Bärsjalar införs på BB i Umeå : Artiklar i tidningar • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: tis nov 21, 2017 11:17

Bärsjalar införs på BB i Umeå

Här samlar vi artiklar om "att bära" och om www.sjalbarn.se

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Bärsjalar införs på BB i Umeå

Inläggav Sanna81 » lör mar 05, 2016 11:32

Den här nyheten hittade jag nyss i min facktidning :D Det känns väl som att det inte borde behöva vara en nyhet i och för sig, men bättre sent än aldrig att ta till sig kunskap. Vet någon hur det ser ut på andra kliniker runt om i landet? 2009 lånades det i alla fall inte ut några sjalar på "vanliga" bb i Uppsala, även om man sysslar med känguruvård på neonatalen, och många bebisar låg i plastbaljor.

https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2016/mars/barsjal-pa-bb-skapar-narhet-mellan-foraldrar-och-barn/
Mamma till Agnes, född -09, och Selma född -16
Användarvisningsbild
Sanna81
SjalInventarie
SjalInventarie

Re: Bärsjalar införs på BB i Umeå

Inläggav Zilver » lör mar 05, 2016 12:31

Det var mycket plastbaljor på Östra när jag födde V 2014. Plascher och personal uppmuntrade hudkontakt men ingen nämnde bärsjal.
Barn: Lilla V (2014) som helst springcyklar.
Sjal: Blå Amazonas Carrysling (vävd, 450 cm)
Knut: FWCC på magen och Double Hammock på ryggen.
Användarvisningsbild
Zilver
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav zink » lör mar 05, 2016 14:06

:app:

Undrar om Skellefteå hakat på? Får fråga de som varit in nu nyligen.

De har ju haft vad det nu heter, "roomin" kanske, att partnern får stanna kvar också. Sedan 15-20 år tror jag.

Och det som var bra då var ju att han förvisso lades i plastbaljan men de kom sedan in och ställde ihop våra sängar, fixade till mellanrummet med en ihoprullad filt och bäddade så att han kunde ligga där :loving:
V 07. Bonusbarn 85 & 87.
Boba. Utlånat: Choklad- & olivgås, ÄgirsHus lin-ringisar, Patapum & BB-slen.
"Dit det bär dit bär det"
Bild
Användarvisningsbild
zink
SjalFossil
SjalFossil

Inläggav Flygmusen » lör mar 05, 2016 16:06

Låter bra. Förra gången informerade de i alla fall om att bärsjalar är bra och var mycket för närhet och så.
Mamma till Iris 20120704 och Ingvar 160729

Vandrar just nu mest omkring med en Manduca på mig och en nöjd liten skurk däri.

elliha.blogspot.com
Flygmusen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Deviant » lör mar 05, 2016 16:14

zink skrev::app:

Jag var ju där i december och då fanns inga bärsjalar dock plastbaljor. Personalen verkade inte heller ha kunskap/erfarenhet av bärsjalar men var väldigt intresserade av hur och i vad jag bar mitt barn. Någon nämnde faktiskt att "det där borde vi ju ha att låna ut!". :)
Mamma till Liten som är född 151210. :heart:

Bär i hemsydd connecta-inspirerad regnbågssele, beco toddler och sjala ulltrikå.
Burit i babylonia tricot slen, stork inka, bb mei tai, manduca, beco gemini och looma ringo.
Användarvisningsbild
Deviant
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Teusa » lör mar 05, 2016 18:18

Vilken bra grej!! :tumup:

Zilver skrev:Det var mycket plastbaljor på Östra när jag födde V 2014. Plascher och personal uppmuntrade hudkontakt men ingen nämnde bärsjal.

Jag födde på Östra 2012. Fick kommentarer från en nybliven mamma och en annan mormor om att jag höll Lillskrutt hud mot hud. Dom tyckte det var jättekonstigt... (Lillskrutt är mitt första sjalbarnet, sjalen var med till BB men jag vågade inte prova.)
Tre skruttar och Lilla M, 06, 08, 12, 16

Aldoria Soft, JPMBB, Moby Wrap, Looma
I garderoben ligger en Didymos Eva, ringsjal, och så uppskattad Ergo och väntar.
Användarvisningsbild
Teusa
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Mery » lör mar 05, 2016 19:28

Zilver skrev:Det var mycket plastbaljor på Östra när jag födde V 2014. Plascher och personal uppmuntrade hudkontakt men ingen nämnde bärsjal.

Ungefär så var det i Södertälje 2015 också, på BB alltså. När vi var på en föreläsning om amning demonstrerade barnmorskan en trikåsjal, men det var inget någon nämnde på BB sedan.

zink skrev::app:

De har ju haft vad det nu heter, "roomin" kanske, att partnern får stanna kvar också. Sedan 15-20 år tror jag.

Och det som var bra då var ju att han förvisso lades i plastbaljan men de kom sedan in och ställde ihop våra sängar, fixade till mellanrummet med en ihoprullad filt och bäddade så att han kunde ligga där :loving:

"Familjerum" kallades det i Södertälje. De hade bara några stycken men nu bygger de om och då ska det bli standard att alla erbjuds det. Även här ställde de ihop våra sängar och fixade till mellanrummet med en ihoprullad filt :) Ingen lade E i plastbaljan men barnmorskan som tog hand om oss efter födseln klädde på henne kläder (vilket ju försvårade hud-mot-hud) men vi tog av kläderna lite senare.
Mamma till E född 2 juni 2015
Mery
SjalBeroende
SjalBeroende

Inläggav Jemmah » lör mar 05, 2016 20:52

När jag använde trikåsjal på BB i Umeå 2008 kommer jag ihåg att flera som jobbade där var nyfikna. Vilken bra nyhet! :vågen:
Mamma till N -05 och G -08
Användarvisningsbild
Jemmah
SjalGuru
SjalGuru

Inläggav lovemejja » lör mar 05, 2016 21:16

Jag födde i Borås 2010 och 2015.
Däremellan har mycket ändrats. 2010 klädde barnmorskan på henne ganska snart och pappan fick stanna över natt om det fanns plats. Bärsjal fanns ingen info om.
Nu 2015 klädde man inte bebisen innan strax före vi skulle från förlossningen och vi låg hud mot hud hela tiden. Och man blev erbjuden att prova bärsjal och få hjälp med sjalen. Alla rum på BB var numer "ensamrum" och pappan kunde stanna kvar hela vistelsen om man önskade.
lovemejja
SjalNovis
SjalNovis

Inläggav Ebboba » sön mar 06, 2016 23:06

Spec-BB på Östra hade sjalar till utlåning 2011. På neonatal på Östra fanns väldigt mycket info om köngurumetoden i dec 2015. Inte bara i foldrar, utan på roll-ups och stora affischer. Två skyltdockor med en slags sjaltröja fanns också.
L 0805 * H 1110 * F 1512

Bär i Ellevill Zara och Ergo.
Användarvisningsbild
Ebboba
SjalVan
SjalVan

Återgå till Artiklar i tidningar