Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Mery
#9453253
Jag har gjort lite efterforskningar här på forumet och det verkar som att de flesta är överens om att "gåsen" (calin bleu gauze) är den svalaste sjalen. Ni som har provat olika varianter, skulle ni säga att den är det svalaste bärdonet över huvud taget, även jämfört med sådana som inte är just sjalar?

Min bebis har blivit rätt känslig för värme på sistone och det går inte längre att bära henne i Manduca eller trikåsjal (Looma Sino) inomhus några längre stunder. Jag skulle verkligen vilja ha ett bärdon som vi kan använda inomhus eftersom hon inte vill ligga för sig själv och sova på dagarna. Är det en gås jag borde satsa på då, eller har någon något annat tips? Jag har aldrig haft någon vävd sjal så jag är lite nervös för hur det ska gå att knyta den, men jag gillar avlastningen jag får av trikåsjalen de gånger jag får till knytningen på ett bra sätt så jag kan nog gilla vävd också bara jag lär mig. Jag har funderat lite på en mei tai också eftersom det verkar lättare att knyta dem, men just nu är det viktigaste att bärdonet är svalt.

Just det, jag har också förstått det som att vissa "gåsar" är skrynkliga och andra inte (?). Har det någon betydelse för hur svala de är?
Användarens profilbild
Av telistant
#9453256
Jag tycker att sele är svalast, iallafall svalare än gåsen. gåsen är iofs svalaste sjalen jag har men man blir ändå väldigt inklädd i den över ryggen både på barn och bärare, sele blir luftigare.
Av Mery
#9453260
telistant skrev:Jag tycker att sele är svalast, iallafall svalare än gåsen. gåsen är iofs svalaste sjalen jag har men man blir ändå väldigt inklädd i den över ryggen både på barn och bärare, sele blir luftigare.
Hm, jag förstår. Jag har också tänkt att sele borde vara svalare eftersom det kommer in luft på sidorna. E är dock så liten än (strax under fyra månader) att hon sitter nästan helt och hållet i selen så det kanske gör att det blir varmare. Hon har benen (och för det mesta armarna också) innanför och kroppen är så liten att det inte blir så stora "hål" i sidorna eftersom ryggpanelen omsluter kroppen nästan helt. Jag kanske får avvakta tills hon blir lite större helt enkelt.
Av Nikaj
#9453262
Vi har en pognae-sele (tror vi började med den när sonen var ungefär 5 månader, utan spädbarnsinsatsen då), och den har en vädringslucka över barnets rygg. Mycket smart!
Av Mery
#9453307
Nikaj skrev:Vi har en pognae-sele (tror vi började med den när sonen var ungefär 5 månader, utan spädbarnsinsatsen då), och den har en vädringslucka över barnets rygg. Mycket smart!
Det låter ju som en bra grej! Tack för tipset! Har du använt någon annan sele och kan jämföra hur varma de är? Eller är det någon annan som läser detta som har använt Pognae och någon annan sele? (Gärna Manduca då :) )
Av Nikaj
#9453319
Det är super, tycker jag! Värt att tänka på är att det är en koreansk produkt, så de passar visst bäst för hyfsat små bärare (jag är 1.60, 55-60 kg).

Min man har en Manduca som jag lånat sporadiskt, men när målet varit att hålla oss svala har jag nog alltid kört Pognae, så tyvärr kan jag inte göra en vettig jämförelse.

Någon annan som kan?
Användarens profilbild
Av camsch
#9453371
Har inte provat just Pognae, men väl jämfört Mandela mot min egna (tunna) sele.
I och med att tyget på Manducan är tjockt och vadderad runt kanterna var den betydligt varmare än min egna sele (hemmastadd) som var sydd i två lager glesare tyg utan vaddering.
Jag hade också sytt en Mei Tai som var jätteskönt och sval, både för mig och min dotter.
Av Mery
#9453382
Tack för fler tips, oktober och camsch!
camsch skrev: Jag hade också sytt en Mei Tai som var jätteskönt och sval, både för mig och min dotter.
Har du någon aning om ifall din mei tai var svalare än sådana man köper, eller om de generellt är svala? Vad hade du för tyg? Jag har som sagt funderat lite på mei tai också, även av andra orsaker, och det vore ju perfekt om den dessutom är sval.
Av Grodfen
#9453383
Jag var i Indien i nästan 3 månader förra vintern, och bar dagligen i vår Manduca. Vi hade även med en gauze men jag tyckte inte det blev svalare i den eftersom det liksom blir mer inpackat i en sjal. (Sen är jag mycket bekvämare med sele överlag så sjalen testades inte så mycket ska sägas...)
Jag hade även med en mei tai (BB tai), den var svalare i tyget. Men jag tycker nog att det är hud-mot-hud och instängdheten som alstrar mest värme, så jag föredrog ändå Manducan av dessa tre.
Fast, en reservation att det beror förstås på storleken på barnet också, vårt barn var 8-10 månader och relativt tung, så BB taien var på gränsen. Hade han varit mindre och BB taien gett bättre avlastning, så hade jag kanske haft den mer pga att den var svalare i tyget.
Så... mei tai är nog en bra idé att prova skulle jag säga!
Användarens profilbild
Av Jennelii
#9453395
Om du knyter såhär tex blir det ju inte så mycket tyg på barnet, fast annars gillar jag selen ur svalhetssynpunkt.

Bild

Bild lånad från babybaby.se
Av Tidsresenär
#9453405
Jag började med en gauze nu under sommaren med min nyfödda bebis och den var svalare än trikåsjalen jag hade under vintern med mitt första barn. Däremot vet jag inte om den är så mycket svalare än en Manduca. Det beror nog på åldern på barnet och hur omslutet det sitter. En större bebis behöver ju inte lika mycket stöd och behöver då inte sitta klistrat mot dig i Manducan, medan bebisen ju alltid kommer att göra det i sjalen. Samma med en mt, där kommer ju bebisen också sitta mot din kropp i högre utsträckning.

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?