Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Hur knyter jag? Vilken är min favoritknut? Hjälp - allt blir fel!

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Måsen
#85930
Jag har hört att man med en långsjal och ett par sjalringar kan göra någon slags X-variant utan att behöva sy fast ringarna.
Jag har inte alls förstått hur det skulle gå till. :roll:
Är det någon som vet vad jag är ute och fiskar efter? Hur lång ska sjalen vara? Hur stora ringar behöver man? Framför allt; hur GÖR man? Bild kanske någon???
(Eller är det bara någon som skojat med mig som berättat om detta? :oops: )
Så många frågor...
Användarens profilbild
Av Eld77
#85938
Viss går det! Här finns det lite bilder:

http://www.sjalbarn.se/data/forum/viewtopic.php?t=8502

Sjalens mitt löper alltså genom ringarna som sitter mitt bak på ryggen. Sen går sjalen i kors över magen och så fäster man båda ändarna "på ringsjalsvis".

Himla bra förklaring det här, känner jag. :shock: Hoppas du fattar. :)
Användarens profilbild
Av zmurfan
#85950
Och det var jag som testade göra x.ringsjal av en lånad Lisa på 4.1m
Vart kanske lite lång svans men det funkade jättebra.
Ska se om jag kan fixa en lite bildserie under dagen på hur man gör. Måste först bara slakta min första ringsjal som jag i vilket fall inte använder. Måste ju ha ett par ringar att fixa x-ringsjal med.

Ge mig en timme eller 2 så har jag en bildserie. :)
Användarens profilbild
Av Måsen
#85968
Tack för era snabba svar! :D
Det såg ju vädigt enkelt ut. Tyvärr har jag inga ringar så jag kan prova. Var kan man köpa ringar och hur stora bör de vara? Jag tänkte försöka med min Bebina och den är ju ganska smidig.
Användarens profilbild
Av zmurfan
#85976
Måsen skrev:Tack för era snabba svar! :D
Det såg ju vädigt enkelt ut. Tyvärr har jag inga ringar så jag kan prova. Var kan man köpa ringar och hur stora bör de vara? Jag tänkte försöka med min Bebina och den är ju ganska smidig.
Vart du kan köpa dem: tja babyboden har bland andra. Kolla länkarna på sidan. Tror Stellaris har med. Jag kommer öppna butik inom kort så då kommer jag med ha om du kan vänta ca 14 dagar.
Ta Largeringar. Annars blir det för trångt. Jag provade med medium häromdagen och det var så tajt så jag kunde inte spänna åt den. Så jag körde den som vanlig långsjal istället i slutänden.
Längd på sjalen: minst 3.7m skulle jag tippa på för att få en liten svans att spänna med iallafall. Med Lisa på 4.2 får jag ca 40 cm svans.
Bildserie är på gång iallafall. Laddar upp bilder nu. :)
Användarens profilbild
Av zmurfan
#86020
Eftersom min hemsida försvann så försvann bilderna med. Nu har jag länkat de från facebook.
Om någon inte kan se de så hojta till.

Klickar ni på nedanstående länk så kommer ni till mitt album på facebook. Det är en Didymos Lisa jag knyter med.

https://www.facebook.com/zmurfan74/medi ... 121&type=3
Senast redigerad av zmurfan den mån feb 10, 2014 16:07, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av sus
#86043
Zmurfan!

Måste man "låsa" ringarna på mitten? Går det itne bara att låta dom vara där...eller åker dom runt då när man ska spänna åt sen?

Hur lång är din sjal?
Användarens profilbild
Av zmurfan
#86050
sus skrev:Zmurfan!

Måste man "låsa" ringarna på mitten? Går det itne bara att låta dom vara där...eller åker dom runt då när man ska spänna åt sen?

Hur lång är din sjal?
Jag antar att du inte måste låsa de men jag har inte testat hur det är att inte låsa ringarna.
På vanlig ringsjal låser man ju ringarna enligt no-sew så jag antog bara att man skulle göra lika med x-ringsal.

Den Lisa jag använder är 4.2m.
Användarens profilbild
Av sus
#86105
zmurfan skrev:
sus skrev:.

Den Lisa jag använder är 4.2m.
Då ska jag hem och testa med min nya norrsken 4,2. Bara jag hittar ringarna som jag tappat bort... :?
Användarens profilbild
Av Eld77
#86117
sus skrev: Måste man "låsa" ringarna på mitten?
Nej, det funkar bra även om man inte låser. Jag har testat!
Användarens profilbild
Av EmilsMamma
#86208
Man skall nog ha Large-ringar... Jag som bara har Medium :wink:
Av freya
#9319743
Bilderna är borta nu... :( Någon som vet var jag kan hitta beskrivning på hur man gör en x-ringsjal utan att sy? Hittar inte hur jag än söker...
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?