Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9473856
Jag är ny här på forumet. Har läst runt och hittat mycket intressant! Nu skulle jag behöva lite hjälp.
Vi har en 1,5-åring och sedan två veckor tillbaka är det pappan som är hemma med honom. Lill-killen somnar alltid i selen när han ska sova middag och sover hela tuppluren där, eftersom pappan inte kan lägga ner honom i sängen själv utan att han vaknar. Det blir alltså mycket bärande för pappan! Nu har vi en Ergobaby 360, men sonen har blivit för lång för den och huvudet faller bak (och när man är ensam hemma kan man inte få upp huvudstödet och fästa det).
Vilken sele skulle passa oss? Min man är 190 cm lång och jag är 175 cm.
Vi tar tacksamt emot tips! :-)
#9474067
Tack för era tips!
Förlängda band till huvudstödet var ett bra tips, det löste problemet tillfälligt. Tills vi kommit fram till vilken som blir vår nästa sele :-)
Hur är Wompat toddler respektive Tula toddler i storlek? Hur länge kan man tänka sig att ett barn kan sitta i dem med bra stöd för nacken? Jag gillar när själva selen ger stöd. Ett extrastöd till huvudet känns inte lika stabilt (åtminstone inte det på Ergobaby).
Vi är absolut även öppna för Mei tai, de ser jättefina ut. Vi vill dock att det ska vara lätt o gå snabbt att få sonen på plats. Han brukar nämligen protestera när det är dags att bli buren eftersom det betyder "dags att sova". Så han är inte alltid med på noterna meddetsamma o därför behöver det vara lätt. Hur är det att få barnet på plats i en Mei tai?
#9474070
Jag har just låtit en person testa min wompat toddler och hennes upplevelse var att den var helt ok i benvidd för hennes rätt nätta 1,5-åring, men för hög i ryggen. Så stöd för nacken fanns det ordentligt. Min 5,5-åring sitter fortfarande någorlunda ok i den, även om det inte är helt korrekt sittställning.
#9474071
Välkommen! :hello:

Jag inser att det var ett tag sedan jag bar, jag har inte koll på Wompat och Tula.

Vi hade en Ergo då 2008 (sonen 6+ månader) men vi (samma längder som er ungefär) gillade inte de klumpiga vadderade remmarna. Vi bytte till en Patapum Baby. Den körde vi med när hn var i ert barns ålder.

Sedan när ryggstycket blev för kort testade vi Patapym Toddler men blev inte kompis med de extra remmarna.

Större sele för oss blev därför en Boba. Sista/senaste gåbgen (...) i den var han 6 år, på festival. Med korya spännremmar som stigbyglar.

En Maduca minns jag kunde man förläbga ryggen oå, dragkedja va? Motsvarade de rvå längderna på Patapumen.

Huvudstöden har vi nädstan aldrig använt! Den vintern sov han ju innanför nåns jacka när vi promenetade :-)

Tror att jag hade en lös halsduk ibland?

Lycka till! Dit det bär dit bär det ;-)
#9474075
Hoppetossa skrev:Tack för era tips!
Förlängda band till huvudstödet var ett bra tips, det löste problemet tillfälligt. Tills vi kommit fram till vilken som blir vår nästa sele :-)
Hur är Wompat toddler respektive Tula toddler i storlek? Hur länge kan man tänka sig att ett barn kan sitta i dem med bra stöd för nacken? Jag gillar när själva selen ger stöd. Ett extrastöd till huvudet känns inte lika stabilt (åtminstone inte det på Ergobaby).
Vi är absolut även öppna för Mei tai, de ser jättefina ut. Vi vill dock att det ska vara lätt o gå snabbt att få sonen på plats. Han brukar nämligen protestera när det är dags att bli buren eftersom det betyder "dags att sova". Så han är inte alltid med på noterna meddetsamma o därför behöver det vara lätt. Hur är det att få barnet på plats i en Mei tai?
Mycket enklare och snabbare än både sele och sjal, tycker jag. Men det är så klart olika vad man föredrar.
#9474080
Tula Toddler är toppenbra. Vår 10mån baby har nyligen börjat passa i den och 5-åringen sitter fortfarande bekvämt i samma sele. Den passar lääänge. Andrahandsvärdet på Tula är jättebra, så man kan sälja vidare dem nästan utan förlust. Gå med i gruppen bärsjalar på facebook. Den mesta köp och sälj aktiviteten och snabba svar på frågor som denna får man där numera.

Välkommen till bästa forumet!
#9474081
Vi har en Tula toddler som har funkat fint från drygt 1 1/2 och flera år uppåt. Jag är dock inte superimponerad av huvudstödet. Det är svårt att nå gummibanden så en förlängning är bra. ( Ett tag var jag inne på att sy ett nytt huvudstöd men kom inte till skott. Blev bättre på att vrida armen i rätt vinkel. Vanliga ergo och boba har längre remmar till huvudstödet. Men som selar är de inte lika rymliga.)

Beco har också en toddlersele som kan vara värt att komma upp! Minns jag rätt har Tula och beco liknande mått. Knyt an säljer både beco och Tula. Wompat toddlers mått borde gå att hitta på nätet med.

Mei tai är en smaksak. Prova och se om ni skulle gilla att knyta själv. ( Jag föredrar sele eller sjal och tycker att de långa banden är bökiga. Då tar jag hellre en sjal. :wink: )

Hittade en bild på när det yngsta barnet åkte i tula toddler första gången. Barnet var då 1,5 år, något kortare än jämnåriga dock. Selen är vid upptill så även om sittdelen i höjd är vid huvudet ger den inte mycket fasthållande stadga om barnet somnar. Huvudet skulle inte trilla bak, men däremot glida omkring en del. Så huvudstödet behövdes även om sittdelen är hög.
( Lyckas tyvärr inte lägga in bilden rätt...)

Bild

Välkommen och lycka till i jakten efter rätt sele!
Så mysigt för barnet att få fortsätta sova i sele.
#9474203
Vi har också en Tula toddler som vi köpte när sonen var 1,5 och han kan fortfarande sitta i den nu att han är 3. Jag hade kollat på wompat också när jag skulle välja men det blev Tula eftersom det var den enda som jag kunde testa och det var viktig för mig. Avseende huvudstöd kan jag hålla med att det är inte det bästa med Tula men bär man på magen det är helt ok.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?