Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Zilver
#9367364
Jag har burit min dotter i en trikåsjal på magen varje dag sedan hon var 1 månad gammal (nu är hon 7) och tycker att det fungerar jättebra. Jag har en ömtålig rygg, men med trikåsjalen på magen kan jag bära henne lätt i 1,5 timmar innan jag känner att det kanske börjar bli lite obekvämt, men det dröjer en stund till innan det faktiskt gör ont. Tyvärr är hon väldigt nyfiken av sig nuförtiden och lutar och slänger sig åt sidan och vill verkligen inte sitta still, så jag måste rätta till sjalen om och om igen för att hon inte ska falla ur den. Knytningen jag använder är det som MobyWrap kallar för Hug Hold, jag tror ni kallar det omslutet kryss på svenska.

För att lösa problemet har jag köpt en vävd sjal istället, en Amazonas Carry Sling, och det blev fantastiskt stabilt i jämförelse. Att ha henne på magen med den vävda fungerar utmärkt, fast jag får prova nya knytningar eftersom det är krångligt att spänna tyget när det är så många lager som i hug hold.

Målet är ju däremot att ha henne på ryggen eftersom hon kommer bli för stor för magen snart. Där går det inte lika bra. Jag har provat en "ryggsäcksknytning" https://www.youtube.com/watch?v=z2P7zOaVNCM och en "säker hög ryggknytning i tibetansk stil" https://www.youtube.com/watch?v=B7i5I6cRf2o men det gör ont i ryggen innan jag ens hunnit knyta färdigt. Jag hade ju hoppats på att kunna bära henne i alla fall en timme innan det gör ont... Belastningen hamnar dessutom på ovansidan av axlarna eller framme vid nyckelbenen, högst obekvämt. Ska belastningen hamna där eller vad gör jag för fel?

Sen blir det ju inte lättare av att dottern inte är van vid att ligga på mammas rygg och försöker luta sig hit och dit för att se vad mamma sysslar med. När jag har spänt färdigt på ett ställe så byter hon position så att jag får börja om. Jag vet inte heller riktigt vad jag ska göra åt hennes armar. När hon hänger på magen så vill hon ha armarna fria, men nästan alla ryggknytare på youtube stänger in barnens armar på ryggen.

Jag tycker också att ändarna på Amazonas är konstiga. När jag har spänt åt och ska knyta knuten så är ändarna kapade så snett att jag tappar hälften i knuten så att knytningen blir slappare. Det är väl inte meningen?

Sammanfattning...
1. Är det tyngre att bära på ryggen än magen?
2. Är det extra tungt under tiden man knyter?
3. Var ska belastningen hamna när man knyter på ryggen? Ovanpå axlarna och på nyckelbenen känns fel.
4. Om barnet är vant vid att ha fria armar på magen, kan jag låsa in dem på ryggen ändå?
5. Är Amazonas ändar konstiga eller är det bara jag?
Senast redigerad av Zilver den sön mar 29, 2015 13:25, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Sara+
#9367373
Nu vill inte min lilla sitta på ryggen vilket möjligen färgar mina svar...

1. Är det tyngre att bära på ryggen än magen?
kanske inte tyngre men dina muskler är ju nu vana att bära på mage. och om barnet inte vill, då är det svårt att få till en tillräckligt bra knytning tycker jag
2. Är det extra tungt under tiden man knyter?
innan allt är bra knytet så tycker jag att det är tyngre
3. Var ska belastningen hamna när man knyter på ryggen? Ovanpå axlarna och på nyckelbenen känns fel.
hur lång sjal har du? double hammock är avlägset bäst, tycker jag, men rekommenderas eg inte till barn som inte kan gå ännu. (och kräver en lång sjal)
4. Om barnet är vant vid att ha fria armar på magen, kan jag låsa in dem på ryggen ändå?
det är väl en förhandlingsfråga. tyvärr blir det ju tyngre med armarna utanför
5. Är Amazonas ändar konstiga eller är det bara jag?
jag gillar dom inte av samma skäl som du beskriver. ellevilles ändar är lika sneda.
Användarens profilbild
Av Zilver
#9367405
Sara+ skrev:hur lång sjal har du? double hammock är avlägset bäst, tycker jag, men rekommenderas eg inte till barn som inte kan gå ännu. (och kräver en lång sjal)
Aha. Double hammock låter som en bra idé, den ska jag testa nästa gång jag sätter lillan på ryggen. Följer då den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=B16kJdnJ2M4

