Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9315665
Hej
Det börjar bli dags för mig att börja med ryggknytningar, med skräck blandad förtjusning. Jag har läst på så mycket jag kunnat, har sett på en MASSA videoklipp och har testat att knyta BWCC en gång och det gick faktiskt riktigt bra (to det eller ej). Men känner mig fortsatt orolig och nyfiken. Därför vänder jag mig nu till er, alla underbara sjalmammor och sjalpappor samt alla andra sjalälskare.

Jag letar alla era bästa tips och tricks när det gäller att bära på ryggen (eller sådant som är allmänt), sådant ni upptäckt funkar bra för er. Jag tänker dessutom köpa en kortare sjal med tiden och jag har t.ex. sett många som frågar om vilken sjal som lämpar sig bäst, med svaren att det varierar från person till person vad man tycker om. Därför varierar jag frågan och undrar vilka egenskaper just ni värdesätter hos era sjalar när ni knyter på ryggen? Jag är dessutom nyfiken på hur ni sträcker tyget enklast, jag tycker att det kan vara svårt. För mig kan det ibland helt plötsligt uppstå mer tyg, jag vet inte varifrån det kommer men det dyker oftast upp när sonen somnar och då ändrar ställning.

Så för att sammanfatta frågorna. Hjälp en novis med dessa tre frågor.
1. Vilka tips och tricks vill ni dela med er av till mig?
2. Vilka egenskaper värdesätter ni hos en sjal när ni knyter på ryggen och varför?
3. Vad gör jag för fel när jag sträcker tyget?

Tack på förhand
Amanda
Ps: Jag skriver på min telefon och den rättar ord per automatik och inte speciellt bra alla gånger, så räkna med lite fel här och där.
#9316586
Jag har testat ett par gånger nu och en sak som jag insett är att det är bra om sjalen är lite bredare. Jag har en äldre och smalare Ellevill Zara och det är svårt att få till en bra "sits" när man är ovan.

Jag är dessutom fundersam hur det skulle vara att knyta med en sjal som inte "hakar i sig själv" så att den blir lättare att breda ut den bakom ryggen. Har någon erfarenhet av detta?
#9324026
Jag tycker att sjalar som "hakar i" överhuvudtaget är svåra att knyta bra med (men det är min personliga åsikt). En bred slät sjal tycker jag är lättast att få till ett bra ryggknyt med. Om man knyter vanligt omslutet på ryggen kan man knyta en knut ovanför brösten (då sitter barnet fast medan man försöker få tyget på plats över ryggen). Fast det är inte alla som tycker det är skönt, men det är bra när man tränar så man inte behöver oroa sig för att tappa barnet.

Mitt standard-tips är Leta rätt på någon som kan visa IRL och som kan ge tips medan du knyter!
#9324049
Jag har en Hoppediz och en Amazonas carry sling och de är släta båda två. Ellevill brukar ha mer struktur men jag är sorgligt "ouppdaterad" i sjal världen eftersom mitt yngsta sjalbarn är fem år nu.
#9324054
Ja då blir det kanske inte så mycket bära av längre! ;-)

Jag har köpt en kortare (strl 5) sjal som är bredare men som fortfarande "hakar i ". Det går dock mycket lättare nu.

Jag började med BWCC eftersom man knöt en enkelknut först och man kunde stoppa i barnet fram (efter man knutit enkelknuten) och sedan rotera sjal och barn bak på ryggen (med barnet redan fastknutet). Men jag gillade inte knuten på bröstet, det klämde på mjölkgångarna.

Sedan testade jag SHBC eftersom man även där säkrar barnet med en enkelknut men i detta fall efter man fått barnet på ryggen. Jag var dock inte förtjust i den heller, det var något vid barnets ben jag inte gillade.

Den jag gillar bäst hittills har varit ruck som man knyter vid axeln. Den går snabbt så pojken hinner inte bli less och med ett "chest belt" blir avlastningen bra, men den är svår att få till perfekt t.ex. att få den övre delen av sjalen parallell med axlarna.

Jag funderar på att samla tips och trix för ryggknytningar för att sedan lägga ut infon till andra som är ny eftersom alla tycka ha samma frågor, funderingar och oro.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?