Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#366391
ok, jag har tänkt att jag skall samla ihop mina synpunkter kring alla triljoners mei-taier jag provat :lol: , men som vardagen spinner på så kommer jag aldrig riktigt till samling för en riktig avhandling :roll: , så nu kör jag ett snabbt första utkast, så får det kanske kompletteras senare... :wink: Jag har inte hunnit mäta och fota som jag borde, och med tanke på mina studiers omfattning just nu så dröjer det nog ett tag...men jag inleder lite fritt med mina spontana synpunkter, kanske kan det vara till någons hjälp iallafall. Och först och främst skall jag säga att allt bärande är subjektivt, och hur en mei-tai upplevs är väldigt individuellt bla beroende på kroppsform m m. Men iallafall. :)
De jag kommer att försöka relatera är följande, i ungefärlig sittdels-storlek, minst först:
Freehand, Napsack, Sachi, Babyhawk, Moon over mountain, Kozy, Panel Kozy, Fanciful Freehand, Colibri
Moon over mountain och colibri har båda uppfällbart huvudstöd som fästes i axelbanden, kozy, sachi och napsack har liksom nervikbara och babyhawk och freehand har rak huvudkant (även om huvudet kan få sovstöd av dessa också :wink: ) Alla utom napsack har raka, delvis vadderade axelband i varierande kraftigt tyg, napsacken har närmast paddelformade band som breder ut sig från sittdelen för att sedan smalna av igen när det närmar sig knytnings-delen. Colibrin har dessutom vadderat midjebälte. Allra mjukast i tyget är freehandsen, tätt följd av sachins borstade twill, därefter kommer babyhawken sedan kozyn, moon over mountain och sist colibrin. Då kommer vi till de spännande sakerna! Bärandet! Vår första mei-tai var en kozy och det var ingen dålig start på bärandet. Kanvasen kan upplevas lite stadig till en början, men efter lite användning blir den mjuk och följsam, samtidigt som den är stadig och avlastande. Huvudstödet är i mitt tycke nästan oöverträffat i avvägning. Formen på sittdelen sluter om ordentligt och skapar samtidigt ett mjukt huvudstöd som naturligt stöder ett sovande huvud, utan att verka instängande för ett vaket barn, för ytterligare frihet går det dessutom att vika ner. Sachins fördel är den smidiga lilla ben-polstringen i sittdelen som motverkar röda märken på låren och den har även en aning bredare mer vadderade band som är skönt mjuka och långa. Huvudstödet är lite mindre stödjande än kozyn, iallafall på min kroppsforms bärande, men när elis var pyttig gav det en perfekt liten höjning för spädishuvudet utan att drunkna honom. Freehanden är mitt första hands val om jag vet att barnet skall vara mest vaket och jag vill ha en lätt mjuk sele. Tyget är jättemjukt men trots det avlastande och jättelätt att få barnet väldigt nära kroppen. Den är den allra minsta ihopvikt och midjebältet sitter väldigt skönt på mig. Napsacken har en väldigt smart sittdelsform. Timglas-formen gör att även lite mindre barn sitter bekvämt med benen, samtidigt som den bredare överdelen sluter om stadigt och huvudstödet är väldigt snarlikt kozyns genialitet. De breda banden avlastar jätteskönt vid magbärande, dock blir de lite mindre bra vid ryggbärande och jag väljer inte denna om jag bara skall bära på ryggen. Även denna har band av en stadig, men mjuk, twill som avlastar mkt bra. Perfekt för magbärande och klara fördelar för lite mindre barn. Babyhawken har jag inte burit så mycket med, (fick sån foglossning och sen sålde jag den eftersom jag inte ville ha en röd sjal längre...) men jag tycker att det är en bra välsydd mei-tai, banden är mjuka och sköna, de har tveklöst det bästa tyg-utbudet och fodrad med minkee är det en supergosig sjal. Jag hade lite svårare att få den riktigt tajt vid ryggbärande och saknade huvudstöd, något som ju nu kommit på de nya modellerna. :D Fanciful freehanden är underbar med lite större barn, den har freehandens lätta mjukhet och samtidigt lite större i sittdelen för att kunna knyta barnet riktigt nära inpå. Moon over mountain har en stilig lösning för det uppfällbara huvudstödet, det viks in i överdelen på selen och skapar på så sätt ett lätt polstrat nackstöd, som lätt fälls ut om barnet somnat. Tyget är relativt styvt, men sannolikt mjuknar det snabbt vid användning, (vi har bara inte hunnit dit ännu... :wink: ) Axelbanden har lite brantare vinkel än de andra tror jag, och kanske är det därför jag inte får in barnet lika tajt som jag vill på ryggen. Colibrin slutligen är en annan favorit. Stadigast och tjockast av dem alla, men också otroligt avlastande. Huvudstödet är en prydnad i sig och ger dessutom ett prefekt väderskydd/intrycks-avgränsning vid behov. Midjebandets polstring är bekväm dock inget jag saknar annars, men tillsammans med den stadiga kanvasen bidrar det ytterligare till att ge struktur till selen. Ok, det var lite spridda intryck, slutligen en kortfattad vilken-väljer-jag-när-beskrivning :lol: När elis var liten, på magen: sachi, freehand el napsack
Bild

