Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här samlar vi artiklar om "att bära" och om www.sjalbarn.se

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Stark
#8851671
Jättebra gjort Cecilia! :vågen:
Användarens profilbild
Av Stark
#8851672
Ikväll kom jag på att jag måste ta kort på något som ibland händer här hemma...

Vi har en IKEApall inköpt för en tia för ca 4 år sedan som maken hatar (den är alltid i vägen) och tjejerna älskar. Tjejerna använder den för allt som är för högt upp. Själv använder jag den för att nå saker eftersom jag är hyfsat kort.

Nåväl, så här kan det se ut hemma hos oss i det stökiga köket när mamma lagar mat och inte orkar bära på trött F:
Bild

Inga camobyxor och inte en nästan fyraåring utan en trött tvååring, men ändå. Så enligt mig är inte omslagsbilden så himla konstlad.
Av honungsmarmelad
#8851689
Cilia skrev:Ikväll kom jag på att jag måste ta kort på något som ibland händer här hemma...

Vi har en IKEApall inköpt för en tia för ca 4 år sedan som maken hatar (den är alltid i vägen) och tjejerna älskar. Tjejerna använder den för allt som är för högt upp. Själv använder jag den för att nå saker eftersom jag är hyfsat kort.

Nåväl, så här kan det se ut hemma hos oss i det stökiga köket när mamma lagar mat och inte orkar bära på trött F:
Bild

Inga camobyxor och inte en nästan fyraåring utan en trött tvååring, men ändå. Så enligt mig är inte omslagsbilden så himla konstlad.
:loving:
Vad fina ni är!
Av honungsmarmelad
#8851690
Jemmah skrev:En artikel om amning i aftonbladet som jag klarar att läsa utan att bli ledsen :siishah:

http://www.aftonbladet.se/wendela/article14819576.ab

:vågen:

Jag blev först provocerad av bilden och tyckte att de kunde ha valt något mer "neutralt" men det var nog smart det här!
Fast det här är ju direkt fel: "Bilden är tänkt att väcka uppmärksamhet för en barnläkares teori att barn som ammar längre blir mer självsäkra och tryggare."
Användarens profilbild
Av pif paf puf
#8851696
Cilia skrev:Ikväll kom jag på att jag måste ta kort på något som ibland händer här hemma...

Vi har en IKEApall inköpt för en tia för ca 4 år sedan som maken hatar (den är alltid i vägen) och tjejerna älskar. Tjejerna använder den för allt som är för högt upp. Själv använder jag den för att nå saker eftersom jag är hyfsat kort.

Nåväl, så här kan det se ut hemma hos oss i det stökiga köket när mamma lagar mat och inte orkar bära på trött F:
Bild

Inga camobyxor och inte en nästan fyraåring utan en trött tvååring, men ändå. Så enligt mig är inte omslagsbilden så himla konstlad.
:loving:
Av surftrollet
#8851771
honungsmarmelad skrev:Fast det här är ju direkt fel: "Bilden är tänkt att väcka uppmärksamhet för en barnläkares teori att barn som ammar längre blir mer självsäkra och tryggare."
Ja, men i alla artiklar nämns tyvärr AP som anledningen till att amma länge, att det är en sak som AP går ut på, och det stör mig. Amning eller inte är ju inte en fråga om AP, faktiskt, utan en fråga om lyhördhet och att ta barnets önskemål på allvar. Sedan är det ju inte meningen att man ska köra över sig själv heller. (Detta är inte riktat direkt till dig honungsmarmelad, utan mot tidningarna.)
Användarens profilbild
Av mjau-mjau
#8851798
Cilia skrev:Ikväll kom jag på att jag måste ta kort på något som ibland händer här hemma...

Vi har en IKEApall inköpt för en tia för ca 4 år sedan som maken hatar (den är alltid i vägen) och tjejerna älskar. Tjejerna använder den för allt som är för högt upp. Själv använder jag den för att nå saker eftersom jag är hyfsat kort.

Nåväl, så här kan det se ut hemma hos oss i det stökiga köket när mamma lagar mat och inte orkar bära på trött F:
Bild

Inga camobyxor och inte en nästan fyraåring utan en trött tvååring, men ändå. Så enligt mig är inte omslagsbilden så himla konstlad.
:loving: Samma sak händer här hemma med B som fyllde 2 år i mars.
Användarens profilbild
Av Cecilia
#8851805
esarina skrev:
honungsmarmelad skrev:Fast det här är ju direkt fel: "Bilden är tänkt att väcka uppmärksamhet för en barnläkares teori att barn som ammar längre blir mer självsäkra och tryggare."
Ja, men i alla artiklar nämns tyvärr AP som anledningen till att amma länge, att det är en sak som AP går ut på, och det stör mig. Amning eller inte är ju inte en fråga om AP, faktiskt, utan en fråga om lyhördhet och att ta barnets önskemål på allvar. Sedan är det ju inte meningen att man ska köra över sig själv heller. (Detta är inte riktat direkt till dig honungsmarmelad, utan mot tidningarna.)
Fast visst var artikeln i Times negativ mot just AP? :hmm:

