Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Ponyo
#9082328
Jag kan bara en knytning, och den kör jag med jämt. Som trikåsjalen, men med smokingbältet innanför.
Vilka andra är bra, och varför andra?
Användarens profilbild
Av Mikaela
#9082360
Jag kan inget om sjalknutar, men inom klättring har man olika knutar för att de antingen tål belastning i olika riktningar (sannolikt inte aktuellt i sjalsammanhang) eller att de tar mer eller mindre rep i anspråk. Kanske kan vara det senare i detta sammanhang.
Användarens profilbild
Av HannaGerda
#9082428
Om det är vad du menar så knyter jag också oftast omslutet kryss på magen för den blir stabil och bra och är lätt att få till.
Dubbelt kryss kan vara bra om man vill kunna ta i och ur barnet tycker jag men avlastar inte lika bra.
Ibland när bebis somnat i famnen använder jag "kangaroo-carry" eller vad den nu heter för att jag tycker den är lättare att knyta när man har en bebis i famnen helt enkelt. Såhär ser den ut:

Bild

men i 95% av fallen är det omslutet kryss som gäller.
Av Ponyo
#9082463
HannaGerda skrev:Om det är vad du menar så knyter jag också oftast omslutet kryss på magen för den blir stabil och bra och är lätt att få till.
Dubbelt kryss kan vara bra om man vill kunna ta i och ur barnet tycker jag men avlastar inte lika bra.
Ibland när bebis somnat i famnen använder jag "kangaroo-carry" eller vad den nu heter för att jag tycker den är lättare att knyta när man har en bebis i famnen helt enkelt. Såhär ser den ut:

Bild

men i 95% av fallen är det omslutet kryss som gäller.
Den måste jag lära mig, för jag knyter uteslutande med sovande bebis i famnen. :tumup:
Användarens profilbild
Av HannaGerda
#9082465
Ponyo skrev:
HannaGerda skrev:Om det är vad du menar så knyter jag också oftast omslutet kryss på magen för den blir stabil och bra och är lätt att få till.
Dubbelt kryss kan vara bra om man vill kunna ta i och ur barnet tycker jag men avlastar inte lika bra.
Ibland när bebis somnat i famnen använder jag "kangaroo-carry" eller vad den nu heter för att jag tycker den är lättare att knyta när man har en bebis i famnen helt enkelt. Såhär ser den ut:

Bild

men i 95% av fallen är det omslutet kryss som gäller.
Den måste jag lära mig, för jag knyter uteslutande med sovande bebis i famnen. :tumup:
Annars är ett tips att alltid ha sjalen förberedd så det bara är att stoppa i barnet och sedan knyta det sista... så gör jag om jag är ute själv och bara har sjal med. Dvs inte har någonstans att sätta ner barnet. Eller om jag vet att hon kommer somna när hon ammar men jag vill kunna gå omkring, då sätter jag på sjalen och ammar sedan. Tycker omslutet kryss är absolut absolut bäst att få till bra av alla magknytningar jag provat!
Användarens profilbild
Av rithelo
#9082492
Framtill har jag alltid också gjort som du. Men vid ryggbärande har det blivit en massa olika varianter. Don´t know why? :hmm:
Användarens profilbild
Av Ketronya
#9082546
rithelo skrev:Framtill har jag alltid också gjort som du. Men vid ryggbärande har det blivit en massa olika varianter. Don´t know why? :hmm:
Vilken variant var bäst tyckte du? Jag letar fortfarande efter den bästa ryggknuten. :)
Användarens profilbild
Av rithelo
#9082553
Ketronya skrev:
rithelo skrev:Framtill har jag alltid också gjort som du. Men vid ryggbärande har det blivit en massa olika varianter. Don´t know why? :hmm:
Vilken variant var bäst tyckte du? Jag letar fortfarande efter den bästa ryggknuten. :)
Denna helt klart; http://www.edenbaby.se/pages/omslutenryggsack.php
Omsluten ryggsäck heter den.
Jag skulle dock velat bli haj på Vrikkesicker, men av nån anledning blev det aldrig av... :lol:
Användarens profilbild
Av Ketronya
#9082597
Fridute skrev:
rithelo skrev:
Ketronya skrev:
rithelo skrev:Framtill har jag alltid också gjort som du. Men vid ryggbärande har det blivit en massa olika varianter. Don´t know why? :hmm:
Vilken variant var bäst tyckte du? Jag letar fortfarande efter den bästa ryggknuten. :)
Denna helt klart; http://www.edenbaby.se/pages/omslutenryggsack.php
Omsluten ryggsäck heter den.
Jag skulle dock velat bli haj på Vrikkesicker, men av nån anledning blev det aldrig av... :lol:
är väl den som var diskuterad att inte vara helt bra, då det är risk att barnet inte sitter rakt och skulle vara skadligt för höfterna. just att knytningen ej är symmetrisk.
Vilken syftar du på? Den på länken eller vrikkesicker?

Edit: antar du menar den på länken, men vill minnas att vrikkesicker också är asymmetrisk... :hmm:
Senast redigerad av Ketronya den tor jan 17, 2013 18:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Ketronya
#9082602
rithelo skrev:
Ketronya skrev:
rithelo skrev:Framtill har jag alltid också gjort som du. Men vid ryggbärande har det blivit en massa olika varianter. Don´t know why? :hmm:
Vilken variant var bäst tyckte du? Jag letar fortfarande efter den bästa ryggknuten. :)
Denna helt klart; http://www.edenbaby.se/pages/omslutenryggsack.php
Omsluten ryggsäck heter den.
Jag skulle dock velat bli haj på Vrikkesicker, men av nån anledning blev det aldrig av... :lol:
Aha, ungefär så gör jag, fast jag knyter knuten på bröstet med båda ändarna under armarna och sedan brer jag ut tyget över ryggen med båda sjaländarna, så som hon gör bara med den ena!
Användarens profilbild
Av rithelo
#9082667
Fridute skrev:
rithelo skrev:
Ketronya skrev:
rithelo skrev:Framtill har jag alltid också gjort som du. Men vid ryggbärande har det blivit en massa olika varianter. Don´t know why? :hmm:
Vilken variant var bäst tyckte du? Jag letar fortfarande efter den bästa ryggknuten. :)
Denna helt klart; http://www.edenbaby.se/pages/omslutenryggsack.php
Omsluten ryggsäck heter den.
Jag skulle dock velat bli haj på Vrikkesicker, men av nån anledning blev det aldrig av... :lol:
är väl den som var diskuterad att inte vara helt bra, då det är risk att barnet inte sitter rakt och skulle vara skadligt för höfterna. just att knytningen ej är symmetrisk.
:mitvit: Inte hört nåt om den saken, så det vågar jag inte kommentera.
Ska jag spekulera så känns det som att barnet likväl kan hamna snett trots att knytningen är symmetrisk. Allt beror ju på hur bra man är på att dra jämnt i tygdelarna och hur still ungen sitter när man knyter :lol:
När jag har gått och känt på de där fötterna som sticker fram under armhålorna på mig så har de i alla fall känts lika långt ner, tack o lov får jag ju säga då om det som diskuterats visar sig stämma :tumup:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?