Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av thanisa
#995939
elli skrev:
thanisa skrev:Jag ska försöka ta måtten på angelpack lite senare och lägga till här. men en informativ tråd om olika selar finnes här

http://www.thebabywearer.com/forum/show ... p?t=125580

Många fina jämförelsebilder på olika selar.
Man kommer inte åt den om men inte registrerar sig!
Jag vet, men då det är den mest ingående detaljjämföelsen jag sett så tycker jag att den tråden ändå är värd att nämnas. Den som gjort den har jämfört väldigt många olika selar och har foton så man kan se olika spännen på dem brevid varandra, även så man kan se skillnader på axelband mm. Jag kan säga att jag uppskattar jobbet hon lagt ner. Om man har många selar på en sjalträff borde man försöka göra något liknande just för att det hade varit trevligt att ha här och det är många som frågar om mått mellan olika selar. Lägger man dem på varandra så ser man lätt vilken som har störst sittdel och vilken som har längst vaddering mm
Användarens profilbild
Av elli
#995951
thanisa skrev:
elli skrev:
thanisa skrev:Jag ska försöka ta måtten på angelpack lite senare och lägga till här. men en informativ tråd om olika selar finnes här

http://www.thebabywearer.com/forum/show ... p?t=125580

Många fina jämförelsebilder på olika selar.
Man kommer inte åt den om men inte registrerar sig!
Jag vet, men då det är den mest ingående detaljjämföelsen jag sett så tycker jag att den tråden ändå är värd att nämnas. Den som gjort den har jämfört väldigt många olika selar och har foton så man kan se olika spännen på dem brevid varandra, även så man kan se skillnader på axelband mm. Jag kan säga att jag uppskattar jobbet hon lagt ner. Om man har många selar på en sjalträff borde man försöka göra något liknande just för att det hade varit trevligt att ha här och det är många som frågar om mått mellan olika selar. Lägger man dem på varandra så ser man lätt vilken som har störst sittdel och vilken som har längst vaddering mm
Tack! De låter ju väldigt bar jag får försöka registera mig och kolla där då. :D
Användarens profilbild
Av Panakeia
#1057372
skulle gärna se denna tråden uppdaterad med typ olika varianter av beco etc...*säger hon som ingen har*
Användarens profilbild
Av Anso
#1057822
Vi kanske ska ta och radera den här helt och börja om från början?!!

Vilka mått vill vi i så fall ha:
Sittdelens höjd och bredd.
Längd på axelbandens vadderade del.
Längd på midjebandets vadderade del.

Annat?
Användarens profilbild
Av Panakeia
#1058551
Anso skrev:Vi kanske ska ta och radera den här helt och börja om från början?!!

Vilka mått vill vi i så fall ha:
Sittdelens höjd och bredd.
Längd på axelbandens vadderade del.
Längd på midjebandets vadderade del.

Annat?
längd på remmar
längd på infodringar
bredd på axelremmar och midjedelar
och gärna detaljrika foton osv
så uttömmande som möjligt helt enkelt
gärna kort på huvudstödslösningar

jag kan ta på mig att fotochoppa ihop bilder så det inte blir så stort - bilden på HUR vi mäter var ju bra på ergon - men om vi ska ha mer detaljerade bilder blir det mycket nu när det finns så många selar att mäta liksom

så om du vill anso kan jag klippa ihop bilderna - inget avanserat - av varje sele och sen kanske det går att lägga de bilderna under "gör det själv" på framsidan (eller blir det plagiat?) så bilderna altid finns att tillgå - att de ligger på själva SJALBARN inte på nått annat forum och sen länkat hit isf?

*spånar*

låter det bra?
Användarens profilbild
Av Anso
#1058785
Panakeia skrev:
Anso skrev:Vi kanske ska ta och radera den här helt och börja om från början?!!

Vilka mått vill vi i så fall ha:
Sittdelens höjd och bredd.
Längd på axelbandens vadderade del.
Längd på midjebandets vadderade del.

Annat?
längd på remmar
längd på infodringar
bredd på axelremmar och midjedelar
och gärna detaljrika foton osv
så uttömmande som möjligt helt enkelt
gärna kort på huvudstödslösningar

jag kan ta på mig att fotochoppa ihop bilder så det inte blir så stort - bilden på HUR vi mäter var ju bra på ergon - men om vi ska ha mer detaljerade bilder blir det mycket nu när det finns så många selar att mäta liksom

så om du vill anso kan jag klippa ihop bilderna - inget avanserat - av varje sele och sen kanske det går att lägga de bilderna under "gör det själv" på framsidan (eller blir det plagiat?) så bilderna altid finns att tillgå - att de ligger på själva SJALBARN inte på nått annat forum och sen länkat hit isf?

*spånar*

låter det bra?
Låter alldeles lysande! TACK!
Jag kollar med April vad hon tycker om placering av det hela.
Användarens profilbild
Av thanisa
#1059464
Panakeia skrev:
Anso skrev:Vi kanske ska ta och radera den här helt och börja om från början?!!

Vilka mått vill vi i så fall ha:
Sittdelens höjd och bredd.
Längd på axelbandens vadderade del.
Längd på midjebandets vadderade del.

