Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
2
2%
2
Inga röster
0%
3
10
10%
4
43
42%
5
47
46%
Användarens profilbild
Av medusan75
#302985
lätt sjal, snabb att knyta. Jag har varit jättenöjd. Fast jag tycker ju inte alls den klarar så många kilon som den påstår. Någonstans över 7 kg börjar den bli svajjig och man börjar önska sig ett stadigare tyg.
Så för oss som var den urvuxen på 3-4 månader.
Jag gav den en 4:a. Det enda som drar ner den från en 5:a är den korta användningstiden.
Av kbellander
#325571
Mobyn får en 4:a av mig även om jag gärna vill ge en 5:a

En prisvärd första sjal, som dessutom lätt kan köpas nästan oanvända begagnade (vilket jag gjorde)!

På plus-sidan: bekväm, lätt att knyta, tydliga instruktioner, sval, billig, torkar fort. En toppensjal för nybörjare som mig!

På minussidan: den blir fort lite nopprig
Användarens profilbild
Av tinaw
#354258
Mobyn är en prisvärd sjal, men lite för svajig för min smak, jag föredrar fastare sjalar. Men en utmärkt nybörjarsjal och väldigt bra med avsmalnande ändar!
Användarens profilbild
Av zandrama
#354402
Min första kärlek! :heart:
Ändå får den "bara" en 4. Anledningen till att den inte får mer är för att den blir svajig när barnet väger över 6/7 kg.

Den är gjord av ganska tjock trikå, så den kan nog bli varm på sommaren, men var underbar att ha på vintern. Eftersom den dessutom är hysat billig så är det en sjal som man kan köpa och testa med och inte få ångest om det visar sig att sjalande inte funkar för en själv.

Den är väldigt lättanvänd och mjuk och mysig och lätt att få till. Töjer sig sällan och skär inte in. Kärlek helt enkelt! :tumup:
Av Edithselma
#374920
Har inte testat Mobyn på en nyfödd men i väntan på en sådan har jag provburit storasyster, 1 år, i den. Funkade oväntat bra för ett så tungt barn (10 kg), lite svajigt bara men kändes inte tungt för axlarna. Den får en 4 av mig. Jag tror att t ex Sinon är lite stadigare och har en längre användningstid. Om man normalt bär i vävd långsjal och bara vill ha en trikåsjal för de första månaderna är denna helt klart att rekommendera - inte minst pga priset.
Användarens profilbild
Av sonja
#494341
Den får en fyra av mig. Jag lärde mig snabbt hur jag skulle knyta och den var skön, men väldigt väldigt varm. Skulle nog kunna kalla den het :-) Kanske är oundvikligt men nog tror jag det finns svalare. Dessutom står det att den ska räcka till 15 kilo eller om det var 13? Vilket som så passar den inte mer än 6-7 kg tycker jag, det är MAX.

När min tjej började komma upp i den vikten började det med att man hade henne uppe vid brösten, men efter några minuter svajade hon nere vid höften :-)
Användarens profilbild
Av Gerda
#513557
Ger sjalen en 5:a! Vår första sjal - en chansning som blev fullpott för oss. Dottern är nu 3 månader och 6kg+ så känner jag att tyget inte är lika stabil som tidigare. Jag har rygg problem så jag väljer att köpa en vävd sjal nu, sambon hade annars kunnat haft den till hon säkert väger 8kg+.

Bra pris, lätt att knyta (lätt att lära sig knyta olika bärpositioner), verkligen mjuk och mysig. Perfekt första gångssjal och mycket bra "sjalfälla".

Har fått frågor på stan - vi har mossgrön som lockat många blickar och så flörtar dottern lite med folk och föräldrar har kommit fram och börjat fråga!

Skiljs med ångest från mobyn - Vi har många mysiga minnen med den!

Nackdelar - kort användningstid för mig, hade gärna önskat att den kunde bära nån kg till, den var lite varm för sambon medan jag som är frusen av mig bara njöt. :
Användarens profilbild
Av emelie
#616794
Jag ger en 4:a.

Det är en underbar förstasjal, framför allt om man som jag får barn under vinterhalvåret.
Den är mjuk, lättknuten och billig. En jättebra sjal om man som jag var nybörjare.