elis liten på ryggen: sachi.
Bild

Elis större, på ryggen hemma: sachin el freehanden eftersom de är mjukast om benen är bara.
Bild

skall han sova tar jag antingen sachin el kozyn.
Bild
(mormor med kozyn)

Skall jag ut och gå länge tar jag antingen colibrin eller kozyn, båda har bra huvustöd och avlastar bekvämt även vid längre bärande Bild
Lägger till omdöme om MOM som jag nu plockat fram igen och omvärderat med ett större barn, stadig och avlastande, nästan i stil med colibrin. Kanske bäst för barn från året och uppåt, nu sitter 1,5 åringen perfekt och tajt mot ryggen. Lägger in bild på den också samt en jämförande mot colibrin :) (MOM-tai t.v.)
Bild
Bild

Skall jag bära Marta, 2,5 år tar jag colibrin och om jag inte var så skeptiskt till tyget på Fanciful freehanden så skulle jag ha tagit den också :wink: Bild
Bild
Och slutligen om ngn kom med kniv mot strupen och tvingade mig att bara välja en... :roll: kanske kozyn, den är så bekväm i att den känns så oömtålig, banden är mörka och det gör inget om de släpar i leran, samtidigt som den uppfyller de flesta andra krav på komfort, huvudstöd och så gillar jag kamo-blommorna desutom. Eller nej jag skulle nog inte välja bara en, jag skulle slå mig lös, slita med mig min Freehand för att den är så snygg och mjuk och lätt, och colibrin för att den är en klockren vintersjal som dessutom slår allt i utseende. (ok, och sen skulle jag springa tillbaka för att hämta sachin för dess smarta benpolstring för kommande sommar! :lol: ) Jag svarar jättegärna på frågor, och jag skall verkligen försöka göra det lite ordentligare och förståeligare genom att ta bilder, men för att snabbast få svar så skicka ett pm också så jag påminns om att gå in och läsa i tråden. Studierna är minst sagt uppslukande, och vardagen blev ju inte mindre full med dem... :wink:
avslutar med en bild på moster och marta då 1,5 år i kozyn. :D
Bild

:blahblah: ok, tillbaka till stadsplanering och arkitektur-teori... :lol:
Senast redigerad av emmahawk den lör jul 28, 2007 20:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Anso
#366420
*busvisslar och stampar i golvet*

IMPONERANDE-STORT TACK!! :vågen:
Användarens profilbild
Av Nova
#366439
Oooooooooooooohhhhhhhh!
Vad spännande! :shock:
Tack för att du delar med dig. Mer, mer, mer!!!!!! :P
Användarens profilbild
Av Soffi
#366441
:lol: Du måste få tid å leka med oss också!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :heart:
Av Aelia
#366443
Wow vilken berättalse
Användarens profilbild
Av Soffi
#366460
:cry: Nä hörru - nu kom jag på att jag saknar dig jättemycket, kan du inte sluta skolan bara. 8) Vi har jättemycket HÖÖK-abstinens!!!! :roll:
Användarens profilbild
Av kajsa kavat
#366948
:tumsup: :app:

