Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Carolinah
#9086344
Hur tycker du är skönast att knyta om du ska bära en längre stund på rygg? Jag har kört mycket Mei Tai och sele efter att bebisen blev så pass stor att jag ville ha undan honom på ryggen när vi är ute och går med hundarna, men tyvärr får jag jättelätt ont i ryggen och har nu tänkt köra sjal mer för att se om det kan bli bättre. Min kille väger 10 kg nu. Jag har inte riktigt kommit fram till om det funkar bäst att ha honom högre eller lägre. Hursomhelst tar jag gärna emot tips på vad jag kan prova!
Användarens profilbild
Av verre
#9086357
Ja, vad heter den... Omslutet kryss med vanligt avslut? Kan den heta så? Upp med barnet på ryggen, lägga själen på barnet, under med själ under rumpan, fram med själen under mina armar, knut. Upp med ena änden över min axel och över barnet, under barnets ben. Andra sidan lika dant och så en knut.
Användarens profilbild
Av God_cares
#9086480
Tass
Användarens profilbild
Av Elin G
#9086482
verre skrev:Ja, vad heter den... Omslutet kryss med vanligt avslut? Kan den heta så? Upp med barnet på ryggen, lägga själen på barnet, under med själ under rumpan, fram med själen under mina armar, knut. Upp med ena änden över min axel och över barnet, under barnets ben. Andra sidan lika dant och så en knut.
:iagree: Den är lite krånglig att knyta, men väldigt skön att bära med.
Användarens profilbild
Av verre
#9086782
verre skrev:Ja, vad heter den... Omslutet kryss med vanligt avslut? Kan den heta så? Upp med barnet på ryggen, lägga själen på barnet, under med själ under rumpan, fram med själen under mina armar, knut. Upp med ena änden över min axel och över barnet, under barnets ben. Andra sidan lika dant och så en knut.
min telefon vill inte skriva sjal... undrar varför?
Av litensoetis
#9087266
reinforced rucksack kör jag, låter fancy men är lätt. man slänger upp ungen på ryggen, sjalen om- över axlarna på mig, istället för att bara dra ändarna under rumpan på ungen så breder man ut dom över ryggen och under rumpan. istället för att knyta rakt fram brukar jag tvinna sjaländarna från midjan på mig rakt upp till bröstet där jag avslutar tibetanskt eller candycane beroende på hur jag började och hur mycket sjal som är kvar. avlastar bra tycker jag, antingen viker eller snurrar jag sjalen vid axlarna så det inte blir knöligt.

skönast är att börja knytningen med ungen lite högre upp än du tänkt för efter ett tag så sjunker knytningen till sig lite och barnet åker lite neråt och hamnar på perfekt ställe!

tänk på att bära på ryggen kan kräva en del övning, nu på senaste har jag bara burit i sele och genast blir ryggknytningarna dåliga igen. så ge inte upp om det är svårt, övningövningövning!!
Användarens profilbild
Av Carolinah
#9087297
verre skrev:Ja, vad heter den... Omslutet kryss med vanligt avslut? Kan den heta så? Upp med barnet på ryggen, lägga själen på barnet, under med själ under rumpan, fram med själen under mina armar, knut. Upp med ena änden över min axel och över barnet, under barnets ben. Andra sidan lika dant och så en knut.
Jag får lite panik av den där knuten, kanske att jag knyter för högt/lågt eller hårt men jag har svårt att få det att kännas bra med den knytningen.
Användarens profilbild
Av Carolinah
#9087302
litensoetis skrev:reinforced rucksack kör jag, låter fancy men är lätt. man slänger upp ungen på ryggen, sjalen om- över axlarna på mig, istället för att bara dra ändarna under rumpan på ungen så breder man ut dom över ryggen och under rumpan. istället för att knyta rakt fram brukar jag tvinna sjaländarna från midjan på mig rakt upp till bröstet där jag avslutar tibetanskt eller candycane beroende på hur jag började och hur mycket sjal som är kvar. avlastar bra tycker jag, antingen viker eller snurrar jag sjalen vid axlarna så det inte blir knöligt.

skönast är att börja knytningen med ungen lite högre upp än du tänkt för efter ett tag så sjunker knytningen till sig lite och barnet åker lite neråt och hamnar på perfekt ställe!

