Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här samlar vi artiklar om "att bära" och om www.sjalbarn.se

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#7922094
Idag kom ViF med ett stort test av bärsjalar och bärselar, 5½ sidor med diverse faktarutor. :vågen:

Kul! verkar annars mest vara "Föräldrar & Barn" som återkommande haft om bärdon. De ggr jag snubblat över den i a f.

* Bärsele eller bärsjal - behovet styr valet

* Sjukgymnasten: "Träna både dig och barnet"

* På mage, rygg eller höft?

* Bärselar återkallade efter olyckor

(de där hammockbagliknande i US)

Introduktionen och återkopplingen hela vägen görs som en intervju med Ingrid som har Babydesign.

Tre familjer har testa lite olika en vecka var. Barnen som testat är jämnåriga, 3-5 månader. Utöver detta sedvanlig så har även en sjukgymnast ombetts kommentera ergonomin för bärare och barn.

(Men alla får aldrig test alla utan bara typ 2-3 tror jag, så var det med tygisarna minns jag - blir lite märkliga jmf då. Men det är ju inte all som är så pass nördiga att de vill testa i flera månader åsså ska det ju i tryck också förstås.)


Testmodellerna:

* Elastiks bärsjal: Mam Eco (med hampa i), Cuddly Wrap, Tricot-Slen

* Mei-tai: BB-tai, Ella Roo mei-tai, Sköldpadda mei-tai

* Ergonomiska bärselar: Manduca, Ergo, Beco Butterfly II


* Vanlig bärsele: BabyBjörn Synergy

Enda länktipset är f ö "På barnnet.se http://barnnet.se finns de flesta bärsjalar och bärselar att söka i bokstavsordning". Och Barnnet är bra, de har från början haft detta med snabbsökväg till bärdon samt samt tygisar, giftfria flaskor, ekologiskt m m. Lite synd dock att inte tipsa om den stora begagnat marknaden som finns.
#7922107
Kommentarer?

Tja, har inte hunnit lusläsa, ska ta en kopp thé och göra det nu. Intrycket är positivt, grundligt och självklart s a s. Inte presenterat som ngn modetrend eller retroflummigt. Även om man kunde tagit med ngt om det positiva med närheten, inte bara det praktiska. men jag har som sagt inte lusläst ännu!

Men som hastigast:

Ser att de tre trikåarna har 15 resp 18 kg som maxvikt. Hm?! Jag tyckte det blev svajigt vid 8 kg då sonen var halvåret ju. Hm? :hmm:

Jmf av trikåerna verkar mer gälla att man knutit dem olika... De har bl a knutit framåtvänt och *det* är svajigt om något och alls inte ergonomsikt för barnet ju. Som det står så snor sig tyget mkt då. Jag bar så en del efts jag hade ett nyfiket barn, trodde han skulle få spatt inåtvänd men fattade sedan att näe då. Han kunde ju välja själv bättre sittandes mot magen.

Lite synd att storasyskonen var lite för gamla för att passa att bäras. Testet gäller bara småttingarna. Men det blir för rörigt testat annars. Och det är ju när de är små man bäst börjar bära, nära och praktiskt ju! Då tränas också bärarens muskler upp allteftersom barnets vikt ökar.

