Vilka önskemål har du på Sjalbarn? : Allmänt - Sida 3 • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: mån okt 22, 2018 14:49

Vilka önskemål har du på Sjalbarn?

Prissättning, fel på min vara, ris/ros osv.

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Re: Vilka önskemål har du på Sjalbarn?

Inläggav dbl » tor nov 27, 2014 09:38

Hej alla!

Jag bumpar denna tråd eftersom den verkar halka ner i "aktiva trådar"-listan. Jag vill ha era tankar och idéer.
dbl
SjalVan
SjalVan

Inläggav Andelle » tor nov 27, 2014 09:49

Jag funderar på om det kanske är en idé att rebranda sjalbarn officiellt (det har redan skett praktiskt iom att alla sjaldiskussioner numera sker på fb) så varför inte acceptera läget. Givetvis kommer det alltid finnas en plats för sjalande människor här men detta är och har länge varit ett snackforum, ett superbra snackforum dessutom!
3 fina ungar
Användarvisningsbild
Andelle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Mikaela » tor nov 27, 2014 10:00

Andelle skrev:Jag funderar på om det kanske är en idé att rebranda sjalbarn officiellt (det har redan skett praktiskt iom att alla sjaldiskussioner numera sker på fb) så varför inte acceptera läget. Givetvis kommer det alltid finnas en plats för sjalande människor här men detta är och har länge varit ett snackforum, ett superbra snackforum dessutom!

Det ligger mycket i det. Fast å andra sidan är ju Sjalbarn mer än bara forumet. Och jag tror själva "huvudsidan" med översikt av sjaltyper osv är en rätt bra översikt i bärvärlden, även om den inte i första hand visar senaste sjalmodellerna osv.
- Det är alltid bättre att vara med barnen än att blanda en massa sillsallader
Stora solstrålen L är född i juni -10.
Lilla terroristen H är född i juni -13
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Andelle » tor nov 27, 2014 10:05

Mikaela skrev:
Andelle skrev:Jag funderar på om det kanske är en idé att rebranda sjalbarn officiellt (det har redan skett praktiskt iom att alla sjaldiskussioner numera sker på fb) så varför inte acceptera läget. Givetvis kommer det alltid finnas en plats för sjalande människor här men detta är och har länge varit ett snackforum, ett superbra snackforum dessutom!

Det ligger mycket i det. Fast å andra sidan är ju Sjalbarn mer än bara forumet. Och jag tror själva "huvudsidan" med översikt av sjaltyper osv är en rätt bra översikt i bärvärlden, även om den inte i första hand visar senaste sjalmodellerna osv.

Det har du rätt i, jag vet inte hur sidtrafiken ser ut på huvudsidan men den används säkert av nya sjalare.
3 fina ungar
Användarvisningsbild
Andelle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav jenn79 » tor nov 27, 2014 10:19

Andelle skrev:
Mikaela skrev:

Det har du rätt i, jag vet inte hur sidtrafiken ser ut på huvudsidan men den används säkert av nya sjalare.

Jag funderade på det inatt :)

Det finns iaf 2 stora sjal/sel-grupper på fb. Står det om Sjalbarn i infon om i de grupperna? Jag tänker att många där kanske vill prata om annat? Om bara möjlighet ges.
Användarvisningsbild
jenn79
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav Mikaela » tor nov 27, 2014 10:21

jenn79 skrev:
Andelle skrev:
Mikaela skrev:

Det finns iaf 2 stora sjal/sel-grupper på fb. Står det om Sjalbarn i infon om i de grupperna? Jag tänker att många där kanske vill prata om annat? Om bara möjlighet ges.

Och där kommer vi in på Daniels länkande... För det var väl precis det som var syftet med länkningen i sjalbarnsgruppen? Att få fler sjalintresserade att hitta in i snackdelarna på sjalbarns forum.
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Andelle » tor nov 27, 2014 10:27

Mikaela skrev:
jenn79 skrev:
Andelle skrev:
Mikaela skrev:

Och där kommer vi in på Daniels länkande... För det var väl precis det som var syftet med länkningen i sjalbarnsgruppen? Att få fler sjalintresserade att hitta in i snackdelarna på sjalbarns forum.

Det finns en Bärsjalarnas OT-grupp där allt möjligt snackas om.

Jag tror att de som gillar Facebook och har vant sig vid olika grupper för olika ämnen blir svåra att locka över till ett mossigt forum.
3 fina ungar
Användarvisningsbild
Andelle
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Mikaela » tor nov 27, 2014 10:35

Jag vill att det ska gå att komma direkt från ett meddelande till "nya inlägg"-sidan. Som det är nu får man gå till forumindex och sedan till nya inlägg.
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav sus » tor nov 27, 2014 11:04

Jag vill hemskt gärna ha sjalbarn kvar. Var ska man annars få svar på sina viktiga frågor om folk sköljer sin burkmajs, eller var i Sverige det finns snö. Vart ska man vända sig för att få en utslagsröst när man diskuterar med maken om det är okej att gå till jobbet utan byxor, eller om det är mer okej att gå med byxor men bar överkropp. Vart ska man annars vända sig när man vill ha svar på livets svåra frågor som man inte kan ringa en kopis och fråga om mitt i natten.

Men vad vill jag ha då?
Håller med om många åikter i den här tråden.
Att kunna "tagga" någon så att man kan uppmärkasamma den på att man har svarat på just deras inlägg i en lång tråd har jag verkligen saknat. När trådarna blir jättelånga och många deltar i den skulle et vara bra att se om någon riktit något direkt till mig, så jag inte missar det.
Att kunna trycka "gilla" på enskilda inlägg vore också bra.

