Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av kronärtskocka
#9083404
Fridute skrev:är väl den som var diskuterad att inte vara helt bra, då det är risk att barnet inte sitter rakt och skulle vara skadligt för höfterna. just att knytningen ej är symmetrisk.
Den som det tydligen har varit diskussioner kring i andra länder om att den belastar snett är Chunei Back Carry/Double Hammock.
Jag har dock burit i den ändå eftersom jag inte får till vanlig ryggsäck utan att dottern slingrar sig och glider ur, men jag har varit noga med att titta så att hon sitter rakt.
(Tydligen viktigast de första månaderna då höfterna stabiliserar sig.)

Omsluten ryggsäck (secured high back carry) gillar jag också för att man knyter en knut halvvägs vilket stabiliserar knytningen medan jag knyter klart.
Ryggomslut har jag aldrig fått till bra, barnet hamnar långt ned och sjalen vill dra iväg innan jag knyter klart.

På mage (i vävd) finns ju flera varianter (dubbelt kryss eller enkelt kryss) där du har sjalen färdigknyten och sedan stoppar i barnet, ingen av dem har jag dock lyckats bli sams med. Tycker de klämmer på valkarna mina :oops:. Men de knytningarna verkar smidiga med ett äldre barn som vill i och ur sjalen.

Känguruknytning gillar jag med när de råkat somna i famnen. (Funkar även för tvååring som somnat en kortare stund!) Annars svarar jag som er andra att på mage är det nästan uteslutande omslutet kryss som gäller.
Användarens profilbild
Av Tivedstrollet
#9083432
Olika knytningar ger olika belastning på kroppen, jag tycker att omslutet kryss och tibetansk ryggsäck är jättebra till lättare bebis, men med tyngre barn orkar jag inte ha hela tyngden på axlarna och överkroppen, så då är omslutet kryss på ryggen och dubbelt kryss på magen bättre för att tyngden kommer ner på höfterna. Kängurun är bra om man vill knyta med en kort sjal på magen, bra på sommaren också för att man inte behöver linda in sig i så många varv tyg.
Användarens profilbild
Av Ketronya
#9083459
Fridute skrev:
kronärtskocka skrev:
Ketronya skrev:Hittade ett klipp på den jag menade i en annan tråd! :)
http://youtu.be/AZ_ZZuM_cT4
Det där är väl ett ryggomslut fast med knut fram, som denna men med knut:
http://www.edenbaby.se/pages/ryggomslut.php
ja det är det. Jag gillar dock bäst att korsa, om man jmf med knyt, korsa eller tibetanskt.
Blir det bättre avlastning om man korsar kanske? Isf får jag prova det! Tibetanskt har jag bara hört talas om, vet inte hur man gör?
Användarens profilbild
Av HannaGerda
#9083474
Ketronya skrev:
Fridute skrev:
kronärtskocka skrev:
Ketronya skrev:Hittade ett klipp på den jag menade i en annan tråd! :)
http://youtu.be/AZ_ZZuM_cT4
Det där är väl ett ryggomslut fast med knut fram, som denna men med knut:
http://www.edenbaby.se/pages/ryggomslut.php
ja det är det. Jag gillar dock bäst att korsa, om man jmf med knyt, korsa eller tibetanskt.
Blir det bättre avlastning om man korsar kanske? Isf får jag prova det! Tibetanskt har jag bara hört talas om, vet inte hur man gör?
Här är ryggsäck med tibetansk avslut

http://www.youtube.com/watch?v=vHQay2iFHKk

tycker detta är den snabbaste ryggknytningen av alla så jag bär ofta så, fast tibetanskt avslut inte avlastar optimalt för mig alls.
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9083487
Jag har inte lärt mig jättemånga olika knytningar, men på ryggen bar jag i ryggsäck om det var en kort stund jag skulle bära och i antingen HSBC eller omslutet kryss om jag skulle bära längre. HSBC var den första knytningen jag lärde mig, och den var bra när hon var liten och jag nybörjare eftersom man knöt fast barnet diagonalt först. När hon blev äldre behövde jag inte det på samma sätt, och dessutom började jag ha mer problem med att hon kom snett när hon blev äldre.

