Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lejoninnan
#8925394
Trikåsjalen som jag klippt till själv* börjar bli för svajjig och nu prövar jag med vävd. Men 150cm lång och rätt smal ser det ut som om jag ramlat in i en tygfabrik när sjalen är knuten. Bredden är enorm och blir en jättebulle på rygg, mage och axlar, längden är helt ohanterlig och måste viras några extra varv på alla knytningar. Jag kikar på bilder och knytningar och det ser så lagom ut på alla - på mig blir det både otympligt och svårhanterligt. Jag har köpt en sele nu, men ville ändå...

*Efter att ha lagt en moby åt sidan för att den var för bred o lång.

Hur knyter korta långsjal? :hmm:
Användarens profilbild
Av Cayenne
#8925400
Jag använder kortare sjalar, helt enkelt. De vävda finns ju att köpa i olika längder. Min favoritlängd är 4,2m. Jag är 152cm lång.
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
#8925406
Hur lång och bred är din sjal :)? Där tror jag nyckeln ligger! Kanske en 60 cm bred sjal räcker gott och väl för dig. Jag tror det ligger mer i det än i knytningara.
Av Lejoninnan
#8925423
Mobyn är ju inte så bred men kändes för stor, min egna klippte jag nog ner till 45cm. 75 var min vävda, 60 är nog lite mycket det med. Har nog med grovleken att göra också gissar jag. Blä, jag som inte har råd att köpa nån just nu.
Användarens profilbild
Av AbbesMamma
#8925427
Hur långa var dom då?
Har du sjalträffar i närheten så du kan prova lite olika? Har du kvar den vävda eller är den såld?
Av Lejoninnan
#8925430
Har svårt att mäta just nu, bebis i famnen. Men den är inte min utan lånad, så jag kan ju inte sälja eller byta.

Finns det inga knytningar som gör det lite bättre? Ryggknytning sedan verkar iallf vara okej.
Användarens profilbild
Av Cayenne
#8925452
Ibland när jag har för långa sjalar, tar jag ett extra varv runt midjan och knyter fram , och sedan knyter jag en ögla eller flera knutar på det som hänger ner så att jag inte snubblar på det.

Om det blir knöligt i själv knytningen, sä har du inte dragit åt och spridit ut tyget ordentligt när du knutit.
Användarens profilbild
Av Carolinah
#8929033
Är inte direkt smal, men kort. Mina sjalar är 4,6 el 4,7 m. Knyter jag ngt som ger mer tyg över knyter jag nån rosett el dyl allra sist så det inte hänger o slänger. Man kan säkert också stoppa in dem nånstans i själva knytningen så man får undan dem.
Av Franneke
#8933368
Vad är det för sjal du har, Lejoninnan? Har du hunnit mäta längden?

Det är svårt att ge dig tips, eftersom jag inte vet hur du knyter (vilken knytning, med vilken sjal), du kanske kan ladda upp en bild, då är det lättare att hjälpa till! :tumup:

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?