Hittar ingenting om varför man ska vänta tills barnet kan gå. Kan du förklara mer?
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9367687
Zilver skrev: Sammanfattning...
1. Är det tyngre att bära på ryggen än magen?
2. Är det extra tungt under tiden man knyter?
3. Var ska belastningen hamna när man knyter på ryggen? Ovanpå axlarna och på nyckelbenen känns fel.
4. Om barnet är vant vid att ha fria armar på magen, kan jag låsa in dem på ryggen ändå?
5. Är Amazonas ändar konstiga eller är det bara jag?
1: Nej, åtminstone inte när musklerna vant sig lite, snarare lättare.
2. Ja, kanske, men det är ju en kort stund och genom att stå framåtlutad så hamnar ju vikten på ryggen och inte på axlarna i alla fall.
3: Beror på vilken knytning man gör. På axlarna och nyckelbenen hamnar den om man knyter enkel ryggsäck, men om man använder dubbelt kryss (se länk nedan för hur man gör den på ryggen) hamnar vikten både där man knyter midjebältet och över bröstkorgen.
4: Det beror nog mest på om barnet går med på det. Jag tyckte att det var ok att ha armarna utanför så länge barnet var inknutet upp till strax under armhålorna, även om det absolut blir lättare för bäraren ju mindre möjlighet barnet har att hänga sig bakåt eller åt sidan. Den första filmen på den här sidan tycker jag visar ett barn som sitter tight fast trots att armarna är fria http://www.sjalbarn.se/?page_id=412 Det är alltså ett dubbelt kryss. Förutom den knytningen använde jag också ryggsäck, men då bara till korta stunder (eller när jag ville ha min fina regnbågsrandiga sjal som inte räckte till något annat :wink: ) High Secure back carry använde jag ocskå ibland, fördelen med den tyckte jag var att barnet kom högre upp än med dubbelt kryss, och därmed lättare kunde se över axeln, men eftersom den inte är liksidig lyckades jag sällan få den rak utan efter hand kom barnet snedare och snedare...

5: Amazonas har jag inte provat, så den frågan passar jag på.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9384951
Om du liksom snor sjalen några varv INNAN avsmalningen kommer så brukar det bli lättare att knyta - men det är ett elände med de där snedskurna ändarna om man måste knyta längst ut. Jag har dålig koll på vilka märken som har raka ändar, den enda jag kan dra mig till minnes att jag haft är en Easycare. annars hör ACS till mina favoriter faktiskt; tunna, svala och med bra avlastning.
Om du ständigt upplever att du måste knyta längst ut kanske du skulle ha en storlek större på sjal istället?

Att börja med ryggknyt är inget man gör över en natt och blir nöjd med. Det tar tid att hitta en knytning man trivs med, att vänja både sig själv och barnet vid den nya situationen, bygga upp musklerna och att utveckla de nya leder som krävs för att böja armarna i vad man tidigare uppfattat som fullkomligt omöjliga vinklar. :mrgreen: Vår favorit när J var liten var vrikkesikker - det var den enda jag fick till så att han satt högt nog att se över min axel. När jag bär honom nu (snart 4år och 19kg) blir det oftast dubbel hammock eller sele (inte alls lika bekvämt för mig, men J gillar att ha armarna lite friare).
Användarens profilbild
Av rithelo
#9385029
Hinner inte läsa hela ditt inlägg eller andras svar just nul vill bara tipsa lite snabbt om vad som funkade för min kassa rygg ; SHBC, googla på den, och you -tubea :tumup:
Användarens profilbild
Av Zilver
#9427093
Tack för alla nya svar. Det har gått 7 månader sedan jag frågade och jag tänkte att jag skulle följa upp med lite resultat. Lillan var 7 månader när jag frågade och 14 månader nu.

Jag provade Double Hammock och kände genast att belastningen hamnade över mage och bröst istället för axlarna. Har använt den ca en timme i veckan (två tillfällen a 30 minuter) hela vintern med längre uppehåll vid sjukdom. Ryggmusklerna är lite starkare nu men jag blir fortfarande helt utmattad i armarna av att knyta.

