Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#8944273
Jag har en Storchenwiege Anna - fullängdssjal som jag tyvärr tror är lite för stor för mig. Jag är 165 cm lång och rätt kurvig men lyckas ändå drunkna i tyget :roll: Det gick bra när jag bar i omslutet kryss på magen (går ju mycket tyg till den knytningen) men nu skulle jag vilja bära på ryggen och jag hittar inget som funkar! Alla knytningar är endera så enkla att det blir massor med tyg över - både på längden och bredden - eller så avancerade med tyget flera varv över babyns kropp att jag inte får till dem (jag får ont i ryggen, bebis blir otålig och vi blir båda genomsvettiga).

Kunde någon snälla tipsa mig om en enkel men ändå bekväm knytning? Och vad ska jag göra av de långa ändarna som blir över? Jag har inte möjlighet att köpa en ny sjal just nu, bär inte så mycket så det blir antagligen en sele snart men vill ändå kunna använda min fina sjal ju!
Jag har testat ryggsäck i olika varianter och omslutet kryss (det fick jag inte till, mina armar är för oviga...). Gillar inte riktigt knytningar som går kors och tvärs över brösten, det både känns och ser knöligt ut.
#8944340
Jag brukar dra ett extra varv runt magen och gärna knyta så att svansen sitter bak istället för fram på magen, där är den mindre ivägen!

Annars är det mkt en träningssak det där med att få till alla varv. Några av mina favoriter är vrikkesikker och SHBC och jag vill minnas att det var lite krångligt i början (och med tanke på att jag alltid får erbjudanden om hjälp när jag knyter upp knodden på offenliga platser så ser det nog fortfarande mer komplicerat ut än vad jag tycker att det är). När barnet börjar väga lite mer är det rätt skönt med de där extravarven som hjälper till med avlastning, tycker jag...

(och de flesta kors-och-tvärs-över-bröstet-knytningarna går ju att variera så att man knyter som en ryggsäck istället)

Men jag hör ju ett alldeles utmärkt skäl till att köpa en till, kortare sjal! :tumup:
#8944371
Jag gillar ju kors över bröstet, så jag kanske inte är någon bra hjälp :)

Men när jag har mycket tyg över har jag bara dragit det runt höfterna något extra varv, men relativt utberett tyg. Inte virat hopdraget som det blir av sig själv, utan bemödat mig lite om att släta ut det så gott det går. Då tycker jag att det tar lite belastning faktiskt och avlastar lite extra, förutom att man blir av med det :)
#8944382
SCSI skrev:Jag brukar dra ett extra varv runt magen och gärna knyta så att svansen sitter bak istället för fram på magen, där är den mindre ivägen!

Annars är det mkt en träningssak det där med att få till alla varv. Några av mina favoriter är vrikkesikker och SHBC och jag vill minnas att det var lite krångligt i början (och med tanke på att jag alltid får erbjudanden om hjälp när jag knyter upp knodden på offenliga platser så ser det nog fortfarande mer komplicerat ut än vad jag tycker att det är). När barnet börjar väga lite mer är det rätt skönt med de där extravarven som hjälper till med avlastning, tycker jag...

(och de flesta kors-och-tvärs-över-bröstet-knytningarna går ju att variera så att man knyter som en ryggsäck istället)

Men jag hör ju ett alldeles utmärkt skäl till att köpa en till, kortare sjal!
:tumup:
:iagree:

Eller gör en bytestråd :tumup:
#8945040
Tack för bra tips! Jag ska googla på vrikkesikker och SHBC och se om det är något för oss. Och sen detdär att få tyget utbrett också, det är inte helt lätt för en som är ovan. Dessutom tycker jag det är ett problem att det är så mycket tyg, t.ex. vill det gärna rasa av mina axlar och jag är nästan tvungen att vira ihop sjaländarna lite för att de ska hållas kvar över axlarna - och då blir det knöligt och avlastar inte så bra.

Annars är det ju ett enkelt och bra tips att dra ett extra varv runt midjan, men det löser ju inte problemet med knytningar över bröstet - jag ville gärna göra en ryggsäck där ändarna drogs under axelbanden och knöts över bröstet (om nån hängde med där), är det en tibetansk ryggsäck kanske? Men då hade jag ju ca en meter sjal kvar på båda sidor sen, ändarna kan ju inte bara hänga ner och jag vill inte ha en jätterosett knuten under hakan :wink:

Visst borde jag väl köpa en kortare sjal men som jag sa så blir det nog en toddler-sele istället - och skiljas från min vackra Anna, det kan jag inte! :loving:
#8945903
Men nu var jag ju tvungen att prova lite :) Det här är mina förutsättningar: jag gillar egentligen inte tibetanska avslut. Jag har sluttande axlar och trivs inte så bra med ryggsäcksknytningar. Sjalen här är 5,2 m, jag är 172 lång.

