Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av SCSI
#9101032
Carolinah skrev:
SCSI skrev:(och jag tycker att shbc är skitkrånglig men vrikkesikker är jag kompis med! Behövs inte numera med 2åringen dock, kör dubbel hammock-varianter)
Jag har jättesvårt att nå med händerna när tyget ska under och upp, för korta armar eller nåt kanske? Men det är nog mkt teknik också, man lär sig säkert så småningom.
Det är lite så jag känner med shbc, jag är typ felledad för det... Jag minns att jag såg nån norsk (eller var den holländsk?) film på youtube som hjälpte mig att få till det där med under-upp, men det var så länge sen så jag minns inte. Men kika på flera olika varianter av samma knytning, jag tycker det hjälper. För eller senare sett man nån som gör på ett sätt som funkar för en ...
Av Heybaby
#9101266
En till som inte får till ryggknyt. Ungen försöker ställa sig upp, vilket jag gissar beror på att jag lutar mig för mycket framåt. Samtidigt vågar jag inte stå upprätt heller för det har hänt att hon utat sig bakåt. Gaaah.
Två gånger har jag lyckats halvbra, men det har mest varit slump... Skitsvårt är vad det är! Ska kolla vilka knytningar ni länkat till här i tråden.
Användarens profilbild
Av Cillan
#9101284
Jag skulle aldrig våga släppa ungen när sjalen ligger bara under rumpan som på filmerna.
#9101873
Heybaby skrev:En till som inte får till ryggknyt. Ungen försöker ställa sig upp, vilket jag gissar beror på att jag lutar mig för mycket framåt. Samtidigt vågar jag inte stå upprätt heller för det har hänt att hon utat sig bakåt. Gaaah.
Två gånger har jag lyckats halvbra, men det har mest varit slump... Skitsvårt är vad det är! Ska kolla vilka knytningar ni länkat till här i tråden.
Pga samma anledning har jag endast fått till HSBC ;) då förankrar man ungen först med en knut ;)
Användarens profilbild
Av Labyrint
#9102100
Jag tyckte det svåraste med att knyta på rygg innan jag fått till snitsen var att dra åt ordentligt samt att dra upp tyget under bebisens rumpa ordentligt. Knyter man ryggsäck är båda dessa saker jätteviktiga - med andra ord inte min favoritknytning. Dessutom är den obekväm även när man får till den, men det är väl lite individuellt vad man trivs med. Omslutet kryss tycker jag är både lättare att knyta och mycket bekvämare. Allra helst knyter jag double hammock men avslutar med kors över bröstet istället för ryggsäcksband, fast det är kanske ingen nybörjarknytning. Inte så svår, men mycket tyg att hålla rätt på och flera varv. Men jag provade verkligen igenom det mesta med hjälp av youtube för att hitta mina favoriter :)
Användarens profilbild
Av Cillan
#9103114
Lyckades våga få upp sonen på ryggen men han var inte riktigt nöjd med det, inte alls nöjd, så jag fick aldrig chansen att prova knyta.

Det där med att få under tyget under rumpan kommer nog inte jag heller lyckas med känns det som. Jag vet inte ens om jag kommer få till något för det var väldigt svårt att få honom högt på ryggen, upptäckte att jag var väldigt ovig åt det hållet med armarna. Ryggsäcken ser ju så lätt ut (förutom det där med tyget under rumpan), att veva flera varv med tyget kommer jag aldrig lyckas med. Finns det någon annan lätt knytning?
#9103156
Tass
#9103274
Skulle föreslå mei-tai med utbredbara axelband om du tycker ryggknyt med sjal känns svårt. Dels för att det går lite snabbare och är lite enklare till en början, dels för att du tränar upp dig i knytandet då, jag blev mycket säkrare på sjalknytandet efter att ha övat med mei-tai en massa gånger. Och barnet vande sig också och vi lärde oss hitta balans tillsammans så att det inte känns så läskigt att knyta sjal heller liksom.
Användarens profilbild
Av Cillan
#9103321
Har kollat lite på high secure back carry men känns som att många gör olika på den. Blir lite förvirrad.

Har övat med en nalle (den väger dock ingenting så det blev lite konstigt) ikväll å hmmm jag är nog fruktansävrt ovig i mina armar. KÄnns som jag inte når alls att få bak tyget. Hsbc känns ju ändå rätt avlastande. Det är ju ändå det där med tyget under rumpan på den men kan tänka mig att det kanske känns bättre för sonen är man gör en knut där i början. Får nog dock öva med nallen några gånger till. Känns som att jag vrider armarn ur led.

Har hört att man kan använda en halsduk eller liknande för att stödja huvudet om barnet somnar vilket sonen gör varje gång i sjal. Är det någon som skulle vilja visa hur man fäster den? Ska jag knyta den runt mig och honom eller i sjalen på något sätt?

Tack för tipset om att öva med mt först.
Av Heybaby
#9103486
Jag har använt en scarf för att stötta huvudet när jag burit på mage. Då har jag liksom bara petat in ändarna under axelbanden eller sjalen, beroende på om jag burit i ßele eller sjal.
#9103580
Det tar tid att lära sig, jag började öva ryggknyt i somras men det är inte förrän nyligen jag tycker jag lyckats så bra att jag vågat gå ut med den. O det gäller bara vissa knytningar.
Användarens profilbild
Av Cillan
#9201401
Har burit sonen lite med selen på ryggen så nu har han börjat vänja sig vid att vara på ryggen och tycker nog att det är bättre än på magen om han är vaken. Han tycker det är så kul att titta på allt. Jag tycker det är lättare att göra saker när han sitter på ryggen oxå.

Har fått till ryggsäck riktigt bra (om jag får säga det själv) en gång. Dammsög med den och vips sov sonen där bak så jag fick knyta till en halsduk. Han sov nästan 2 timmar så helt obekvämt var det nog inte. Hittade nu en film med massa olika avslut på ryggsäck som var rätt intressanta. Just den gången fick jag till tyget under rumpan väldigt bra men det kanske bara var engångsföreteelse. Jag är så himla ovig i att få armarna bakåt. Jag vet inte riktigt hur jag ska få till de där man ska dra sjalen utbrett åt olika håll. Sarah79 har visat en som jag tror hon kallar sjalbarnsknytning som jag provat en gång. Man drar fram tyget under armarna och knyter och sedan båda tygändarna över axlarna och korsa å så fram (hoppas jag kom ihåg rätt). Den verkar som att man skulle kunna bära lite längre med än ryggsäck men ändå inte helt för invecklad med dra tyget hit och dit men skulle prova en gång och var det inte tyget som gled ner från ryggen på sonen så var det knuten som gled upp i halsen på mig. Men den känns ändå överkomlig att lära sig, tror jag. Om jag bara vore lite mer vig i mina armar.

Har provat att bära på ryggen med min bb-tai oxå men jag tycker inte det känns helt bekvämt (då tyckte jag nog tom ryggsäcken var bekvämare).
#9294245
Jag bär alltid Liv (ja forftfarande... fast det behöver jag väl inte dra öronen åt mig för här inne...) i omslutet kryss, om det inte är bråttom bråttom och vi bara ska springa till bussen osv då kan det bli ryggsäck, omslutet passar mig bäst, jag får så sjuttons ont i axlarna av ryggsäck!
Användarens profilbild
Av Cillan
#9294483
Jag får bara inte till det på ryggen. Når lixom inte att få tyget rätt. Jag skulle vilja bära på ryggen dock så vi får väl öva vidare. Har ingen bärjacka så just nu är det lättare på mage vilket funkar eftersom han inte väger 9 kg än ens.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?