något som jag kan ha henne på ryggen med. Ju större hon blir ju mer 'i vägen' är hon fram.

Lycka till med valet!
Användarens profilbild
Av acand
#642259
Min sjal är 5,6 m och jag är lång och smal. Nu har jag insett efter att ha prövat och sen läst här, att jag nog köpte för lång sjal, om jag sen hade kommit bättre överens med en kortare vet jag inte.
Har inte använt den så jättemycket, mest i början, sen fick jag låna en baby björn - det var snabbare och smidigare. Jag är ändå rätt nöjd med den, har iofs inget att jämföra med.
Elias väger 8,2 kg nu och är väl helt enkelt för stor för den.
Jag ger den en 3:a
#7947849
Detta är den enda sjalen jag provat men jag ger ändå ett omdöme. Jag är i stort sett jättenöjd med min fina khaki/svartrandiga minimundus. Den är mjuk och gosig och lätt att knyta, även om den töjer sig lite efter ett tag, men knyter man hårt så blir det bra! Leia trivs jättebra i den och kan mysa många timmar. Nackdelen är att den blir väldigt varm, nu när det är varmt ute är det jättesvettigt. Jag köpte den långa varianten med tanken att sambon också skulle använda den, vilket inte blivit av, så det hade varit bättre med en kortare sjal. Jag ger en 4:a.
#8147973
Har en ekologisk grön som vi började använda redan på bb, och dottern har bott i den de första månaderna.
Den är 5,6 m och är lagom till mig som är 165cm och tjock. Sambon är längre och smalare och blir så invirad att han slapp ha t-shirt under i somras.
Sjalen är väldigt varm vilket drar ner betyget. Dottern väger 6 kg och jag börjar tycka att det blir obekvämt efter långa stunder, men jag har väldigt känsliga axlar och rygg. Sambon tycker fortfarande att den är helt okej att bära i.
Den töjer sig en del, jag har stört mig på flärpen (mittmarkeringen) hela tiden och knytinstruktionern som följde med var inte bra. Men jag ger den ändå en 4:a för jag har verkligen älskat sjalen.
#8413412
Jag satte en fyra.

Har ingen erfarenhet av någon annan trikåsjal och det enda negativa är att det är varm på sommaren/varm vår.

Har två stycken och favoriten är den som är inne på tredje barnet då jag upplever den som lite mjukare och kanske lite svalare.
#8903063
Enda trikåsjalen jag burit i, har klappat Moby och Sino. Ger en 4:a eftersom jag använt den hur mycket som helst.

Plus:
Snygg! Jag har en beige/svartrandig och den är snygg nog att tjäna som tröja passiv.
Känns stabilare än de andra sjalar jag känt på (dock inte burit i!)
Smidig knut
Ekologiskt är alltid bra

Minus:
Töjer sig mycket vilket innebär att man behöver spänna åt när man lyft i och ur, stör dock inte mig så mycket.
Låååånga ändar. 5,6 m ger mig som är ca strl 42 ändar på över en meter med knut på magen.
Varm

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?