På magen knöt jag nog bara omslutet kryss, men varierade med att ha krysset utbrett eller ihopsnott beroende på temperaturen.
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9083511
Fridute skrev:
Sanna81 skrev:Jag har inte lärt mig jättemånga olika knytningar, men på ryggen bar jag i ryggsäck om det var en kort stund jag skulle bära och i antingen HSBC eller omslutet kryss om jag skulle bära längre. HSBC var den första knytningen jag lärde mig, och den var bra när hon var liten och jag nybörjare eftersom man knöt fast barnet diagonalt först. När hon blev äldre behövde jag inte det på samma sätt, och dessutom började jag ha mer problem med att hon kom snett när hon blev äldre.

På magen knöt jag nog bara omslutet kryss, men varierade med att ha krysset utbrett eller ihopsnott beroende på temperaturen.
fast i omslut på ryggen kan man ju också knyta fast bebisen.
Jo, det kan man väl egentligen. Jag är nog mest enkelspårig som aldrig provade eftersom det inte var så jag lärde mig den. Dessutom är det klart skönare att bära med utbredd sjal över brösten än med en knut (och det var nog ytterligare en anledning till att det blev mindre HSBC när hon blev tyngre, kom jag på nu).
Användarens profilbild
Av Labyrint
#9083605
Jag har i stort sett bara gjort omslutet kryss på mage. Ibland när jag tagit ur barnet har jag dragit ihop sjalen lite och satt henne i samma kryss igen, fast inte omslutet, antar att det är någon variant på dubbelt kryss (typexempel: vi gick till tåget, ett par km, välknuten på mage, åkte tåg och lyfte ur henne under resan, sedan gick en kortare sträcka på centralen, där petade jag bara ner henne i samma knytning fast med lite efterkorrigering).

På rygg har jag provat det mesta... Favoriten är double hammock med kors över bröstet när jag har lång sjal och gott om tid att knyta (inomhus), eller omslutet kryss om jag har en kortare sjal och lite mer bråttom. Jag har svårt för alla knytningar med ryggsäcksband, det halkar lätt ner, jag trivs inte med knutar över bröstet och jag vill alltid lägga så mycket som möjligt av vikten på höfterna (därför går tibetanskt avslut bort, tycker det flyttar upp vikten).

Sedan har jag knutit en hel del på höften också, i en knytning jag inte vet vad den heter. Inte höftkryss, utan mer att man gör en ringsjal av långsjalen och drar några varv under barnets rumpa. Bästa inomhusknytningen med ett barn som vill vara med, men inget för långpromenader eller så förstås.
Användarens profilbild
Av Ketronya
#9083652
Fridute skrev:
Ketronya skrev:
Fridute skrev:
kronärtskocka skrev:
Ketronya skrev:Hittade ett klipp på den jag menade i en annan tråd! :)
http://youtu.be/AZ_ZZuM_cT4
Det där är väl ett ryggomslut fast med knut fram, som denna men med knut:
http://www.edenbaby.se/pages/ryggomslut.php
ja det är det. Jag gillar dock bäst att korsa, om man jmf med knyt, korsa eller tibetanskt.
Blir det bättre avlastning om man korsar kanske? Isf får jag prova det! Tibetanskt har jag bara hört talas om, vet inte hur man gör?
Jag tycker knut gör ont, det ger fula bröst, det är obekvämt och oftast blir det liksom lösare innan eller utanför knuten. När jag korsar blir det lika spänt överallt. Kanske kan det vara svårare att knyta med kryss.


Jag borde göra en bildserie elelr en film med hur jag gör omslutet på ryggen, för jag ahr några bra tips på hur man får det utbrett. Och att få bebisen lite högre utan att de liksom krånglar sig ur. Inga supertips, men iaf mina tips.
Jamen en bildserie tycker jag låter som en utmärkt idé! Gör det! Jag tycker sjaländarna behöver en bildserie för rygg! :D :tumup:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?