Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9351733
Hej!
Bär mycket och har gjort från start (även om det inte var planerat :hmm: )... Testade först en ergo-kopia och när jag insåg hur mycket jag bar och selen började bli trång införskaffades efter noggranna undersökningar en Beco Gemini - som är extremt välanvänd och högt älskad :heart: ! Nu börjar den lille mannen närma sig 2 år, men är rätt stor: närmare metern lång och över 13kg. Becon fungerar fortfarande men den är väldigt otymplig att ta med "ifall-att". Dessutom vill han gärna sträcka benen nedåt och lyckas ibland knäppa upp knapparna som reglerar sits-bredden - alltså ingen bra sitt-ställning för honom och jag gillar inte små sparkande fötter på mina ben. Plus att den blir väldigt varm när man bär länge och/eller det är varmt ute...

Har börjat titta på större selar men de verkar inte lika vanliga i affärer så det är svårare att träffa på en och prova/klämma. Har iaf fastnat lite för Tula samtidigt som jag blivit rekommenderad Wompat. Det jag främst undrar är hur mycket plats de tar hopvikta? All info jag har hittat handlar om mått. Jag är mer intresserad av tjocklek och vikbarhet... :cry: (min första sele kunde man få ner i handväskan i nödfall). Har vid ett par tillfällen provat olika äkta Ergo. Gillar att de är mjukare/mindre stela (som min första sele var) men föredrar becons (eller kopians) midje- och axelband. Hoppas det finns någon här som har mer erfarenhet av olika selar och kan hjälpa mig vidare...

Funderar även på om man ska satsa på toddler eller preschool. :? Vad jag har förstått kan vi (iaf snart) använda pre-school storleksmässigt, men jag kanske har fel? Jag har inte lust/ork att byta om ett halvår igen utan skulle hellre vilja köpa en rymlig nu som vi kan växa i (bara det fungerar).

Är även intresserad av tips på andra selar! Har hittat en del olika men antingen ser det ut på bilden som att de är tjocka/stela eller så har de lika smal sitt-bredd som becon eller så är de mycket dyrare. Som student och ensamstående måste tyvärr plånboken få ha en åsikt också...
#9352025
Nu är jag för liten för Tula och har ingen wompat ännu - den är på beställningsplanet :D - men vill man ha en tunn och smidig så är ju inte boban dum. Den har ju inte så jättebred sittyta just som andra toddler-selar men den har fotstöd för att kompensera. Jag vill hellre ha bred sittyta och har en Oh snap också men den är rejält mycket klumpigare och otympligare. Boban är väldigt tunn och smidig.....om man kommer överens med fotstöden :D .
#9352035
tyvärr är det nog så att en toddlersele inte är så lätt att ha i handväskan, i alla fall på tulan är det rejält midjebälte och axelband för att få till avlastningen.
Samma för rose and rebellion om du skulle träffa på den.
Boban är väl ung i storlek (packbarhet) som becon (förutom fotstöden?). Nu hade jag en beco butterfly 2, men de var ung lika tycker jag, lite tjockare axelband på boban.
#9352038
Sara+ skrev:tyvärr är det nog så att en toddlersele inte är så lätt att ha i handväskan, i alla fall på tulan är det rejält midjebälte och axelband för att få till avlastningen.
Samma för rose and rebellion om du skulle träffa på den.
Boban är väl ung i storlek (packbarhet) som becon (förutom fotstöden?). Nu hade jag en beco butterfly 2, men de var ung lika tycker jag, lite tjockare axelband på boban.
Jag har också haft en butterfly II, men jag tyckte att den var lite klumpigare packningsmässigt än Boban. Jag hade i och för sig en äldre variant med fast spädbarnsinlägg. Faslig massa tyg i panelen med både innerselen som alltid är där och så inlägget och så mer spännen med spännena fram på panelen. Boban tycker jag är mer som en lite större Angelpack. Avlastar bra mycket bättre dock. Men till en 2-åring är sittytan inte så bred om man inte gillar fotstöden. Boba 4G ska ju ha en lite bredare sittyta än 2 och 3G, men inget dramatiskt.
#9353936
Tack för alla svar!
Connectan låter faktiskt lite intressant - såg den häromdan på nätet men har inte hittat så mycket info om den. Finns det nån som har en eller har provat och kan berätta om den?

Jag har funderat på boban men jag tror att sonen kommer ha mer kul med fotstöden än vad de kommer göra nytta. Nu har jag iof inte sett någon i verkligheten på nära håll eller testat, men jag har kollat på bilder hur de sitter. Han brukar gilla att sätta foten i remmen till min väska (som hänger på samma höjd) och så "sparkar" han med hälen i sidan på mig...

För er som inte har använt/känner till gemini så är hela panelen/ryggdelen vadderad med typ skumgummi (?) - är iaf lika tjockt som axelbanden. Den kopian jag har samt ergo är vadderad i midja och axelband och har flera lager tyg som panel. Vad jag har förstått är det samma med butterfly. (Det är väl därför gemini kan anv utan spädbarnsinlägg?) Att vika axelband och midjeband är nåt jag ändå räknar med för avlastning behöver man ju, men geminin är svår att vika hela panelen. Min är ju rätt välanvänd och jag har rullat den många gånger så den är rätt mjuk nu jämfört med när den var ny, men den håller ju sig inte hoprullad direkt. Även axelband och bältet är rätt stela - den är helt enkelt svårvikt! Kopian har iof annan stoppning i axelband och lite tunnare midjeband men eftersom det är bara tyg i panelen var det lätt att rulla tyget runt remmarna och den vek inte ut sig av sig själv.

Som sagt, ordentliga axelremmar och midjeband vill jag allt ha, men det verkar skilja på stoppningen också - sen är det väl en smaksak vilken man gillar mest. Jag föredrar nog geminin som har axelband som känns som skumgummi jämfört med kopian och ergo som känns mer som kuddstoppning (de ergo jag klämt på iaf). Midjebältet på gemini känns lite mer som liggunderlag (stelare och mindre "pösigt" än axelbanden) och där hade jag nog lika gärna kunnat ha lite mjukare som kopian och ergo. Men huvudsaken är att de GÅR att vika/är tänkta att kunna vikas - så känns inte fallet med gemini... Sen vekar det skilja mellan olika selar hur lång del av axelband/bälte som är stoppat?

Det svaren överlag säger verkar ju vara att axelband och bälte är det svårvikta. Innebär det att ingen av dem har stel/stoppad panel iaf? Om man bortser från att långa remmar tar plats - går det att vika de större selarna enkelt eller vill de "fälla ut sig" som jag tycker geminin gör?

Ett krav/önskemål jag har är någon sorts nackstöd/huvudstöd (avtagbart är ok) eftersom lilleman ibland somnar i selen. Geminin räcker honom till skulderbladen utan nackstöd och över skulderbladen med nackstöd - så nackstödet är ju inget direkt stöd när han somnar... Det är lite därför jag även tänker större sele... så han är lite mer "i" den...
#9353943
Jag har en toddler Connecta som sonen är för liten för ännu, så jag kan inte säga så mycket om hur den är att bära i. Om du vill mötas upp och testa den, så är jag på :tumup: Lämnar stan över sommaren på fredag dock, men innan dess är vi hemma. Bor i Björkekärr.

Såg nu att du vill ha vadderade midje- och axelband, och det har inte connectan däremot. Ska bli spännande att se om man kan få till så bra avlastning som det sägs ändå.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?