Testade en vanlig ryggsäcksknytning förra veckan och oj vad härligt mycket snabbare det gick att knyta! Men belastningen hamnade på axlarna och jag var nervös för att lillan skulle ramla ur hela vägen, så den använder vi nog inte så ofta. Däremot känner jag mig sugen att prova lite olika knytningar nu när jag märkte hur snabbt det gick.

Jag älskar hur mycket lättare det är att gå i terräng (inkl. trappor) när lillan inte längre skymmer sikten, och man kan gå mycket snabbare när benen inte längre krockar i barnet. Så fort lillan börjar prata kommer jag nog kunna sätta henne på ryggen även under mållösa promenader, men än så länge föredrar jag magen så att vi kan peka och titta på saker tillsammans.

Kanske lägger upp en bild eller två snart.
Användarens profilbild
Av Zilver
#9427286
Double Hammock i oktober. Det är ganska ovanligt att jag låter henne ha armarna på utsidan, det här fotot togs när jag fortfarande experimenterade.
Bild
#9427476
En enkel ryggsäck blir såååå mycket bekvämare med tibetanskt avslut! Utan det känns det som mina armar ska slitas av efter en stund. Om det blir en tillräckligt tajt knytning (med armarna innanför) så tycker jag att det känns väldigt säkert.
#9428022
Altariel skrev:En enkel ryggsäck blir såååå mycket bekvämare med tibetanskt avslut! Utan det känns det som mina armar ska slitas av efter en stund. Om det blir en tillräckligt tajt knytning (med armarna innanför) så tycker jag att det känns väldigt säkert.
Den är toppen! Jag har svårt för knytningar som måste avslutas runt midjan, känner mig mosad. Det sköna med att avsluta tibetanskt är ju att axelbanden automatiskt hålls på plats och inte tenderar att halka av.
#9428096
maltemalte skrev:
Altariel skrev:En enkel ryggsäck blir såååå mycket bekvämare med tibetanskt avslut! Utan det känns det som mina armar ska slitas av efter en stund. Om det blir en tillräckligt tajt knytning (med armarna innanför) så tycker jag att det känns väldigt säkert.
Den är toppen! Jag har svårt för knytningar som måste avslutas runt midjan, känner mig mosad. Det sköna med att avsluta tibetanskt är ju att axelbanden automatiskt hålls på plats och inte tenderar att halka av.
Precis! Och det blir inte samma tryck bakåt. Är sjalen kortare blir ju cccb (candy cane chest belt) lite samma sak, håller ihop axelbanden framtill. Lite svårare att få till, tycker jag, men skönt när det blir bra.
Användarens profilbild
Av Zilver
#9433354
Sanna81 skrev:[...] Den första filmen på den här sidan tycker jag visar ett barn som sitter tight fast trots att armarna är fria http://www.sjalbarn.se/?page_id=412 Det är alltså ett dubbelt kryss. Förutom den knytningen använde jag också ryggsäck, men då bara till korta stunder (eller när jag ville ha min fina regnbågsrandiga sjal som inte räckte till något annat :wink: ) High Secure back carry använde jag ocskå ibland, fördelen med den tyckte jag var att barnet kom högre upp än med dubbelt kryss, och därmed lättare kunde se över axeln, men eftersom den inte är liksidig lyckades jag sällan få den rak utan efter hand kom barnet snedare och snedare... [...]
Den här alltså: https://www.youtube.com/watch?v=jbKdxwkBiRo
BWCC w/ crossed straps and santa toss to get baby on back.
I prefer crossed straps b/c I have a very boney chest and the chestbelt tends to dig in and hurt. I prefer the santa toss method with a baby, and a hipscoot with a toddler which is shown in my other video.
Vi provade den idag men när jag äntligen lyckades få till den (fjärde eller femte försöket på raken, tröööötta armar) så märkte jag att lillan hamnade alldeles för långt ner på ryggen och hur jag än försökte så lyckades jag inte få henne högre upp. Inte en knytning för mig. Ska hon sitta där bak så ska hon i alla fall sitta högt upp så att hon ser vad som händer. :this:

På vägen hem från dagens äventyr somnade hon i en Double Hammock med armarna på insidan.
Bild
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?