Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Vad tycker ni om denna? (skala 1-5, där 5 = högst)

1
Inga röster
0%
2
1
4%
3
Inga röster
0%
4
11
48%
5
11
48%
Användarens profilbild
Av April
#4963
Vad tycker du om denna? Motivera gärna ditt svar,
så att vi andra vet om den är värd att köpas :-D

Kram
Senast redigerad av April den tor dec 29, 2005 20:01, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Cayenne
#20921
Jag röstade på en fyra, för att den inte är vävd, men annars tycker jag sjalen är kanon!

Jag har nu använt min Pikku Ruu i 2½ månader (lika länge som dottern är gammal), och den är lättknuten, mjuk o skön och inte jättevarm.

Jag har använt den jättemycket inne utan att svettas ihjäl, och för mig är sjalen precis lagom lång. Hade jag haft en längre, hade jag snubblat på den.

Enda nackdelen är att den rullar sig lite i kanten, och att den inte avlastar lika bra som en vävd sjal.

Jag har en i färgen sommarhö (syns i min avatar) och den älskar jag:-) Den gröna färgen och att den är randig är verkligen "jag":-)
Av Marika
#26595
en 4

+ Tunn och lätt att knyta
+ mjuk
+ perfekt för nyfödd (önskar jag hade haft en då!!)
+ man kan ha den färdigknuten hela dagen, Perfekt när man ska i väg med bilen och handla. Färdigknuten under jacka är det bara att stopp i barnet när man är framme.

- att användnings tiden är ej lika lång som en vävd sjal. Börjar bli svajigt när barnet är runt 9-10 kg
- ej så stor variation av knytningar, funkar bäst med en typ av knytning. Rygg knytning är ej något att rekomendera

*Jag producerar Looma Ringo samt hjälper Småfolket med försäljning av deras produkter*
Senast redigerad av Marika den tor jul 28, 2005 10:37, redigerad totalt 1 gånger.
Av Gäst
#33255
Den första sjalen jag köpte var en PK. Jag hade övertalat min man att vi inte skulle använda vagn till denna bebisen. Sen stod jag där när hon var någon dag gammal och skulle knyta...gud vad svårt det var de första gångerna. Hade aldrig tidigare sett ngn bära i sjal, fick inte till den alls.

Men sen när jag väl lärde mig så var den underbar!

Vår PK är helt utsliten, Edith låg/satt i den eller i en MW ända tills hon var 6 månader, från dess har hon suttit i vagn ibland.

PK:n är helt utsliten, tvättad otroligt många gånger, skuklle aldrig kunna sälja den. Den var helt underbar till en nyfödd även om man behöver en vävd lite senare.
Användarens profilbild
Av loopy
#37085
Jag är supernöjd med min Pikku Ruu! Det är min första sjal ( och mitt första barn ) och det har varit jättelätt att lära sig att knyta den bra. Nu är min son bara 6 veckor än men vi använder den varje dag! Han verkar älska den minst lika mycket som jag! :lol:

Det enda som har varit ett problem är nu när det har varit ganska så jättevarmt, så är Pikkun supervarm tyvärr, men det är ju faktiskt en jättebra ursäkt att köpa en tunn vävd sjal. Väl? 8)

Skämt å sido, jag kan bara rekomendera Pikku Ruu till alla nyblivna föräldrar!
Användarens profilbild
Av Ingetora
#37633
Jag testade en Moby wrap först, och var i och för sig nöjd med den. Men eftersom sommaren är varm i år så letade jag efter den svalast möjliga sjalen. Pikkun kan ju köpas i "tunn" eller "tjock" kvalité, och den tunna finns i sin tur i tre olika tjocklekar enligt Ulla på sjalar.nu! Jag har den tunnaste av de olika kvalitéerna, och tycker att den tom. känns tunnare än Hug-a-bubben. Huggens tyg är tunt men mer ribbat än Pikkuns, därför är Pikkun svalare. Varmt blir det ju ändå, men vi bär ändå varje dag. Älskar min rosa Pikku-ruu. :D
Av Talula
#66945
Jag fick ett barn som inte gillar att åka vagn - kan ni tänka? :roll: Efter att ha burit i baby björn active och ängsligt sneglat på massor av sjalsajter tog jag mod till mej och provade en pikku ruu - oj oj oj vilken grej! :D Som många före mig kan jag bara tycka att det är synd att jag inte hade en från början. Nu trivs hon i vagnen ibland men sjalen är överlägsen som transportmedel och snuttetrasa. En femma blir det från oss.
Användarens profilbild
Av Dafe
#212803
.....alldeles underbar!!! Jag älskar min Pikku! Den är snygg, skön och SVAL! Den perfekta sjalen för oss just nu i alla fall. Jag har en "usva", en fiiin ljusblå i 50% bomull och 50% modal. Min bebis är snart två månader, väger 6,3 kg och vi använder denna varje dag sen den kom då han var två veckor precis. Vi har även en Moby Wrap men jag föredrar helt klart Pikkun. Jämfört med Mobyn är Pikku Ruun:

