Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Vilket bärverktyg ska jag använda? Varför?

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Snoflinga
#9315948
Har försökt söka runt i forumet men utan större resultat eller förståelse för vilka sjalar som är vilka. Jag vill ha en lång vävd sjal till min son på 2 månader. Ingen trikå då han redan väger över sex kilo. Har en BB slen lång vävd sjal men den är så fruktansvärt varm.
När man söker i forumet nämns en massa olika namn på sjalar och flrdt trodde jag att alla var vävda långsjalar. Så var tyvärr inte fallet upptäckte jag snart och mitt sökande blev om ännu mera förvirrat. Snälla kan någon klok och erfaren sjalanvändare tipsa mig på några som jag kan titta på. Skulle någon ha en mysig sval sjal hemma till salu är jag också väldigt intresserad.
Tacksam för hjälp o denna stora sjal värld :-)
Av LillaGrodan
#9316113
Calin blue gauze kanske, eller wrapsody bali breeze.
Användarens profilbild
Av Kesti
#9319894
Sjalar med bambu är svalare, såsom Ellevill Paisley eller Lenny Lambs varianter. De har regnbågar och ett par randiga.
Av Snoflinga
#9323869
Finns det bamu då som inte är trikå? Var ett tag sen jag var ute och tittade runt men då hittade jag mest trikå sjalar. Och min lilla guldklimp hör sig namnet värt för han väger redan 7 kg! Har kört med vävd sjal hela tiden och den är väldigt stabil och skön så det är ett måste att den är stabil och inte trikå. Är då rädd jag ska köpa en sjal jag inte är nöjd med. De kostar ju en del och ekonomin finns inte riktigt där för ett köp som jag ångrar.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9323897
Jajemensan, kolla lenny lamb - köpte en ny från deras webbshop för mindre än 700kr inkl frakt...
Natibaby har oxå bambu, och säkert fler som jag inte kommer att tänka på just nu...
Av amafon03
#9324775
Börja med att köpa begagnat, de är mer prisvärd och man har större möjlighet att byta om det blev fel eller om man insåg att man var ute efter något annat.

Det kanske finns någon där du bor som har en sval sjal som du kan få känna på? Testa också att gå på en sjalträff då du kanske kan få känna och klämma lite om någon där har en, kanske till och med testa.
Av Ayrin
#9324842
Jag köpte en calin blue gauze, och den är väl helt OK, men jag upplever att den kostar väl mycket för vad man får. Om du går till Ohlssons tyg och köper 5 meter av ett hyfsat tunnt bomullstyg, delar det på mitten så du får två bitar som är typ 500x75 cm och sedan viker en kant och syr en raksöm runt så har du två sådana, för typ 250 spänn inklusive tråd...
Av Snoflinga
#9334701
Hej och tack för alla svar!
När man köper från utlandet så har jag läst någonstans att det kan fastna i tullen. Vad menas med det? Fungerar det inte som vanligt om man beställer eller är det något extra man behöver tänka på?
Användarens profilbild
Av SCSI
#9334715
Snoflinga skrev:Hej och tack för alla svar!
När man köper från utlandet så har jag läst någonstans att det kan fastna i tullen. Vad menas med det? Fungerar det inte som vanligt om man beställer eller är det något extra man behöver tänka på?
Om du köper från ett EU-land behöver du inte oroa dig för tull - det räknas som att handla inom landet.
Handlar du däremot från t.ex USA, Ryssland eller Asien. Samma sak med Norge (ellevill..) tyvärr. Har för mig att man förutom tullavgifter måste betala svensk moms, men samtidigt får dra av den norska... en soppa det där.
Jag har bara köpt sjal från Polen (Lenny Lamb) - inga problem där. =)
Av Snoflinga
#9334965
Aha ja men då förstår jag. Var ju väldigt fina sjalar på de sidor du tipsade om SCSI. Så nu när du förklarat kanske jag vågar beställa en också ;-)
Användarens profilbild
Av maltemalte
#9335934
Jag har en Nati-baby i bambu-blandning som är mjuk och go, upplever den som lite tunnare och svalare.

Framför allt tycker jag att det spelar in vilken knytning man gör, ur värmesynpunkt alltså. En enkel ryggsäck blir ju sval eftersom man varken snor in sig själv eller bebisen i flera varv med sjal.

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?