Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Mia med tre
#209447
Hej, är total-novis och behöver lite hjälp! Är ju så rädd för att sätta lilla skruttan (4 veckor) på ett sätt som inte är bra för henne. Har lånat en elastisk långsjal.

Hela hennes ben + fötter ryms bakom själva X-et, är det rätt eller ska fötterna sticka ut i sidorna så att säga?

Hennes knän är högre upp än rumpan, men ska benen vara utåtvinklade eller under hennes kropp (som om hon skulle krypa liksom) om ni förstår vad jag menar?

Ryggens rundning - det jag undrar över allra mest. Hon sjunker ju ihop, betyder det att jag knutit för löst? Ska jag knyta hårdare så att hon blir mer "klistrad" mot min kropp? Får in min hand mellan hennes mage och min.

Slutligen: igår när jag bar henne så hamnade hela tiden hennes näsa bakom/under sjalen. Försökte lägga hennes huvud mer bakåt så att andningsvägarna skulle vara fria men hon "nickade" framåt igen. Försökte också vika undan sjalen men den gled bara tillbaka. Tips?

TACKSAM för svar!

/ Mia
Användarens profilbild
Av sirisirius
#209451
Är hon pytteliten behöver inte fötterna sticka ut, dem kan vara korsade under hennes rumpa, knäna lite utåt. Dem små drar ju ofta ihop benen själva på nått sätt dem tycker är skönt, eller ja det gjorde min son.

Sen om du sätter henne lite tajtare runt ryggen så tippar automatiskt inte huvudet fram så mycket. Se bara till att hon har bra stöd för nacken.
Användarens profilbild
Av Anso
#209458
Hej och välkommen!

Lite knytinstruktioner på xomslut2/omslutet dubbelt kryss (den vanligaste knytningen med trikåsjal) hittar du bl.a hos:

www.babyboden.nu
www.looma.se
www.stellaris.se

När du först knyter på dig sjalen så ska du lägga det sk smokingbältet upp över din byst och till armhålehöjd för att det ska bli bra och barnet ska få huvudstöd av den delen när knytningen är klar. Tyget/krysset på din rygg ska ligga rätt så tight annars kommer barnet att sjunka ner en bit när du bär och det blir tyngre för dig.

Ett nyfött barn kan sitta med fötterna innanför själva kryssdelen.
Barnet ska sitta som en ihopkrupen groda, dvs ungefär den position man själva har när man sitter på huk och kissar (det var väl en ny förklaring? :lol: ). Knäna uppdragna och lite isär och rumpan lite lägre än knäna. I denna position kommer barnets rygg att bli rundad och det ska den vara när man bär nyfödda i sjal/sele.

Barnet ligger ofta med huvdet åt sidan och då hamnar det in under något av axelbanden på sjalen.

Nyfödda barn kan man även bära liggande i vagga. Det finns bilder även på det om du tittar på länkarna ovan.

Lycka till!
Senast redigerad av Anso den lör maj 06, 2006 11:21, redigerad totalt 1 gånger.
Av sjaltokan
#210118
Välkommen hit och till sjalvärlden!! Lycka till med knytandet!! :D
Av Hillevi
#9159433
Puffar upp denna urgamla tråden...
Hur länge behöver de små sötisarna sitta i grodposition, hur länge är det bäst för dem ergonomiskt, någon som vet? :hmm:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?