Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
#8798747
Som andra redan sagt, med trikåsjal ska själva sjalen sitta hårt innan du sätter i barnet. Trikå töjer ut sig och inte lite... Jag har börjat med barn uppe precis under hakan för att senare på dagen haft barnets huvud nästan under mina bröst, en höjdskillnad på ca 10, 15 cm. Så får du till knytningen, dra åt den hårdare och hårdare. Får du bara i barnet i krysset kan du välja om du vill dra upp fickan/midjebältet eller ej. Barnet ramlar inte ur om du inte drar upp det.

Jag hoppas du får till det.
#8798928
Tack för alla svaren! Jag är så glad att ni engagerar er! :heart:

Fick till ett omslutet kryss i helgen! Blev väl långt ifrån 100% men jag provade gå och hämta posten med henne i den, hon var lugn och dåsig (nyammad) så jag tror hon gillade det. Men efter tjugo minuter tror jag hon fick nog för då blev hon knölig och jag tog ur henne igen...
Är väl en vanesak för henne med antar jag!
Sen känns det lite läskigt att hon sitter så klistrad intill mig, som att hon inte får luft ordentligt! :?
Men det kändes bra och mysigt att ha henne i sjalen, men det går fasiken inte att dra åt sjalen ordentligt hur jag än bär mig åt, funderar på att köpa en trikåsjal att ha nu i början istället, nån som vet om minimundus trikåsjal är bra?
Användarens profilbild
Av Kesti
#8799009
Jag hade nog lite svårare att få till Mam Econ i början och lättare för att knyta med min mjukare mysak-trikåsjal. Mam Econ var guld värd sen när barnen blev lite större :love: .
Mysaken var också mer elastisk så jag kunde dra åt den mer utan att det kändes trångt när bebis skulle ner i sjalen.
Men det finns säkert någon nära dig som kan hjälpa dig och som har en annan sjal du får prova på. Ge inte upp :tumup: !
Av Hell Cat
#8799049
Vargflikkan skrev:Tack för alla svaren! Jag är så glad att ni engagerar er! :heart:

Fick till ett omslutet kryss i helgen! Blev väl långt ifrån 100% men jag provade gå och hämta posten med henne i den, hon var lugn och dåsig (nyammad) så jag tror hon gillade det. Men efter tjugo minuter tror jag hon fick nog för då blev hon knölig och jag tog ur henne igen...
Är väl en vanesak för henne med antar jag!
Sen känns det lite läskigt att hon sitter så klistrad intill mig, som att hon inte får luft ordentligt! :?
Men det kändes bra och mysigt att ha henne i sjalen, men det går fasiken inte att dra åt sjalen ordentligt hur jag än bär mig åt, funderar på att köpa en trikåsjal att ha nu i början istället, nån som vet om minimundus trikåsjal är bra?
Hon får luft! Jag lovar :heart: :heart: :heart:
#8802370
Ja mina vänner såhär blev första knytförsöket... kändes inte hundra och jag tycker inte hon satt skönt heller, kan man lägga henne som i vagga i den knytningen?

Bild
#8802441
Fridute skrev:Ja, det kan du, men uppsittandes groda tyckte jag avr bättre. så som hon sitter alltså.

Vad är inte skönt? Ser ut som att axelbanden drar över din överarm. Sätt på sjalen och ha allt tyg på axlarna, när barnet är i kan du dra ner och vika tillbaka, då har du det inte spänt över armarna. Annars tycker jag det ser rätt bra ut.
:iagree: Axlarna är jätteviktigt att tyget ligger rätt för att det ska vara bekvämt! :tumup:
#8803621
När W var riktigt liten tyckte jag det var lättare att inte ha trikåisen färdigknuten utan knyta omslutet kryss. Då drar man ju åt under tiden. Vek sjalen dubbel så det var som en liten ficka för W(det behöver man inte göra, tyckte mest det kändes tryggast för mig just då). Knöt så jag hade den såhär(Fast dubbelvikt då):
Bild
Sen satte jag mig oftast ner från början och satte i W, justerade lite. För att sen ställa mig upp och finjustera och knyta.

Sen verkar det ju egentligen smidigare att ha färdigknutet, men jag har alltid fått till bättre knyt när jag kört omslutet även med trikåsjal :hmm:.