* Svalare
* Lite kortare (=lite mindre "svans" som hänger, men räcker gott och väl till omslutet kryss två med knuten fram för mig i alla fall (som har c:a stl 40/42 såhär efter förlossningen).
* Mindre elastisk (=avlastar bättre tycker jag)
* Liiite svårare att få till när man inte är van - men man vänjer sig snabbt!
* Underbar färg som jag dock inte sett på nån svensk site (jag beställde från Finland).

Ett pyttelitet minus för att kanterna rullar sig och det därmed är lite svårare att hitta mittmarkeringen, men den får ändå en FEMMA! :vågen: :rock:
Användarens profilbild
Av Gaya
#226568
Måste bara säga att jag som också har strl 38-44 (44 på hm) har minst en halvmeter svans när jag knyter min tvåmånaders i x-omslut på magen.

Min Pikku är väldigt tunn och med det kommer flera fördelar och en del nackdelar...
*Pytte liten knut
*sval
*kanterna rullar sig
*väldigt lätthanterligt tyg
*tar mycket liten plats
*känns inte lika gosig som tex Moby wrap men jag skulle inte byta min Pikku Ruu mot en Moby iallafall. :roll:
*När kanterna rullar isg så upplever jag att det kan vara svårt att få till dem strama nog och det kan bli lite svajigt i kanterna. Men med X-omslut går det bra att justera eftersom så det är just inget problem.
Användarens profilbild
Av Linnea
#354216
Den är väldigt tunn och lättknuten, perfekt till sommarbebisen eller att ha inomhus när man ammar och är varm jämt :wink:

Pga att den är så tunn så funkar den inte riktigt för lite tyngre bebisar, När min dotter vägde ca 10 så var det nästan omöjligt att bära i den längre, pga av tyget knorvlade ihop sig och skar in i axlarna.

den får en fyra av mig!
Användarens profilbild
Av norkmedoo
#354299
min pikku ruu ger jag en 5:a!

Bild

använde min höst/vinter och den här (böljor) lär vara
lite kraftigare än de tunna med sin ribbstickning
...men jag tycker den är fantastiskt skön, följsam och
stabil (tror min kille var halvåret när vi knöt pikku ruun
första gången och sedan har vi myst massor)

inget för långpromenader med så stora barn men för
hemmamys räcker den lääääänge :heart:
Senast redigerad av norkmedoo den mån okt 20, 2008 22:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Asereht
#372817
Jag älskade min Pikku-ruu, den fick en femma av mig.
:D
Det var iofs min första sjal men så här i efterhand inser jag att det var ett bra val. Den var underbart mjuk, följsam, lättknuten och ljuvlig i färgen. Som ett andra skinn med liten nykläckt bebis i. Som sagt, älskade den! :loving:

Det är den med min sovande mellankille i på min avatarbild. :heart:
Användarens profilbild
Av Pikku-Ruu
#1125668
5
Det var min första sjal, har inte provat andra trikåsjalar. Men har varit jättenöjd med min Pikku-Ruu. Jag har en med lite tjockare tyg och kanterna rullar sig inte på den. :heart:
Av Emmiez
#1194081
jag tyckte den va rätt bra från början, men efter ett tag blev den för svajig, trots liten bebis, så jag gillar den inte, får bli någon annan trikåsjal nästa barn :)
Användarens profilbild
Av AnneliJ
#1641609
Underbar! Min första sjal var ett riktigt lyckokast. Den var snäll mot mig när jag inte var så duktig på att knyta, den var tunn och inte för varm och jag lyckas knyta omslutet X fast jag drar 46 upptill. Att den är så tunn och gosig gör att den blir svajig när bebisen blir för tung, jag upplevde också att det var ungefär vid 8 kilo. Nu är min sjal utlånad och på resa till Thailand, och jag håller både tummar och stortår för att den ska hinna hem tills nästa bebis ska anlända om ett par veckor. Kan inte tänka mig en bättre nyfödingssjal! :heart:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?