Imponerande!!
Användarens profilbild
Av Filantra
#366987
Gud va bra! Tack så supermycket! :app: :app:
Användarens profilbild
Av Isanna
#367109
Hurra vilken dunderläsning! Ska genast läsa igenom allt och lägga på minnet!
Användarens profilbild
Av emmahawk
#370163
vad skönt att det var några som orkade läsa igenom iallafall! :lol:
Jag har inte kommit närmare några mått på selarna, men jag gör några tillägg på begäran :) :
Passformen och hur selen upplevs av bäraren varierar beroende på kroppsform, knytning och lite delvis på hur stort barnet är. Att snarlika selar ändå kan upplevas så olika beror på detaljer som:
- i vilken vinkel banden är fästade,
- hur högt upp på sittdelen de är fästade,
- vilket material band och sittdel är gjort av,
- hur hög/bred sittdelen är och
- hur huvudstödet är utformat.
Samma storlek på sittdelen kan upplevas helt olika stor beroende på bandens infästning.
När jag bär på ryggen föredrar jag för det mesta att knyta banden i sk tvist (se bilden på freehanden m sovande elis ovan). Att snurra banden låser dem en aning och man minskar "glidet" och för in barnet närmare ryggen. Bär jag på magen gör jag oftast en knut under barnets rumpa med banden först över barnets ben. Bär man länge kan det vara en vits att ändra på knytningen för att delvis belasta olika muskler, tex flytta banden under barnets ben och knyta under rumpan, alt att knyta bakom ryggen på barnet, inte ner under rumpan. Skall man bära små spädisar i mei-tai, kan man dels rynka ihop sittdelen så att den får plats mellan benen, eller, som jag oftast gjorde, sätta barnet i "grodställning i selen, med benen innanför och knyta banden i ett kors över ryggen på barnet som ytterligare omslutande avlastning. Man kan sen också när barnet är lite större sätta det i "halv-grodställning", med ena benet innanför och det andra utanför. Vi älskade mei-taierna när elis var ytte-pytte och det hela tiden skulle bytas blöjor och ammas osv.
Det vanligaste felet man gör är, precis som med sjalar i övrigt :wink: , att man knyter för löst. Förutom med de allra yngsta spädisarna, så är ett mycket bra steg på knyt-vägen att man "humpar" ner barnet i selen, dvs (med uppåtsträckta band vid ryggbärande alt med banden sträckta bakom ryggen vid magbärande) låter barnet sjunka djupt ned i sittdelen. Man brukar dessutom behöva efterstrama några gånger om man bär en längre stund.
Ok, avslutar denna långrandighet med en bild på vår nya "börja-skolan-förgylla-tillvaron"-unika kozy! :D (jajamen, siden broderi och sammet! :loving: :loving: :loving: och kanske bekvämast av alla dessutom! :loving: ursäkta den dåliga bilden, men bärtillfällena som synkas med kamerahållare är lite glesa! Och jag orkar inte redigera :wink:

Bild
Användarens profilbild
Av Anso
#370171
DU skämtar!!!
Har du fått tag i en sån där broderad rackare!!! Vem har du mutat? :lol:
Användarens profilbild
Av johanna
#370173
Åhå, är det där en såndäring "Bling"? Tjusig :D

Annars blev jag matt och imponerad av din MT-genomgång. Jag blev ännu mer sugen på en köpes-MT, men efter din grundliga utredning av MT:nas egenskaper kan jag inte påstå att jag blev klokare ang. vilken jag vill ha ;)
Användarens profilbild
Av emmahawk
#370186
DU skämtar!!!
Har du fått tag i en sån där broderad rackare!!! Vem har du mutat?
du ser väl att jag saknar en arm och ena njuren är tingad! :Hahaa:
Jag blev ännu mer sugen på en köpes-MT, men efter din grundliga utredning av MT:nas egenskaper kan jag inte påstå att jag blev klokare ang. vilken jag vill ha
jag bära micket, micket gärna alla mei-taier till dig härliga kvinna och dricka kaffe och umgås micket, micket! så kan soffi också komma - jag saknar er! :D
Användarens profilbild
Av Anso
#370192
emmahawk skrev:
DU skämtar!!!
Har du fått tag i en sån där broderad rackare!!! Vem har du mutat?
du ser väl att jag saknar en arm och ena njuren är tingad! :Hahaa:
*mutter mutter* Kräver att du tar tåget till Karlstad och dyker upp på vår nästa sjalbarnsträff! :this: :D
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?