Om du vill ha en annan trikåsjal har jag en vit Mysak som var tänkt att ges till våra kompisar, men de ville inte ha den :siishah:. Köpte den billigt(under 100-lappen :) ) och kan sälja den minst lika billigt. Inte meningen att göra någon slags säljes reklam(hade inte ens tänkt sälja egentligen :lol:). Tänker mest att man vill uppmuntra sjalande av så små godingar :) . Och vi åker till Blge på torsdag :).
#8803778
kristinek skrev:När W var riktigt liten tyckte jag det var lättare att inte ha trikåisen färdigknuten utan knyta omslutet kryss. Då drar man ju åt under tiden. Vek sjalen dubbel så det var som en liten ficka för W(det behöver man inte göra, tyckte mest det kändes tryggast för mig just då). Knöt så jag hade den såhär(Fast dubbelvikt då):
Bild
Sen satte jag mig oftast ner från början och satte i W, justerade lite. För att sen ställa mig upp och finjustera och knyta.

Sen verkar det ju egentligen smidigare att ha färdigknutet, men jag har alltid fått till bättre knyt när jag kört omslutet även med trikåsjal :hmm:.

Om du vill ha en annan trikåsjal har jag en vit Mysak som var tänkt att ges till våra kompisar, men de ville inte ha den :siishah:. Köpte den billigt(under 100-lappen :) ) och kan sälja den minst lika billigt. Inte meningen att göra någon slags säljes reklam(hade inte ens tänkt sälja egentligen :lol:). Tänker mest att man vill uppmuntra sjalande av så små godingar :) . Och vi åker till Blge på torsdag :).
Låter intressant! Jag bor ju lite utanför Borlänge men det går ju att lösa på nå vis :D
#8808551
När jag ska sätta i dotra i själen så börjar hon gallskrika direkt, särskilt då jag ska lirka i benen knäveck till knäveck och sen skriker hon som besatt tills jag tagit ur henne igen, då tystnar hon direkt. Hon vill helst vara i min famn men sjalen går inget vidare.
Är det lite tajming som gäller när man ska sjala barnet eller måste jag inse att hon inte är ett sjalBarn? :(

Hon är som sagt en närhets. törstande. bebis som helst befinner sig i en varm famn så man tycker ju att hon borde tycka om att sjalas?
#8808563
Om du sätter henne helt innan för sjalen och hennes ben som en liten groda. Då behöver du inte dra sjalen från knäveck till knäveck.
Hittade denna länk:

http://www.sjalbarn.se/?page_id=321

:tumup:

Är hon mätt när du sätter i henne i sjalen? Sen kan det ju ta ett par gånger innan bebis blir van att sitta i sjalen så ha tålamod =)
Hoppas du förstår annars kanske någon annan är bättre på att förklara. :wink:
#8808611
MiaMaria skrev:Om du sätter henne helt innan för sjalen och hennes ben som en liten groda. Då behöver du inte dra sjalen från knäveck till knäveck.
Hittade denna länk:

http://www.sjalbarn.se/?page_id=321

:tumup:

Är hon mätt när du sätter i henne i sjalen? Sen kan det ju ta ett par gånger innan bebis blir van att sitta i sjalen så ha tålamod =)
Hoppas du förstår annars kanske någon annan är bättre på att förklara. :wink:
Jag ser alltid till att hon är mätt och nöjd samt att slöjan är bytt men det hjälper inte, hmm jo jag får fortsätta knöla ett tag till få se, är inte helt bekväm med sjalen heller och ska försöka komma över en bättre och sen ska jag få besök av Labolina härifrån nästa vecka som ska hjälpa mig och ge mig lite tips :P
#8808636
Till en början bar jag bara när barnet var riktigt trött, och oftast fungerade det väldigt mycket bättre utomhus än inomhus. Det var nog först kring 4-5 månader eller så som det fungerade att bära vaket barn här.
#8808758
Ja jag har också märkt att det funkat bättre att gå ut med henne i sjalen.
Såhär gick hon med på att jag bar henne häromdagen bara i ena kryssdelen liksom, då fick jag en hand ledig att greja med mat men vet inte om hon sitter så bra, detta är ju inte riktigt grodposition :hmm:

Bild
#8819830
Efter ett behövligt och fasligt trevligt besök av Labolina :heart: så har jag lärt mig en enklare och bekvämare knytning och kan nu enkelt knyta fast Astrid då hon somnat på min axel.
Igår var jag ut med hunden och hade Astrid sovandes i sjalen :loving:

Bild

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?