MEN;
Hellre ett sjalbarn som liknar dagens, än ett uppdaterat som kostar så mycket att driva att vi inte längre känner oss hemma.

Viktigast av allt för mig är nog att mina inlägg här INTE kopplas ihop med Facebook. Jag litar inte en sekund på vad DOM hittar på med en länkad information.

Slutligen är det jätteviktigt att det tydligt framgår vad som gäller. Jag hittade till slut den nya publiceringspolicyn som ett blogginlägg på förstasidan. Det var nog första gången jag var inne på förstasidan på typ två år. Viktig information har alltid "klistrats" längst upp i trådar inne i forumet, med utropstecken eller någon annan markering så att man ser dom utan att leta. Vidare är publiceringspolicyn säkert juridiskt korrekt, men vad den innebär i praktiken förstår jag inte, troligtvis för att jag är helt ointreserad av datasystem och allt det där bakom skärmen. Lite förtydligande exempel vore bra. Kanske också en förklaring för oss internettanalfabeter hur vi ska bete oss för att vara hyffsat anonyma här. Är det tex dumt att länka bilder hit från sin facebooksida? Kan någon bildgoogla dom och hitta mitt riktiga jag då?
Användarvisningsbild
sus
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Mikaela » tor nov 27, 2014 11:08

sus skrev: Är det tex dumt att länka bilder hit från sin facebooksida? Kan någon bildgoogla dom och hitta mitt riktiga jag då?

Ja, det går att högerklicka på en bild och se var den "egentligen" ligger.
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav hörnsten » tor nov 27, 2014 11:31

Mikaela skrev:
sus skrev: Är det tex dumt att länka bilder hit från sin facebooksida? Kan någon bildgoogla dom och hitta mitt riktiga jag då?

Mnja, om man kopierar bildadressen från facebook kan man bara se att bilden är från facebook inte vem som lagt upp den på facebook. Verkar inte heller funka att göra en bildsök på google med facebookbilder men det orkar jag inte undersöka närmare och därmed inte lova.
:heart: F & B :heart:
Användarvisningsbild
hörnsten
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav hörnsten » tor nov 27, 2014 11:32

Jag önskar det fortsätter vara okej att vara offtopic i trådar. Har hängt i forum där allt offtopic modereras väldigt hårt och det blir tråkigt.
:heart: F & B :heart:
Användarvisningsbild
hörnsten
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Mikaela » tor nov 27, 2014 11:32

hörnsten skrev:
Mikaela skrev:

Mnja, om man kopierar bildadressen från facebook kan man bara se att bilden är från facebook inte vem som lagt upp den på facebook. Verkar inte heller funka att göra en bildsök på google med facebookbilder men det orkar jag inte undersöka närmare och därmed inte lova.

Det var ju trevligt i så fall. Jag trodde faktiskt att det var på fb som på "alla" andra ställen, att man fick en rätt tydlig plats den låg på.
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Mikaela » tor nov 27, 2014 11:33

hörnsten skrev:Jag önskar det fortsätter vara okej att vara offtopic i trådar. Har hängt i forum där allt offtopic modereras väldigt hårt och det blir tråkigt.

:iagree:

Till en viss gräns... Men den brukar vi vara rätt bra på att vara överens om.
Användarvisningsbild
Mikaela
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav honungsmarmelad » tor nov 27, 2014 11:34

daniel.blomsterhage skrev:Skriv precis det du känner behövs för att Sjalbarn ska bli ditt hem.

Det är ju det ... SB har varit ett hem för många. Människor har stöttat varandra genom svåra tider, glatt sig åt varandras framsteg, peppat, skrattat och gråtit tillsammans. Det har varit ett hem där människor tilltalar varandra med respekt, för det mesta, och där konflikter lösts utan att någon låst trådar, tagit bort inlägg eller satt upp massvis med regler.

Jag tror det är det stora skälet till att SB har kunnat bli framgångsrikt. Forumets klimat har överensstämt med de flestas inställning till hur ens relation med ens barn bör vara - respektfullt, varmt och inte för allvarligt och absolut inte auktoritärt. Och jag tror många reagerar lite som om de hade sett ett barn blivit hyschade, utskällda, instängda på sitt rum, när trådar blir låsta och inlägg borttagna. Det stämmer inte överens med de värderingar människor här har.

I mitt hem bestämmer ingen att jag inte får prata på ett visst sätt eller om vissa saker. I mitt hem får alla prata och om någon är upprörd möts vi i det, bemöter varandras känslor och tankar så gott vi kan. Min hyresvärd tjänar visserligen pengar på mig men hen bestämmer inte över min miljö och jag skulle sluta betala hyran om hen stängde av värmen. Visst, min hyresvärd kan hyra ut till andra om jag inte är nöjd, det finns gott om folk, men det blir väldigt mycket jobb att ordna nya hyresgäster hela tiden, för att alla flyttar så snart de kan då de inser att det är kallt och obehagligt att bo här ...

Jag skulle även bli väldigt misstänksam om min värd inte svarade på frågor om vad hyran ligger på, eller om företagets grundläggande ekonomiska information var superduperhemlig. Så, du skulle väl kunna ta och svara på frågan om vad forumet kostar i drift på ett år, nu när det är ett flertal som ställt den?

Vet du, om du vill att det ska kännas som ett hem, så behöver du försöka komma in i värmen lite. Svara på frågorna du får, försök förstå användarnas perspektiv. Bemöt människor. Att bara starta en tråd och inte bemöta det människor säger ger inte ett intryck av att en faktiskt lyssnar.
honungsmarmelad
SjalVan
SjalVan

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt