Ergo hela bärtiden el. vill en ha toddlersele (alt mei tai)? : Fakta om olika bärsjalar/selar • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: fre sep 21, 2018 20:13

Ergo hela bärtiden el. vill en ha toddlersele (alt mei tai)?

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Ergo hela bärtiden el. vill en ha toddlersele (alt mei tai)?

Inläggav rithelo » tor feb 02, 2017 23:47

Ja jag bär ju inte bara i sjal denna gång utan kör mest på Ergo faktiskt - trodde jag aldrig... :hmm:
Ergon ska ju funka till 20kg, men vill en bära så länge i den? Det känns redan som om sitsen börjar bli lite liten för lillebror på 80cm o 11kg.

Om jag ska ha en toddlersele, vilken ska jag ha då? 8)
Fast egentligen saknar jag det där stödet som det utbredda tyget ger över ryggen, så frågan är om jag vill ha en mei tai istället. Eller en hybrid med tygremsor och vadderat bälte med spännen? :hmm:
lill-palten, född 2007 räserbebis, född 2010, lillebror, november 2015

Felstavningar, stora bokstäver & konstiga ord är mobilsurfningens fel...
Användarvisningsbild
rithelo
SjalGuru
SjalGuru

Re: Ergo hela bärtiden el. vill en ha toddlersele (alt mei t

Inläggav Nina & lilla J » fre feb 03, 2017 00:07

När jag bar på ryggen så bar jag mest i sele, tyckte att det var enklast. Jag vet inte hur jag kommer att göra nu men med J bar jag rätt länge i ergo och gillar den men sedan tyckte jag att hon blev för lång för den, både för ryggen och för benen - för sittytan och köpte en wompat och den var helt underbar, den satt hon bra i och var skön att bära i fortfarande när jag bar förra året på nyårsafton och då var hon 5.5 år. (Är det verkligen över ett år sedan jag bar henne senast? :purskis: ). Jag hade inte kunnat bära så länge och så mycket med bara en ergo.
Stora lilla J -10 & efterlängtade S -17
Användarvisningsbild
Nina & lilla J
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Kristina » fre feb 03, 2017 09:53

Det är stor skillnad på att bära ett större barn i ergo vs i toddlersele.
Jag har en Beco toddler till Saga, den är jätteskön. Men det finns sjukt många toddlerselar numera (tula, beco, kokadi, oscha, lenny lamb, fidella, wompat, lillebaby mfl), så har du möjlighet kan du ju fara på sjalträff och prova dig fram. Jag är jättesugen på att prova oscha coorie (hybrid, den har spänne runt midjan och axelband som på en mt, kolla in, den ser verkligen sjukt bekväm och snygg ut! Mer sjal-feeling på den också tror jag.) och kokadis pre-school också, ska bara få sålt någon sjal till så ska jag beställa någon av dem.. :p
Kristina
Hjälpmamma! :vågen:

:heart: Alma 030221
:heart: Freja 050829
:heart: Vera 101206
:heart: Saga 140915
Användarvisningsbild
Kristina
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Jennelii » fre feb 03, 2017 10:08

Jag tycker att min ergo funkade bra till Linus, bar honom tills han var 3,5 och han var ganska stor. Molly är kanske just under 90 och väger 12 och den funkar jättebra. Vet inte om dom är lite olika? Jag har en sån i jeanstyg. Ergo organic eller vad dom hette =)
Mamma till fyra stora barn -91, -93, -96, -04 och en liten sladdis född 25 dec 2013
Användarvisningsbild
Jennelii
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Jennelii » fre feb 03, 2017 10:08

Jag har en MT oxå men den är för stor för Molly, hon försvinner i den =)
Mamma till fyra stora barn -91, -93, -96, -04 och en liten sladdis född 25 dec 2013
Användarvisningsbild
Jennelii
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Kristina » fre feb 03, 2017 10:10

Jennelii skrev:Jag tycker att min ergo funkade bra till Linus, bar honom tills han var 3,5 och han var ganska stor. Molly är kanske just under 90 och väger 12 och den funkar jättebra. Vet inte om dom är lite olika? Jag har en sån i jeanstyg. Ergo organic eller vad dom hette =)

Jag tyckte också att ergon funkade fint tills jag provade toddlersele. ;) Men visst vänjer man ju sig efter sina förutsättningar, bär man ofta i ergo så blir man ju van vid det även fast barnet är större, men som jag då som fick prova toddlersele när jag var van vid ergon, det var en grym skillnad!
Kristina

Användarvisningsbild
Kristina
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Ewepewe » fre feb 03, 2017 12:26

Nu har jag iofs aldrig provat Ergo, bara Manduca men ändå. Med dottern tyckte jag det gick bra att bära med Manducan länge men till sonen köpte jag en Wompat toddler, mest för att den är så fin :love: Och nu med minstingen kom jag aldrig riktigt överens med Manducan alls (sjalade mest i början iofs) utan längtade tills hon skulle växa i Wompaten :lol: Så nu är det typ enda sättet att få henne att sova. Enda problemet är att maken också använder den och ändrar inställningarna hela tiden...

