Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Labyrint
#8972157
Just när jag trodde att jag började behärska knytandets ädla konst så dyker det upp nya "problem"... :wink:

Bär mest på rygg, men ibland på mage. På mage helst i långsjal, är ju klart skönast. Alltid knutit omslutet kryss och först berett ut sjalen över bröstet, snurrat runt mig och lagt sjaländarna över axlarna och därefter stoppat i barnet och knutit färdigt. Men vad tungt det börjar bli nu, 12 kilo barn med långa ben som spretar åt alla håll är visst inte lika enkelt att göra så med som det var när hon var mindre. Barn först och knyta sedan känns det inte som att händerna räcker till. På rygg går det ju att stå framåtlutad, men kan ju inte gärna knyta på mage stående i brygga menar jag. Hur gör ni?
#8972159
Jag gör som du beskriver. Sjalen runt magen och upp i kos över ryggen och låter sjaländarna hänga fram från axlarna och nedåt. Sedan stoppar jag ner barnet innanför sjalen, drar åt och knyter i kors och runt liksom... Men visst, det är inte lika enkelt med en sprattlig nästan tvååring som med en bebis. Kanske därför jag mest bär i sele numera. Även i mitt hem bor nu en tula toddler :vågen: .

Men du kan ju knyta en annan knytning istället. Så att barnet bara sitter i krysset och inte innanför bältet som går över din mage/bröst. Funkar att knyta på sig sjalen i förväg och sedan stoppa i barnet och efterdra om det behövs. Om jag inte ska bära så lång stund så gör jag ofta så, av enkelhet. Oftast när jag bär på magen numera så är det för att dottern vill amma. Bär, gör jag helst på rygg.
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
#8972170
Gör som du gjort men annorlunda "istoppning"
Eller hur gammalt är barnet?
Större barn (3-6 år) har stått på marken och fått krypa upp genom "smokingbältet" innan jag ställer mig upp och knyter krysset. Det funkar bra tycker jag :) men då är det ju en förutsättning att barnet kan stå
Användarens profilbild
Av Labyrint
#8972648
Ska prova så, AbbesMamma! Känns bra att veta att det brukar funka, jag behöver öva varje knytning några gånger innan jag känner om den är nåt för oss, och att försöka öva in något hopplöst är ju inget kul :) Stå kan hon ju.

Gillar knytningen avlastningsmässigt och vet inte om jag är redo för att hitta någon annan till magbärandet :) Bär på mage när jag vill ha ryggsäck på mig också, när jag vill dra en jacka över axlarna på mig men det är för varmt för vinterjacka (oftast är anledningen att jag vill ha jackfickor...) eller när jag bär hem ett övertrött barn som kanske kommer somna. Tycker det är svårt att knyta till huvudstöd ute och det går inte att knyta in henne när hon är övertrött och sprattlig. Annars blir det bara på ryggen, men dessa situationer dyker ändå upp då och då :)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?