Så det här kanske blev helt galet, men jag provade att göra en ryggsäck men innan jag gjorde det tibetanska avslutet (typ...) så drog båda ändarna av sjalen ett varv runt höfterna. Hårt. Det räckte den inte till riktigt...

Så nytt försök, nu utan mittmarkeringen i mitten. Efter att ryggsäcken var gjord hade jag alltså två väldigt oliklånga ändar, där jag drog den långa ett varv runt höfterna. Sedan tibetanska avslutet. Jag tycker inte det blev så tokigt faktiskt. Avlastningsmässigt och så, och knuten blev hyfsat liten och smidig. Däremot blev det väl inte skitsnyggt, men det kan ju vara en övningssak. Jag vet inte om syftet med att knyta tibetanskt är att slippa ha något runt höfterna, isf är det här ju rätt poänglöst förstås :) Men så här blev det iaf, och knutarna och sånt kan man ju alltid snygga till:

Bild
#8949096
Labyrint: Det ser ju jättebra ut! Tack för inspiration, jag ska detaljgranska din bild :wink: Jag gillar tibetanskt avslut just för att det inte blir en massa tyg kors och tvärs över brösten, om det lindas runt höfterna stör det mig inte ett dugg!

Din knytning är så slät och fin, jag antar det är det som ställer till det för mig - tyget blir knöligt och jag lyckas inte få det jämnt utbrett. Ska testa mera bara dottern kan övertalas att sitta stilla på ryggen!

Sen ännu en undran; när jag korsar sjaländarna bak på ryggen och drar dem över dotterns ben, så blir det inte alls lika bra som på Labyrints bild. Tyget hamnar mycket längre fram, i hennes knäveck, och det ser inte bekvämt ut - mer som att benen "kläms" fast mellan min kropp och tyget. Är felet (igen) bara att jag inte lyckas bre ut det tillräckligt bra? Jag har också svårt att få tyget in under hennes rumpa, mellan hennes kropp och min - några tips där?
#8949120
För att inte få tyget som en korv i knävecken letar jag upp kanten som är uppåt och drar upp över ryggen (sån där grej som nästan kräver video, på sidan tyget kommer runt håller jag emot med handen i ungefär det läge tyget ligger, med handen på andra sidan drar jag det så högt det går, sen följer jag upp med första handen så att tyget blir slätt, håller den handen still och drar ner den andra).

För att få in det under rumpan måste jag luta mig antingen framåt eller bakåt (beror på hur barnet sitter) för att få lite mellanrum, sen in med tyg och liksom "hoppskaka"på plats medan jag drar i tyget.
Fan, det låter ju helt omöjligt när man försöker sätta ord på det... :roll:
#8949185
Det är jättesvårt att förklara i ord, jag vet, men tack för att du försöker! Hjälp, det låter som att jag borde träna upp mina sjukt osmidiga armar och axlar lite...jag får lätt kramp i axeln om jag håller armen i en obekväm ställning och mina armar vill inte alls dra i tyger hit och dit bakom ryggen :x
#8974568
SCSI skrev:För att inte få tyget som en korv i knävecken letar jag upp kanten som är uppåt och drar upp över ryggen (sån där grej som nästan kräver video, på sidan tyget kommer runt håller jag emot med handen i ungefär det läge tyget ligger, med handen på andra sidan drar jag det så högt det går, sen följer jag upp med första handen så att tyget blir slätt, håller den handen still och drar ner den andra).

För att få in det under rumpan måste jag luta mig antingen framåt eller bakåt (beror på hur barnet sitter) för att få lite mellanrum, sen in med tyg och liksom "hoppskaka"på plats medan jag drar i tyget.
Fan, det låter ju helt omöjligt när man försöker sätta ord på det... :roll:
(Lånar tråden lite, hoppas det är ok)

Det andra förstår jag helt och hållet, men det första :whut: :siishah: :hmm: och det är precis de där korvarna jag stör ihjäl mig på när jag knyter på ryggen! Snälla säg att du har en vansinnigt pedagogisk video du kan länka!

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?