Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9352646
Min sambo älskar att bära sonen (8 mån, c:a 10 kg) i sele. Just nu använder han mest en Babybjörn active, men vi vet att den inte är så bra för någon av dem, och att det är hög tid att införskaffa en ergonomisk sele. Själv har jag en ergobaby som funkar kanon för mig(förutom att sonen ibland dissar den när framåtvänt är det enda som duger).

Nu till problemet - pappan är extremt fumlig och oteknisk (har en diagnos) på nivån att han inte klarar att justera remmarna på en ryggsäck, eller knäppa sina hänglen bakom ryggen. Babybjörnen kan han få på själv om remmarna (med hjälp av mig) är rätt inställda för honom, sen är det ju bara att klicka i barnet. Ergonomiska selar är ju egentligen enkla i konstruktionen, men det kritiska momentet är när man ska få barnet och axelremmarna på plats samtidigt, och sen spänna "bröst"-remmen bakom nacken. Tyckte själv det var lite meckigt i början, möjligen att sambon kan få till det med träning, ("omöjligt" trodde han själv efter att ha försökt) men känns lite osäkert även om han lär sig det, han skulle nog kunna stressa till det någon gång, och tappa barnet. Och att få upp barnet i ryggposition på egen hand kan vi glömma, det har inte ens jag lärt mig än.

Då är frågan, ska vi skaffa en babybjörn one, som vad jag förstått inte är fullt ergonomisk för barnet, men en seltyp som min sambo är bekant med och klarar av, eller finns det något annat alternativ på väldigt enkel sele, där man kan ta på sig selen först, och sen smidigt klicka fast barnet?
#9352696
Beco butterfly II funkar också så att barnet kan sättas i selen innan man sätter på sig den. Säljs inte nya längre men skulle tro att den finns kvar hos vissa butiker, och begagnat finns det gott om dem :D .
Vet dock inte hur långt upp i åldern den funkar för barnet.
#9352731
kronärtskocka skrev:Beco butterfly II funkar också så att barnet kan sättas i selen innan man sätter på sig den. Säljs inte nya längre men skulle tro att den finns kvar hos vissa butiker, och begagnat finns det gott om dem :D .
Vet dock inte hur långt upp i åldern den funkar för barnet.
Funkade med en treåring men till två är väl mer rimligt i alla fall.
#9352738
Manduca? Barnet kan nog inte sitta framåtvänd i den dock. Men med korsade band så behöver man inte knäppa den bakom ryggen (tror jag, jag gör iaf inte det). Jag tycker att den är väldigt lätt att få på sig, men jag har ärligt talat lite problem med BB-selarna & tycker att de är krångliga att få på sig. ;)
#9352789
Tack för alla svar!

Beco buttefly låter ju jättebra, (speciellt då det verkar lätt att få barnet på ryggen på ett säkert sätt) och vi köper gärna begagnat, så det ska vi ta och kolla på. Nån som vet om den funkar bra för en stor bärare, över 190 och ganska kraftig?
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?