Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Intro
#9011607
Vi har vid några tillfällen försökt knyta vår (väldigt sjalvana) tvåmånaders på ryggen men får inte till det. Vi har provat enkel ryggsäck och omslutet ryggkryss, men det funkar inte: A hamnar snett och kasar ner långt ner på ryggen. Dessutom blir jag orolig för att han inte får tillräckligt stöd för huvudet. Några tips eller tankar? Vi har många vardagssysslor som skulle bli avsevärt enklare med bebis på ryggen, typ bära hö till djuren och kasta ved och grejer, så vi vill verkligen att det ska funka. Och visst är han för liten för att bäras på rygg i Ergon..? Han håller redan nu upp huvudet ganska mycket på egen hand (kanske för att vi bär honom jämt?) men inte tillräckligt för att jag ska känna mig bekväm med att ha honom hängandes på ryggen utan nåt stöd.
Av litensoetis
#9038450
jag har svurit mig vansinnig över ryggbärandet, tills jag fick tipset att göra en knut vid nyckelbenet ungefär (googla back wrap cross carry chest belt och kolla på bilderna.)

om vi säger att du ska göra omslutet ryggkryss, gör såhär: svinga upp bebis på ryggen, placera där du vill ha han och se till att sjalen sitter under rumpan på honom och täcker upp mot nacken. dra sedan fram tygändarna under dina armar, gör en enkel knut ovanför brösten/under nyckelbenen och gör sedan knytningen som vanligt. det funkar så himla mycket bättre på det sättet, vanligtvis när man gör omslutet kryss så korsar man ju bara sjalen över bröstet och gör sedan knytningen men då kasar ju barnet bara längre och längre ner och allting blir slappt och konstigt. när du gör knuten vid bröstet så spänn redan där åt ordentligt, dra i kanterna på sjalen så att det växelvis drar åt under bebis rumpa och sedan över hans rygg och axlar, sen blir det ju dessutom ännu tightare när du gör ett kryss med sjalen över hans rygg. hoppa lite och peta in sjalen ordentligt under hans rumpa och dra lite extra i sjalen, gör sedan sistaknut antingen fram eller bak, jag brukar knyta bak under rumpan så får man framsidan helt fri.

med stöd för huvudet får du antingen dra sjalen över hans huvud, så att han har sin kind mot din rygg och tittar ut åt sidan, gillar han inte det och stretar emot så kan du prova att ta en vanlig sjal man använder själv på höst/vår, en sådan mindre trekantssjal liksom. bara ta den bakom hans huvud och nacke och knyt den fram vid bröstet på dig, jag tycker det brukar hålla bra. det gäller bara att kolla så att den sjalen inte kasar ner, för då är ju risken att hans huvud bara hänger om han inte orkar hålla upp det. om det är rejäla sysslor med mycket där du böjer dig framåt och tillbaka osv så råder jag dig nog ändå att ha hans huvud innanför sjalen just då, så att han inte åker fram och tillbaka med huvudet.

sen beror det ju lite på vad du har för sjal kan jag tänka.. en vävd sjal är ju mer stabil än en trikå som ju gärna töjer sig lite lättare.

lycka till med knytandet! :tumup:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?