tänk på att bära på ryggen kan kräva en del övning, nu på senaste har jag bara burit i sele och genast blir ryggknytningarna dåliga igen. så ge inte upp om det är svårt, övningövningövning!!
Ja, den tycker jag känns bra så den ska jag öva mycket på. Candycane, det var nåt nytt för mig, vad är det? Jo, hasar ner gör han ju så det har du nog rätt i. Jag började träna vid 4 mån, sen blev det rätt lugnt fram tills nyligen med knytträning bara lite då och då, men nu när han är 9 mån tycker jag det går mkt bättre. Kanske att det varit bra att tiden gått, att han blivit större eller att man hunnit lära sig mer hur tyget beter sig när man burit fram, eller alltihop :)
Av litensoetis
#9087485
Carolinah skrev:
litensoetis skrev:reinforced rucksack kör jag, låter fancy men är lätt. man slänger upp ungen på ryggen, sjalen om- över axlarna på mig, istället för att bara dra ändarna under rumpan på ungen så breder man ut dom över ryggen och under rumpan. istället för att knyta rakt fram brukar jag tvinna sjaländarna från midjan på mig rakt upp till bröstet där jag avslutar tibetanskt eller candycane beroende på hur jag började och hur mycket sjal som är kvar. avlastar bra tycker jag, antingen viker eller snurrar jag sjalen vid axlarna så det inte blir knöligt.

skönast är att börja knytningen med ungen lite högre upp än du tänkt för efter ett tag så sjunker knytningen till sig lite och barnet åker lite neråt och hamnar på perfekt ställe!

tänk på att bära på ryggen kan kräva en del övning, nu på senaste har jag bara burit i sele och genast blir ryggknytningarna dåliga igen. så ge inte upp om det är svårt, övningövningövning!!
Ja, den tycker jag känns bra så den ska jag öva mycket på. Candycane, det var nåt nytt för mig, vad är det? Jo, hasar ner gör han ju så det har du nog rätt i. Jag började träna vid 4 mån, sen blev det rätt lugnt fram tills nyligen med knytträning bara lite då och då, men nu när han är 9 mån tycker jag det går mkt bättre. Kanske att det varit bra att tiden gått, att han blivit större eller att man hunnit lära sig mer hur tyget beter sig när man burit fram, eller alltihop :)
jag tycker också att det blivit lättare nu när ungen är lite större, dom vänjer sig nog också med att vara stilla den stunden som krävs :D

candycane är helt enkelt att man tvistar sjalen runt varandra, tex om ena sjaländen är längre och den andra är kortare när jag ska knyta i slutet, så om det inte räcker till riktigt för att göra en knut så virar jag sjaländarna om varandra och stoppar in änden vid ena axeln istället för att göra en knut. såhär (candycane från ca 2.20) https://www.youtube.com/watch?v=M9in6AzE8To
går även att strunta i den knuten på slutet om där inte är tillräckligt med sjal kvar, det räcker att peta in den vid axeln liksom och knöla till lite. :lol:
Användarens profilbild
Av Monnis
#9090598
Tassar, hade helt glömt bort det där med att göra en knut fram och sen föra bak sjaländarna över armen och korsa bak, nu kommer det tillbaka till mig :vågen: får prova imorgon.

Tycker det är lättare med ryggbärning ju äldre de blir för de får en annan balans på något vis. Bar sonen mycket med ringsjal på ryggen när han var några år, det vågar jag inte göra med bebisen än.
Av Kickan
#9101320
Tassar också in här lite...

Har provat några ggr att bära på ryggen men det är grymt svårt tycker jag. Har provat omsluten ryggsäck och dubbel hammock och enkel ryggsäck. Gillar DH bäst av dem. Men det är ju så svårt att få till en bra grodsits för bebisen. Kanske för att hon är så liten ännu, 4 mån, och jag liksom inte når bak/upp att fixa till sjalen under rumpan på henne. Hur lyckas man med det? Kanske är det bara jag som är ovig :roll: Svårt också när bebis inte riktigt är van och spänner sig en aning medan man håller på och fipplar och knyter men jag antar att man behöver öva tillsammans med barnet..
Av litensoetis
#9101503
Kickan skrev:Tassar också in här lite...

Har provat några ggr att bära på ryggen men det är grymt svårt tycker jag. Har provat omsluten ryggsäck och dubbel hammock och enkel ryggsäck. Gillar DH bäst av dem. Men det är ju så svårt att få till en bra grodsits för bebisen. Kanske för att hon är så liten ännu, 4 mån, och jag liksom inte når bak/upp att fixa till sjalen under rumpan på henne. Hur lyckas man med det? Kanske är det bara jag som är ovig :roll: Svårt också när bebis inte riktigt är van och spänner sig en aning medan man håller på och fipplar och knyter men jag antar att man behöver öva tillsammans med barnet..
som du säger så är det ju en övning för er båda :) prova att knyta den knytningen du vill ha, även om den inte blir perfekt direkt så gå runt lite med den, 5-10minuter och rätta sedan till knytningen. då har bebisen vant sig vid att vara där bak och det är lättare att rätta till allting, lossa och spänna om. dubbel hammock ska tydligen vara rätt svår att få till helt korrekt, men som sagt övning ger färdighet! :)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?