Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9481685
Har aldrig använt sjal innan men är jättesugen på att prova! Jag är 1, 68 lång och väger 52 kg. Min pojke väger för tillfället 5,9 kg och jag vill kunna bära honom upp till ca 10 kg och gärna längre stunder. Men vill också kunna bära en nyfödd ifall det blir något syskon i framtiden. Tror jag vill ha en vävd sjal just för att jag vill kunna bära honom en längre tid och då har jag fattat det som att en vävd sjal är bättre än en trikå (?). Jag vill kunna knyta honom på magen och på ryggen (inga komplicerade knutar). Så vilken längd/storlek ska jag ha? Vilka knyt ska jag rikta in mig på som är lättast för en nybörjare? Vill även att sjalen ska vara lätt att tvätta, ska jag undvika ull då? Vi är också ganska varma av oss, både han och jag, bör tilläggas.

Tackar på förhand! : )
#9481690
Välkommen :hello:

Nu var det läääänge sedan jag bar (har en 9-åring) men om jag tänker till så minns jag ju...

Jag började inte heller bära direkt och hade en hel del babybjörn i början (svajigt värre) men när han var säg 4 månader så körde jag med en kraftig trikåsjal, tricot-slen. Det är lättare att knyta en trikåsjal när man är ovan, svårare att göra fel eller i a f rättare att dra till det elastiska. Det var sommar då och vi är varmlivade men det gick finfint. I slutet av sommaren vägde han 8 kg och då blev det dock för svajigt.

Så det är nog rätt ändå för er att köra direkt med vävd - det är det många som gjort också. Glömde se var du bor, kan vara bra och trevligt att få lite IRL-instruktioner av någon!

Den vävda jag gick över till var en "gås", calin bleu gauze, som är tunn och sval. Därmed inte lika stadig (vävd på annat sätt) som andra men den används på rygg och med större barn också! Finns skrynkliga och släta, alla är enfärgade dock.

Vi körde en hel del med sele sedan, patapum blev det för oss men en hel del annat finns nu!
#9481691
Sedan så har man kanske efter ett tag inte bara ährm ett bärdon nej... ;-)

Jag gör mig inte av med mina men jag har lånat ut dem en hel del! :-)

Låna. Köp och sälj begagnat. :tumup:
#9481724
Tack för svaret! :) Jag kör mycket sele just nu. Köpte först en Babybjörn men fick ont av den så har precis bytt till en Ergobaby och är jättenöjd. Men är ändå sugen på att testa sjal också :D Frågan kvarstår om vilken längd/storlek jag borde ha? :P
#9481725
Hanna Nylén skrev:Tack för svaret! :) Jag kör mycket sele just nu. Köpte först en Babybjörn men fick ont av den så har precis bytt till en Ergobaby och är jättenöjd. Men är ändå sugen på att testa sjal också :D Frågan kvarstår om vilken längd/storlek jag borde ha? :P
En lång tycker jag är bra. Vad brukar de vara, 5,2 m?
För med en lång kan du göra vilka knytningar du vill och den räcker bättre till större barn

Vad kul att du hittat hit :vågen:
#9481731
Det har funnits bra tabeller över längden på sjalar kontra bärarens storlek samt vilken knytning du vill göra. Så hittar jag dem inte nu :pc:

En sjal på 4,6m dvs stl 6 borde räcka för både mage och rygg. Vill du ha marginaler, samt längre sjal till knytningar som kräver lite extra längd alt har önskemål om du vill kunna välja var knuten ska hamna, så välj en sjal på 5,2 dvs stl 7.

Tänker du svalhet är ex sjalar med en blandning av bomull och ex bambu, hampa eller linne något svalare än en ren bomullssjal.

Vart bor du? I Sthlm finns Kokobello samt Knyt an som båda är affärer med olika sjalar, om du vill prova och få hjälp. I en del städer finns också träffar för folk som bär i sjal. Förhoppningsvis vill de gärna missionera och då erbjuda dig att prova :-).

Hoppas du hittar en sjal som du tycker är snygg, för då kommer du med all säkerhet att vilja använda den :D
#9481732
Tack :D Nu ska jag bara kunna bestämma mig.. Det finns så många vackra sjalar! Och så måste jag spara ihop en slant också. Vill köpa begagnat. Några tips på bra sidor? Förutom denna då :lol: Har även kollat Tradera och Blocket men det fanns inte så mycket.. :|

Bor i Vetlanda så utbudet är noll.. Nästan. Har pratat lite med en tjej på Öppna Förskolan, det var hon som fick mig intresserad :wink:
#9481745
Hanna Nylén skrev:Tack :D Nu ska jag bara kunna bestämma mig.. Det finns så många vackra sjalar! Och så måste jag spara ihop en slant också. Vill köpa begagnat. Några tips på bra sidor? Förutom denna då :lol: Har även kollat Tradera och Blocket men det fanns inte så mycket.. :|
Välkommen till forumet!

Det finns oftast en eller flera till salu här och kommer du bara på ungefär vad du vill ha så lägg in en köpes-annons. Har du möjlighet så gå på en bärträff där du kan få klämma på flera olika och se om något faller dig i smaken. :)

Om du har facebook så finns där en stor grupp som heter "Bärsjalar och bärselar säljes/köpes/bytes" med drygt 11300 medlemmar. Jag har handlat både här på forumet och där.. ja för det är ju så att det är få som har bara en sjal eller ett bärdon.. så rent statistiskt behöver du inte vara så noga med att välja The One, för du kommer ändå skaffa fler. :lol:
#9486643
Välkommen hit! :D

Hur har det gått för dig, har du hittat någon sjal du trivs med?
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?