Så det var väl temat även om de inte riktigt fattat grejen och missförstått en del?
Av honungsmarmelad
#8852032
Cecilia skrev:
esarina skrev:
honungsmarmelad skrev:Fast det här är ju direkt fel: "Bilden är tänkt att väcka uppmärksamhet för en barnläkares teori att barn som ammar längre blir mer självsäkra och tryggare."
Ja, men i alla artiklar nämns tyvärr AP som anledningen till att amma länge, att det är en sak som AP går ut på, och det stör mig. Amning eller inte är ju inte en fråga om AP, faktiskt, utan en fråga om lyhördhet och att ta barnets önskemål på allvar. Sedan är det ju inte meningen att man ska köra över sig själv heller. (Detta är inte riktat direkt till dig honungsmarmelad, utan mot tidningarna.)
Fast visst var artikeln i Times negativ mot just AP? :hmm:

Så det var väl temat även om de inte riktigt fattat grejen och missförstått en del?
Ja, artikeln handlade om AP och Sears. Skrev detta i en annan tråd:

TIMES-artikeln var rätt negativ, tycker jag. Några utdrag:

"When Beauregard got pregnant with her second child, she continued breast-feeding her daughter. This led to a hormonal release that caused contractions and nearly sent her into premature labor."

"It's called attachment parenting, and its rise over the past two decades has helped redefine the modern relationship between mother and baby. It's not just staunch devotees like Joanne; the prevalence of this philosophy has shifted mainstream American parenting toward a style that's more about parental devotion and sacrifice than about raising self-sufficient kids."

"While the concept sounds simple, the practicalities of attachment parenting ask a great deal of mothers. The three basic tenets are breast-feeding (sometimes into toddlerhood), co-sleeping (inviting babies into the parental bed or pulling a bassinet alongside it) and "baby wearing," in which infants are literally attached to their mothers via slings. Attachment-parenting dogma also says that every baby's whimper is a plea for help and that no infant should ever be left to cry."

"It's not a big leap from there to an inference that can send anxious moms into guilt-induced panic: that any time away from their baby will have lifelong negative consequences."

Och efterföljande krönika:
"There is one valuable role for the father when it comes to attachment parenting, however: he can argue against the whole thing.
This is a natural argument for fathers to make. If a mother's instinct often pushes toward more protection, a father's instinct tends to tell us that the kid is going to be just fine. Fathers already have a slight--and I would argue, healthy--sense of distance from parenting."

"Attachment parenting can exacerbate this alienation. Take co-sleeping. On paper, it's a way for the entire family to bond and, supporters say, an important step that helps an infant feel secure and loved. In practice, it usually means Dad gets rib-kicked until he finally decides to go sleep on the couch, where he will stay until the child graduates to his or her solo sleeping arrangement, whenever that may be."

"Call it detachment fathering. This can mean many things. It means not feeling a twinge of guilt if you don't want to splurge on organic vegetables. It means letting your kid watch a cartoon if you're too tired or busy to dive into a more enriching activity. Again, without guilt, because you know that since the kid has the important things--love, food, shelter--his intellectual diet can slack from time to time. It's all grounded in the knowledge that children can--and often do--get by without a father in their lives at all. Sort of takes the pressure off."
Användarens profilbild
Av Ullegulle
#8852110
Av de citerade klippen att döma får jag intrycket att det handlar om att en kategori (sk"icke-ap föräldrar") får dåligt samvete av ap- mammorna, ( för det verkar ju inte finnas några ap-pappor :roll: ) och sedan känner ett behov av att racka ner på den "andra sidan" för att må bättre.
Känns tråkigt att inte kunna acceptera andras val och stå för sina egna val. Jag menar, är man säker på sina åsikter och sin livsstil har man väll inte att behov av att läsa att de som gör andra val är "extremister" :hmm:
Av honungsmarmelad
#8852114
Om någon vill ha hela texten så kan jag skicka den (har tidningen i läsplatteformat) men man får inte citera texter i sin helhet öppet på forum, har jag för mig. Jag har bara citerat ytterst lite här.
Användarens profilbild
Av tinaw
#8852123
Jag tyckte det var ett fint foto, och dessutom är väldigt normal amningssituation i min vardag, jag har ofta, ofta ammat barnen stående på en pall (fast inte längre... :siishah: Har jag kanske ammat för sista gången...? Det är ett tag sedan sist nu).

Jag läste fotot som dids tror jag, jag ser en kvinna som trivs med sin situation, som ammar frivilligt och har gjort ett medvetet val (inte som nån sorts curling-eftergift-orkar-inte-sluta-grej som man ofta tolkas om man ammar längre än genomsnittet), som ammar sitt barn där hen är och inte pluttifierar amningen till att handla om att göra barnet mindre än det är, en annan populär fördom. Ingen hippie-stil, hon är inte totalt fokuserad på sitt barn utan tittar rakt in i kameran... Jag känner mig väl representerad av den där bilden, tror jag.

Att bilden skulle provocera var väl bara väntat. :D Men jag tror att den provocerar lika mycket eller mer för att den visar en annan bild av småbarnsamning än den förväntade, inte bara för att barnet är äldre än förväntat utan för att mamman på bilden "inte har vett att skämmas", inte kör "Madonna-stilen", inte motsvarar schablonbilden. Hon gör sin grej. Och det är klart att det provocerar när en kvinna gör som hon vill, utan att be nån om lov.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?