Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av dallan
#8990312
Jag håller på att bli tokig, hittar inget sätt att bära som är bekvämt! :cry:

Jag har två vävda, en på 4,2 och en på 4,7 och har knutit omslutet och dubbelt kryss. Ibland får jag till det och då är båda superbekväma, men rätt ofta känns det som jag bär hela tyngden på nedersta revbenet/diverse inre organ. Nån som har nån idé om vad som kan bli fel? Dottern väger 9 kg, inte är väl det för tungt att bära på mage?

Pappan bär i ergo, och det funkar på rygg för mig men jag vill helst bära på mage när jag är ensam innan jag blivit van ryggbärare. På mage åker midjebandet upp i svanken på mig och det gör riktigt ont.
Trikåsjal (WBS) funkar bra hemma, men det blir tungt när är ute och rör på mig.
Användarens profilbild
Av Kileane
#8990328
Vet inte om det hjälper dig, men så får jag det ibland när jag knutit för högt upp. Dottern sitter då gränsle över min mage och hennes tyngd + de korsade sjaländarna under hennes rumpa skär på något sätt in i min mage och det är allt annat än bekvämt. Det brukar ordna till sig om jag knyter om och dels sätter dottern lägre ner, mer runt min midja/höfter, och dels är noga med att bre ut sjaländarna ordentligt så de inte "tvinnar ihop sig" under hennes rumpa. Hon är förresten 10 kg och går ännu riktigt bra att bära på magen.
Användarens profilbild
Av dallan
#8990329
Alleria skrev:Vet inte om det hjälper dig, men så får jag det ibland när jag knutit för högt upp. Dottern sitter då gränsle över min mage och hennes tyngd + de korsade sjaländarna under hennes rumpa skär på något sätt in i min mage och det är allt annat än bekvämt. Det brukar ordna till sig om jag knyter om och dels sätter dottern lägre ner, mer runt min midja/höfter, och dels är noga med att bre ut sjaländarna ordentligt så de inte "tvinnar ihop sig" under hennes rumpa. Hon är förresten 10 kg och går ännu riktigt bra att bära på magen.
Åh, det ska jag testa när hon vaknat!
Användarens profilbild
Av dallan
#8996119
Jag har testat att sätta henne längre och det blev mycket bekvämare, men efter en stund gör det ont i svanken istället. Tror att ryggknyt är lösningen när jag ska bära länge, men lilla skruttan tycker inte att det är så där jättekul när jag övar med henne...
Användarens profilbild
Av kristinek
#8996131
dallan skrev:Jag har testat att sätta henne längre och det blev mycket bekvämare, men efter en stund gör det ont i svanken istället. Tror att ryggknyt är lösningen när jag ska bära länge, men lilla skruttan tycker inte att det är så där jättekul när jag övar med henne...
Jag löste det genom att öva med en docka eller en nalle när W inte ville vara med och träna. Även om jag nu får till ryggknyt så bär jag honom fortfarande mest på magen. Oftast i vävd sjal(framförallt gauze eller Zara) eller Tula Toddler och han väger ca 11,5 kg.

Jag har tyckt att det beror lite på vilken sjal jag har hur bra knytningen blir också. För mig blir gauzen nästan alltid bekväm även nu(vet att många tycker den skär in lätt), medan jag hade jättesvårt att få till en bra knytning med Hoppediz tjocka variant och i början även med Zaran(har blivit bättre på det nu).
Användarens profilbild
Av dallan
#8996220
kristinek skrev:
dallan skrev:Jag har testat att sätta henne längre och det blev mycket bekvämare, men efter en stund gör det ont i svanken istället. Tror att ryggknyt är lösningen när jag ska bära länge, men lilla skruttan tycker inte att det är så där jättekul när jag övar med henne...
Jag löste det genom att öva med en docka eller en nalle när W inte ville vara med och träna. Även om jag nu får till ryggknyt så bär jag honom fortfarande mest på magen. Oftast i vävd sjal(framförallt gauze eller Zara) eller Tula Toddler och han väger ca 11,5 kg.

Jag har tyckt att det beror lite på vilken sjal jag har hur bra knytningen blir också. För mig blir gauzen nästan alltid bekväm även nu(vet att många tycker den skär in lätt), medan jag hade jättesvårt att få till en bra knytning med Hoppediz tjocka variant och i början även med Zaran(har blivit bättre på det nu).
Jag skulle behöva något med tyngd i att öva med. Katten kanske? :lol:
Användarens profilbild
Av Kileane
#8996679
dallan skrev:Jag har testat att sätta henne längre och det blev mycket bekvämare, men efter en stund gör det ont i svanken istället. Tror att ryggknyt är lösningen när jag ska bära länge, men lilla skruttan tycker inte att det är så där jättekul när jag övar med henne...
Samma här, jag får inte till ryggknytet riktigt bra - det går för långsamt och lillan blir arg och jag blir svettig och mina armar är för korta och oflexibla :lol: Jag bär helst på magen också! Har nu skaffat en Wompat toddler sele och det är mycket lättare att få till ryggbärandet då (åtminstone går det snabbt att få upp henne) men jag bär faktiskt främst på magen i selen också. Den är riktigt bekväm men visst blir det lite tungt efter ett tag...
Användarens profilbild
Av dallan
#9003293
Det är himla tråkigt, men jag måste nog köpa en till sjal. :vågen: Tror att en längre så jag kan knyta fram på magen skulle vara bättre, för nu får jag till det så att det är bekvämt överallt utom att knuten skär in i ryggen.
Av litensoetis
#9038460
hm.. om det skär in i magen/revbenen så tänker jag osökt på hur du har första delen av sjalen(omslutet kryss) och var du gör av sjaländarna när du drar dom för att knyta.

när du tar upp barnet och har sjalen om ryggen på barnet så ska detta tygstycket gå från under rumpan och upp över axlarna på barnet. om du har denna delen av sjalen tex bara upp till halva ryggen på barnet så kommer det påverka resten av knytningen. när du drar bak sjalen från barnet och korsar i ryggen och sedan upp över axlarna, så hamnar ju sjalen(från sidan sett) vid dina nedersta revben om du har tyget för långt ner på barnets rygg. från sidan sett så ska sjalen gå precis under dina armhålor och det gör det om tyget täcker hela barnets rygg upp till nacken. (jisses vad svårt att förklara!)
när du sedan tar sjalen från axlarna, korsar över barnets rygg och under rumpan och knäna så istället för att dra rakt bakåt och göra en knut så dra nedåt och gör denna knuten i svanken istället, dra sedan sjalen rakt fram och gör knuten där. knuten hamnar då kanske 10cm under barnets rumpa, det är ok och meningen att det ska bli så. då knyter du om höften istället för att knyta om magen där du är som mjukast, knyter du om magen då måste man antingen knyta jättehårt=ont, eller knyta lagom=då motverkar du genom att spänna dig(jobbigt!).

prova att tänka på hur tyget sitter, att verkligen täcka barnets rygg med sjalen och ha knuten i svanken och knyta om höften.

du får ursäkta min helt vansinniga grammatik och meningsuppbyggnad, jag vet inte vad som hänt nu såhär på kvällskvisten! Hoppas du förstår ändå. :lol:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?