Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9137559
Hej! Är ny på det här med både sjal forumet och skulle bli jätteglad för lite hjälp :)

Har en treveckors bebis som älskar att ligga i sjalen, dock ser det verkligen inte bekvämt ut, han ligger ihopkorvad som ett litet knyte, vilket han iofs kanske ska? Men själva problemet är inte det utan att han glider ner i sjalen. Jag knyter upp honom i vaggan och i början ligger hans huvud på "puss-avstånd" för mig, d.v.s. mot min axel, men rätt snabbt glider han ner och efter en inte alltför lång tid ser det mer ut som en klassisk amningsposition.

Har provat knyta hårdare, det funkar bättre ibland men inte alltid. Sonen misstycker på intet sätt att ligga så men jag blir lite orolig för att det i längden inte är så bra ergonomiskt eller hur man nu ska säga. Det jag tycker är lite konstigt är att det oftast funkar bättre när pappan bär. Någon som har en ide' om vad som är felet?

/Emmy :)
#9137736
dolvis skrev:Jag har aldrig fått till det med vaggposition, så där har jag inte så många ideer, men det kanske nån annan har? Men har du prövat med grodposition?
Sonen låg som en räka när jag försökte ha honom i vagg-knytning. Istället körde vi grodposition och det gillade vi båda.
#9137857
Jag tyckte vagga var mysigast och lättast att få ned i amningsläge också. Det gäller bara att öva, huvudet ska hamna tillräckligt högt upp från början, mot nyckelbenet nästan (?), och sen måste man knyta åt ordentligt såklart. Bar i vagga första månaderna, jag tyckte det var mycket mysigare än grodposition och kändes bäst för ryggraden när hon var pyttis. Men nu minns jag inte varför jag tyckte så... Vet inte om det ena är bättre än det andra alls, troligen inte :)
#9137872
Försöker illustrera hur högt upp hon var med denna bild (sliten mamma en dag efter förlossningen ;) ):

Bild

MEN jag kollade gamla bilder nu och inser att redan innan 2-månadersdagen bytte vi till grodposition för att hon helt enkelt var för stor (hon vägde 4.1 kg vig födseln och låg sen på +3)

EDIT: Läste TS igen och inser att detta antagligen inte var till hjälp alls, du skriver ju att du knöt mot axeln...

:hellu: på mig liksom
#9138039
Fick heller inte till vagga med sonen, han blev så ihoprullad så jag nästan tyckte att det blev svårt för honom att andas... Groda funkade mycket bättre, ibland i början så gled han lite åt sidan då med, men det gjorde inte lika mycket. Gick att räta upp igen, och även om han var lite sned så verkade det inte obekvämt på samma sätt. Och i takt med att han växte försvann det problemet mer och mer.
#9138058
KATARINA skrev:När man dragit sjalen runt magen och sedan i kors på ryggen och de hänger ned från axlarna är det viktigt att dra åt de 2 inre kanterna så att den övre kanten på midjebältet blir hårt åtdraget. Men så kanske du redan har gjort.
Tack Katarina, nja vet inte riktigt om jag gjort det tillräckligt, kanske är det som blir olika mellan mig å min man, han är ju jättesmal å har inget "gravidfladder" ivägen ;) ska prova och se om det funkar :)
#9138064
p_sarah skrev:Försöker illustrera hur högt upp hon var med denna bild (sliten mamma en dag efter förlossningen ;) ):

Bild

MEN jag kollade gamla bilder nu och inser att redan innan 2-månadersdagen bytte vi till grodposition för att hon helt enkelt var för stor (hon vägde 4.1 kg vig födseln och låg sen på +3)

EDIT: Läste TS igen och inser att detta antagligen inte var till hjälp alls, du skriver ju att du knöt mot axeln...

:hellu: på mig liksom
Vilken mysig bild! Min "lilla" skrutt vägde också 4,1 ska väga honom igen på tisdag, han kanske helt enkelt bör byta till grodan för med tanke på alla små mysiga väck han skaffat, så måste han väga över 5 kg nu när han blir fyra veckor :)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?