Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Opartiska tips, råd och utvärderingar, av andra medlemmar på SjalBarn.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sofie
#9315217
Jag lyckades inte amma i trikåsjal, vävd däremot gick bra.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9315239
Jag tyckte inte att det var några konstigheter - jag släppte lite på knytningen så att ungen satt längre ner bara. Underbart att gå på stan med nöjd, ammande bäbis innanför jackan! (den ständiga möjligheten till småsnuttande resulterade dock emellanåt i grönskummigt bäbisbajs :| )
Användarens profilbild
Av SCSI
#9315656
Akribi skrev:Vad var det för en sjal SCSI? Var det en vanlig lång trikåsjal?
Japp, lite tunnare än babylonias kanske, men de är rätt likvärdiga alla trikåer tycker jag...
Av Brylepudding
#9322819
Jag har ammat i min tricot slen. Bara knöt längre ner så att bebis kom i bra höjd. Går nog att hasa ner också men har inte testat
Av kereli
#9323743
Jag har också en tricot slen och har alltid burit upprätt då inget av barnen velat ligga i vagga - förutom vid amning. Brukar lyfta ur bebisen och sen stoppa in igen på tvären genom banden som är i kors, lite större bebis bara genom ena bandet (det över motsatt axel från amningsbröstet. Ingen av mina har velat ha sjal som stöd för huvudet så jag har stöttat lite med armen. Finns nog instruktion på you tube ;-) , principen är samma som för ringsjal!
Av Akribi
#9325071
Kereli!

Jag såg att du skrev i sidfoten att du bär i väldigt många olika sjalar. Har du erfarenhet av att amma i andra sjalar än i trikåsjalen? Jag funderar nämligen på att köpa en bra (vilken?) vävd sjal, för jag har sett på en instruktionsvideo på norska ammehjelpens hemsida att man kan amma i en sådan och få båda (!) händerna fria!!! :app: Men jag undrar om det funkar. Det som gör det svårt för mig att amma i trikåsjal är att jag har små bröst (= de sitter där de sitter, ingen flexibilitet) plus att de sitter ganska långt ner på min överkropp. Så för att bäbi ska komma åt brösten så måste jag sänka ner sjalen så himla lågt så jag förlorar all stabilitet (det är ju svårt med en så lång sjal att knyta den så väldigt exakt till en viss höjd på kroppen, och därför blir den lite lösare knuten istället så man kan mecka in bäbi på rätt ställe) eftersom att sjalen är elastisk. Den instruktionsvideon jag pratar om visade amning i vagga-position, men med en annan knytning än den traditionella för trikåsjal. Det såg stabilare ut, väldigt stabilt faktiskt.

Jag köpte en Looma ringsjal för att ha nånting att amma i, men dels tycker jag att den är väldigt bökig och styv i tyget, och dels går det inte alls att få in bäbi så att han kan amma och få stöd att sjalen för huvudet, för hans huvud trycks bara in i bröstet då. Så jag måste hålla hans huvud (utanför sjalen) och då får jag bara en hand fri, vilket iofs är bättre än inget!
Av kereli
#9325372
Låter som att vi har ganska lika kroppsform då ;-) Jag har ju provat ganska många olika bärdon och mina barn verkar inte alls gilla att bäras på samma sätt, med undantag för att ingen vill ha huvudet under en bit sjal när de äter... I sittande position har de dock ganska snabbt (3 mån typ) lärt sig hålla huvudet själva när de äter.
När de har varit i perioder där de har ammat mycket har jag valt meitai (bb tai) jag tycker att det är mycket lättare att få till än vävd sjal, det är ganska enkelt att bara släppa på knuten i axelbanden och hasa ner bebisen till rätt position. Huvudet kan antingen klämmas fast under axelbandet (om bebisen är på g att somna) eller stötta mot överkanten på 'fyrkanten'. När hen har ätit färdigt kan man hasa upp barnet igen. Man kan ju inte direkt promenera runt i tempo, men jag har oftast haft behovet när jag har fixat med maten eller varit ute på lekplats, museum el liknande med min stora pojk.
När det gäller sjal har jag satsat på att köpa begagnat här, mycket lättare att knyta sjal som redan är ingosad. Det jag har köpt nytt har blivit mindre använt :-S

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Att hitta en mångfald av kvalitetsprodukter […]

If it were me, watching a Hollywood action movie […]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?