Annat?
längd på remmar
längd på infodringar
bredd på axelremmar och midjedelar
och gärna detaljrika foton osv
så uttömmande som möjligt helt enkelt
gärna kort på huvudstödslösningar

jag kan ta på mig att fotochoppa ihop bilder så det inte blir så stort - bilden på HUR vi mäter var ju bra på ergon - men om vi ska ha mer detaljerade bilder blir det mycket nu när det finns så många selar att mäta liksom

så om du vill anso kan jag klippa ihop bilderna - inget avanserat - av varje sele och sen kanske det går att lägga de bilderna under "gör det själv" på framsidan (eller blir det plagiat?) så bilderna altid finns att tillgå - att de ligger på själva SJALBARN inte på nått annat forum och sen länkat hit isf?

*spånar*

låter det bra?
Eller om man tar en tråd för varje selsort där detaljbilderna finns och att länk till de trådarna finns i huvudtråden. Om man är intresserad av detaljena så känner jag det att då vill man kunna se ordentligt på bilderna så de kan inte vara för små. Då jag tror att få ha många olika sorters selar så kanske man ska se till att ha linjal eller en krona eller så för att få en uppfattning om storlek. Alla mätdata vill jag dock gärna se i en och samma samlingstråd, där man kan gå vidare att se vidare för detaljer för varje sele.
Användarens profilbild
Av Anso
#1060902
HURRA för Panakeja!! Hon kommer att sammanställa kort på olika selar m.m så om ett tag kan vi frossa i olika seldetaljer och längd på diverse axelremmar m.m. Hoppas att många vill hjälpa till och skicka mått och kort till henne. Hon startar en ny tråd om det. :wink:
Användarens profilbild
Av Panakeia
#1062919
jag har tagit på mig att samla in bilder på selar och puzzla ihop till schyssta överskådliga bilder....

men - dilemmat är ju att jag bara har hemmasydda själv! :wink:

så - ös över mig bilder och mått på era selar
Jag kommer fortlöpande komplettera i denna tråden vad jag behöver och inte behöver.

I den gamla tråden tog vi dessa måtten:

A = avbärarbältets vadderade del
B = avbärarbältets höjd
C = längd på nylonband till avbärarbältet
D = sittygets bredd
E = sittygets höjd
F = den första ovadderade delen av axelremmen ifrån sittdelen räknat
G= vadderad del av axelrem
H= total längd på den del av axelremmen som är i tyg (dvs exklusive nylonbandet)
I = höjd på ev. huvudstöd

Alla mått i centimeter.

Komplettera gärna om det är nåra anndra mått som ni känner är intressanta och sen vill ja gärna ha in detaljbilder - bilder på sådant som skiljer eran modell av en viss sele mot andra.

Tx kan det vara intressant att fota flera olika becosar samtidit så man kan SE skillnaden i längden på axelbanden etc.

För att också lätt kunna jmf olika selar på olika kort ber jag er att lägga ut nått som jmf - lättast är ju om alla har samma sak och lägger med på bilden och därför tar jag det totaldemokratiska beslutet att på bilder med mindre detaljer så läggs det en femkrona brevid och om man av nån anledinng vill fota detaljer som e större än så men inte känns riktigt mätbara använder vi en cd skiva som jmfse objekt - okej?

maila till

panakeia@hotmail.com
märk mailet med mått på ... [selens namn] från ... [sb nick]

tackar på förhand!
Användarens profilbild
Av thanisa
#1075497
Jag lägger in de mätvärdena jag fick igår här innan den nya tråden riktigt kommit igång. Jag har lagt till ett mätvärde och det är j som är det minsta respektive det största avstånd som man kan få vid bröstspännet. Lite bilder som är lagda till panakeia finns på http://www.df.lth.se/~thanisa/aff/sjalb ... selar.html

Beco 4th generation hösten 07 upplaga
a 66
b 11
c 31+ 31 (finns på båda sidor av avbärarbältet)
d 33 mätt vid avbärarbältet
e 42
f 3
g 37
h 49 (nylonband 48 cm)
i 50
j 33/43

angelpack lx
a 64
b 11
c 51
d 32 mätt vid avbärarbältet
e 43
f 7-11 (är påsydd snett vilket medför som minst 7 cm och som mest 11)
g 39
h 52 (nylonband 46)
i 30 (höjd ryggstöd +huvudstöd 63 cm)
j 26/48

Ergo organic denim hösten 07
a 67 (tyget 70)
b 12
c 50
d 35 mätt vid avbärarbältet
e 38
f 10
g 40
h 60 (nylonband 44)
i 30
j 24/42
Användarens profilbild
Av zink
#1223569
HelenaW skrev:Är det någon som kan fixa en sån där "utfläkt" bild på Patapum toddler? Våra långa tjejer skulle behöva lite högre ryggstöd känner jag. Men vad är det mer som skiljer mot Original, är det fler remmar? Bredare/kraftigare avbärarbälte?
Vi har en Patapum Toddler nu och vår Baby kvar (selen alltså...).

Jag tog utfläkta bilder av Ergon vs Patapum Baby (bredvid och på varandra) innan vi sålde ergon.

Ska se till å ta av Toddler vs Baby i helgen.

Ska ta å mäjla Panakeia sedan!

Påminn mig... :oops:
Användarens profilbild
Av Mary_Cherry
#1311472
Om jag fattar måtten rätt är det alltså längre bit som är vadderad på axelbanden på Angelpack än på Beco?
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?