Jag har förresten en hybrid nånstans om du är intresserad, har för mig att det är rätt bred panel på den.
Storasyster J 0903, lillebror B 1108 och minsta syster A 1511.
Användarvisningsbild
Ewepewe
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Vitsippa » fre feb 03, 2017 23:38

Kristina skrev:
Jennelii skrev:Jag tycker att min ergo funkade bra till Linus, bar honom tills han var 3,5 och han var ganska stor. Molly är kanske just under 90 och väger 12 och den funkar jättebra. Vet inte om dom är lite olika? Jag har en sån i jeanstyg. Ergo organic eller vad dom hette =)

Jag tyckte också att ergon funkade fint tills jag provade toddlersele. ;) Men visst vänjer man ju sig efter sina förutsättningar, bär man ofta i ergo så blir man ju van vid det även fast barnet är större, men som jag då som fick prova toddlersele när jag var van vid ergon, det var en grym skillnad!

Instämmer! Jag trodde jag var helt nöjd med min Patapum (som jag för övrigt älskade) men den blev utsliten, och jag köpte en Tula Toddler. Den är helt fantastisk! Min fyraåring sitter bra i den och det är fortfarande bekvämt att bära.
Mamma till fyra pojkar födda -04, -06, -06 och -13.
Användarvisningsbild
Vitsippa
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav telistant » lör feb 04, 2017 07:22

Jag köpte en tula todler men kom inte alls överens med den så vi fortsatte med manducan. Så mitt råd är att testa :tumup:
L 07 :heart: A 10 :heart: E 12 :heart:
Användarvisningsbild
telistant
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Kristina » lör feb 04, 2017 13:19

telistant skrev:Jag köpte en tula todler men kom inte alls överens med den så vi fortsatte med manducan. Så mitt råd är att testa :tumup:

Jag har provat Tula toddler också och tyckte inte den var så fantastisk som alla säger (men den finns ju i så jäkla många snygga mönster!), däremot älskar jag min beco!
Kristina

Användarvisningsbild
Kristina
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav Grodfen » mån feb 06, 2017 13:48

Vi bytte från Manduca till Tula toddler nånstans där strax efter 80 cm, och tyckte det blev klart skönare!
Toddlern känns som att det kommer att bli slutselen, snart är yngsta 3 år och han sitter fortfarande bra i den. Även äldste (en liten 5,5-åring) kan ta en tur ibland utan problem.
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav CAKirre » tis feb 07, 2017 11:05

Jag fick en Beco toddler i födelsedagspresent i höstas. Först var den lite stor för henne, men nu när hon är två år sitter hon perfekt i den. Mjuk och skön. Ergon kan hon fortfarande bäras i, men vi föredrar Becon.
Enda nackdelen med min huvan är så korta att den är svår att få tag i. Nu bär jag mest på magen för vi gillar ögonkontakt och hon väger bara 10 kilo, så lutar hon huvudet mot mig om hon somnar. Så jag har inte använt huvan just någonting.

Jag är rätt lång och smal, tycker den sitter bra, men sambon som är lång men har en del mage tycker att midjeremmen är i det kortaste slaget. Kan vara något att tänka på.
Bild
Mamma till Tösen född feb -15
Matte till kaninerna Salma dec -10 och August juni -11

Jag vill helst inte bli citerad, har en tendens att öppna upp mig för mycket och vill kunna ta bort det som för mig är känsligt.
Användarvisningsbild
CAKirre
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Kristina » tis feb 07, 2017 13:46

CAKirre skrev:Jag fick en Beco toddler i födelsedagspresent i höstas. Först var den lite stor för henne, men nu när hon är två år sitter hon perfekt i den. Mjuk och skön. Ergon kan hon fortfarande bäras i, men vi föredrar Becon.
Enda nackdelen med min huvan är så korta att den är svår att få tag i. Nu bär jag mest på magen för vi gillar ögonkontakt och hon väger bara 10 kilo, så lutar hon huvudet mot mig om hon somnar. Så jag har inte använt huvan just någonting.

Jag är rätt lång och smal, tycker den sitter bra, men sambon som är lång men har en del mage tycker att midjeremmen är i det kortaste slaget. Kan vara något att tänka på.

Du kan sätta ett extra snöra i remmen till luvan så blir den lättare att nå. :) Och tipsa sambon om att knäppa ovanför magen kanske? Min karl är också rätt stor, men han knäpper midjebältet ovanför istället.
Kristina

Användarvisningsbild
Kristina
SjalGuru
SjalGuru

Återgå till Fakta om olika bärsjalar/selar