Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Carolinah
#9086327
Har googlat en massa här på sistone och hittat väldigt mycket olika knytningar samt varianter på typ samma knytningar. Tycker ni att det finns några direkt dåliga knytningar som inte funkar så bra?
Av honungsmarmelad
#9086410
Double hammock ska ju vara dålig för barnet om man inte knyter perfekt, vilket är väldigt svårt att göra. Var någon diskussion uppe om det förra året.
Användarens profilbild
Av Elin G
#9086481
De flesta knytningar blir nog bra om man bara gör dem ordentligt. Ryggsäck är inte lika avlastade som omslutet, men ryggsäck har fördelen att det går snabbare och enklare att knyta. På samma sätt blir dubbelt kryss aldrig lika avlastande som omslutet kryss, men dubbelt kryss har fördelen att man lätt kan ha sjalen färdigknuten och snabbt sätta i barnet, om man exempelvis bara ska gå från bilen och in och hämta på dagis. Olika knytningar fyller olika behov och passar olika personer olika bra.
Av Kickan
#9087202
honungsmarmelad skrev:Double hammock ska ju vara dålig för barnet om man inte knyter perfekt, vilket är väldigt svårt att göra. Var någon diskussion uppe om det förra året.
På vilket sätt är den dålig då?? (hade tänkt använda den när jag börjar bära lillan på ryggen för den skulle avlasta så bra)
Av Kickan
#9087207
Elin G skrev:De flesta knytningar blir nog bra om man bara gör dem ordentligt. Ryggsäck är inte lika avlastade som omslutet, men ryggsäck har fördelen att det går snabbare och enklare att knyta. På samma sätt blir dubbelt kryss aldrig lika avlastande som omslutet kryss, men dubbelt kryss har fördelen att man lätt kan ha sjalen färdigknuten och snabbt sätta i barnet, om man exempelvis bara ska gå från bilen och in och hämta på dagis. Olika knytningar fyller olika behov och passar olika personer olika bra.
Som den gröngöling jag är undrar jag vad som är skillnaden mellan dubbelt och omslutet kryss :hellu:
Användarens profilbild
Av Carolinah
#9087228
Kickan skrev:
Elin G skrev:De flesta knytningar blir nog bra om man bara gör dem ordentligt. Ryggsäck är inte lika avlastade som omslutet, men ryggsäck har fördelen att det går snabbare och enklare att knyta. På samma sätt blir dubbelt kryss aldrig lika avlastande som omslutet kryss, men dubbelt kryss har fördelen att man lätt kan ha sjalen färdigknuten och snabbt sätta i barnet, om man exempelvis bara ska gå från bilen och in och hämta på dagis. Olika knytningar fyller olika behov och passar olika personer olika bra.
Som den gröngöling jag är undrar jag vad som är skillnaden mellan dubbelt och omslutet kryss :hellu:
Omslutet kryss = smokingbälte plus kryss över, dubbelt kryss = bara kryss. Vet inte om det var en bra eller dålig förklaring :)
Av honungsmarmelad
#9087271
Kickan skrev:
honungsmarmelad skrev:Double hammock ska ju vara dålig för barnet om man inte knyter perfekt, vilket är väldigt svårt att göra. Var någon diskussion uppe om det förra året.
På vilket sätt är den dålig då?? (hade tänkt använda den när jag börjar bära lillan på ryggen för den skulle avlasta så bra)
Sök på forumet, finns en hel tråd om det. Men det ska vara att den trycker upp ryggraden på barnet i en ganska oergonomisk position. Det blir asymmetriskt och belastar fel på barnet. För bäraren ska den visst vara jättebekväm men personligen skulle jag aldrig knyta just den knytningen eftersom den varit så omdebatterad (och lite för att jag tycker att den är ful och mina bröst inte skulle fungera i en sådan förpackning).
Användarens profilbild
Av Carolinah
#9087293
honungsmarmelad skrev:
Kickan skrev:
honungsmarmelad skrev:Double hammock ska ju vara dålig för barnet om man inte knyter perfekt, vilket är väldigt svårt att göra. Var någon diskussion uppe om det förra året.
På vilket sätt är den dålig då?? (hade tänkt använda den när jag börjar bära lillan på ryggen för den skulle avlasta så bra)
Sök på forumet, finns en hel tråd om det. Men det ska vara att den trycker upp ryggraden på barnet i en ganska oergonomisk position. Det blir asymmetriskt och belastar fel på barnet. För bäraren ska den visst vara jättebekväm men personligen skulle jag aldrig knyta just den knytningen eftersom den varit så omdebatterad (och lite för att jag tycker att den är ful och mina bröst inte skulle fungera i en sådan förpackning).
Jag har lite svårt att fatta varför den skulle vara så annorlunda.. Tycker barnet sitter i stort sett likadant vilka knytningar man än gör.
Användarens profilbild
Av Andelle
#9087300
honungsmarmelad skrev:
Kickan skrev:
honungsmarmelad skrev:Double hammock ska ju vara dålig för barnet om man inte knyter perfekt, vilket är väldigt svårt att göra. Var någon diskussion uppe om det förra året.
På vilket sätt är den dålig då?? (hade tänkt använda den när jag börjar bära lillan på ryggen för den skulle avlasta så bra)
Sök på forumet, finns en hel tråd om det. Men det ska vara att den trycker upp ryggraden på barnet i en ganska oergonomisk position. Det blir asymmetriskt och belastar fel på barnet. För bäraren ska den visst vara jättebekväm men personligen skulle jag aldrig knyta just den knytningen eftersom den varit så omdebatterad (och lite för att jag tycker att den är ful och mina bröst inte skulle fungera i en sådan förpackning).
Men visst var det främst mindre bebisar som hamnade oergonomiskt? Deras ryggar tvingas att bli raka istället för i den ergonomiska C-formen. Större barn som redan rätat ut sin rygg (börjat gå etc.) skadas nog inte av att sitta så nån timme då och då.
Användarens profilbild
Av Carolinah
#9087592
honungsmarmelad skrev:Här är tråden: http://www.sjalbarn.se/forum/viewtopic.php?t=208695

Carolinah: Du har ju uppenbarligen läst den tråden redan så du vet väl svaret på din trådfråga själv ... Utöver DH har jag inte hört att några knytningar ska vara dåliga.

Andelle: Jag vet inte, jag har inte läst på så mycket eftersom jag tycker att knytningen är sanslöst ful :)
Jo, jag vet, det var väl inte jag som frågade varför den var dålig, jag bara skrev att jag ställde mig lite frågande till det.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?