Men kring 8kg tycker jag tyget började ge efter när vi var ute o gick, jag fick knyta om vid långa promenader, så vi uppgraderade till en vävd sjal när Oliver var 4månader.

Men som nyföddsjal till förstagångsanvändare är den helt oslagbar!
(ja, jag har ju inte haft ngn annan, men :heart: Mobyn :heart: sjalfrälste mig totalt.)
Användarens profilbild
Av bani
#652455
Jag gav den en fyra.

Okej, jag har ingen erfarenhet av någon annan sjal, det här är min första. Och sen är jag väl ingen jätteflitig sjalare heller - Minimus vill inte gärna sjala om han inte kan sova samtidigt, så vill han inte sova vill han inte sjala... så det passar inte alltid, och hushållsarbete är inte lätt att utföra med en klump direkt under hakan. :blahblah:

Personligen har jag lite svårt att komma överens med en så lång sjal. Det är mycket tyg att vira runt sig, vilket gör att det tar ett litet tag som kan kännas som en evighet om barnet gråter. Funderar på sele eller MT. Men det var ju inte svårt att lära sig grundknytning. Har aldrig lyckats med att bära på annat sätt än upprätt dock. Har inte heller lyckats med att ta i och ur barnet utan att knuten blir slapp och allting vrider sig. :roll:

Mobyn har dock varit en fantastiskt bra introduktion till bärandet. Den är billig (jag köpte dessutom min på rea från Mimmis (tack Mimmi!) för 300:-), så man blir ju inte ruinerad. Den är varm, vilket är både bra och dåligt beroende på säsong... Lagom elastisk. Minimus är en tjockisbebis som väger sex kilo nu innan han fyllt två månader, och det märks ju redan att den inte kommer att räcka till hur länge som helst. Men som helhet är jag mycket nöjd med att jag köpte den och kan rekommendera den till andra.
Av kylsbo22
#667572
Kanske den prisvärdaste sjalen, dock skulle jag kosta på någon annan, då jag tycker den var lite varm o klumpig, fast den funkade väldigt bra, skulle kunna tänka mig att bära i en sån.
Användarens profilbild
Av Ami
#761574
Min favorittrikåsjal! Den avlastar bra, är stadig, sitter bra utan att halka iväg, kanterna rullar inte, ganska lättknuten och inte så farligt varm ens på sommaren.
Användarens profilbild
Av saker
#776374
mobyn var min första sjal, och jag gillade den massor. Fick dock byta till en tunnare och svalare när dottern var ca 3 mån (i juni) och den var alldeles för varm. skulle inte rekommendera den till någon som vill bära under sommaren... men annars var den en helt perfekt sjal till en liten bebis!
Användarens profilbild
Av Beckah82
#777192
Har inte jättemycket att jämföra med men jag tycker den är lite väl svajig REDAN. Min pojk är ju bara 7 veckor och jag känner inte att jag kan böja mig framåt obekymrat tex. Har en annan sjal nu som är lite fastare så jag verkligen märker skillnad.

Min pojk väger ju ändå bara 5,5 kilo ca.
Senast redigerad av Beckah82 den lör aug 25, 2007 02:15, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av norkmedoo
#777195
jag... gillade inte mobyn

trodde jag var nybörjare och så då, men gick raskt vidare till en mycket större sjalgarderob och i backspegeln ser jag nu efter att ha provat en exakt lika dan igen att den inte alls funkade för mig

jag tycker iofs att den är ganska prisvärd... billig :roll:

men för tung och kraftig, känns som för mycket tyg och tråkig

lägsta betyg får den av mig
Användarens profilbild
Av Nira
#918008
Och jag gillar fortfarande min Moby fastän min lille plutt numera är en ganska rejäl klimp på cirkus 11 kilo...
Den har funkat så himla bra för oss sen vi provade första gången, lätt att knyta och skön att ha på sig. + också för priset.
Enda "felet" är att den blir varm på sommaren, särskilt om både bebis och mamma är varma av sig, men på vintern är den supermysig.
Nu använder vi den inte så ofta längre men som insomningshjälp och myyyyssjal så funkar den fortfarande.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?