Hade ändå varit kul med en bonusbild på ett större barn som bärs. Det är ju så himla praktiskt när man har en 3-åring som orkar gå dit men inte hem!
#7922225
Jag läste testet och hajade till lite på Manducans omdöme : "går inte att sätta på/ta av själv utan hjälp, man når inte spännet vid axlarna." På min manduca går spännet/remmen att flytta efter behag, och jag antar att det är så på andra manducor också. Känns ju som den testfamiljen missat något väldigt fundamentalt om de inte lyckats på på sig selen utan hjälp av en annan vuxen. Synd för manducan har ju många fördelar som jag ser det.
#7922280
Filantra skrev:Jag läste testet och hajade till lite på Manducans omdöme : "går inte att sätta på/ta av själv utan hjälp, man når inte spännet vid axlarna." På min manduca går spännet/remmen att flytta efter behag, och jag antar att det är så på andra manducor också. Känns ju som den testfamiljen missat något väldigt fundamentalt om de inte lyckats på på sig selen utan hjälp av en annan vuxen. Synd för manducan har ju många fördelar som jag ser det.
Tänkte samma sak! Och att det problemet har nog den personen med alla bärselar typ (Ergo, beco, Patapum) För jag gissar att de fått testa en sele, en trikåsjal och en mei-tai var. Nu ser det ut smo om det var ett Manduca-problem.
#7922292
Filantra skrev:Jag läste testet och hajade till lite på Manducans omdöme : "går inte att sätta på/ta av själv utan hjälp, man når inte spännet vid axlarna." På min manduca går spännet/remmen att flytta efter behag, och jag antar att det är så på andra manducor också. Känns ju som den testfamiljen missat något väldigt fundamentalt om de inte lyckats på på sig selen utan hjälp av en annan vuxen. Synd för manducan har ju många fördelar som jag ser det.
Jag reagerade också över det och tyckte det lät konstigt.
Jag funderade också lite på varför de inte testade några vävda sjalar? Det är jag intresserad av nu när tjejen snart är 7 månader.
#7922341
Moson skrev:Jag funderade också lite på varför de inte testade några vävda sjalar? Det är jag intresserad av nu när tjejen snart är 7 månader.
Jag tror nog av utrymmesskäl och kanske i samråd med säljaren. För det nämns ju om den vävdas fördelar å så och jämförs.

Man har valt att fokusera på det vanligaste, t ex skriver de att tricot-slen säljs mest å så. Och det kan jag tycka är vettigt, tröskeln blir lägre för folk i gemen då.

Apropå säljaren så vore det ju bra om de pratade med några olika säljare?
#7922424
cinclus skrev:
Moson skrev:Jag funderade också lite på varför de inte testade några vävda sjalar? Det är jag intresserad av nu när tjejen snart är 7 månader.
Jag tror nog av utrymmesskäl och kanske i samråd med säljaren. För det nämns ju om den vävdas fördelar å så och jämförs.

Man har valt att fokusera på det vanligaste, t ex skriver de att tricot-slen säljs mest å så. Och det kan jag tycka är vettigt, tröskeln blir lägre för folk i gemen då.

Apropå säljaren så vore det ju bra om de pratade med några olika säljare?
Jo så är det säkert.
Också med tanke på att omdömena av naturliga själ blir så olika från olika bärare hade det kanske varit bra att låta två familjer testa samma sele/sjal?
Över det hela taget tycker jag ändå att det var ett bra test som visar det finns många alternativ.
#7923246
Moson skrev:
cinclus skrev:
Moson skrev:Jag funderade också lite på varför de inte testade några vävda sjalar? Det är jag intresserad av nu när tjejen snart är 7 månader.
Jag tror nog av utrymmesskäl och kanske i samråd med säljaren. För det nämns ju om den vävdas fördelar å så och jämförs.

Man har valt att fokusera på det vanligaste, t ex skriver de att tricot-slen säljs mest å så. Och det kan jag tycka är vettigt, tröskeln blir lägre för folk i gemen då.

Apropå säljaren så vore det ju bra om de pratade med några olika säljare?
Jo så är det säkert.
Också med tanke på att omdömena av naturliga själ blir så olika från olika bärare hade det kanske varit bra att låta två familjer testa samma sele/sjal?
Över det hela taget tycker jag ändå att det var ett bra test som visar det finns många alternativ.
Håller med! Men varför hade ingen testat att bära på ryggen?? Istället klagde dom bara på att selarna inte funkade att bära framåt i..
#7964570
Moson skrev: Också med tanke på att omdömena av naturliga själ blir så olika från olika bärare hade det kanske varit bra att låta två familjer testa samma sele/sjal?
Över det hela taget tycker jag ändå att det var ett bra test som visar det finns många alternativ.
Det där tycker jag också är konstigt. Folk är ju olika, både när det gäller smak och kroppsbyggnad. Person A kanske älskar mt:n av märket X men ogillar selen Y, person hatade sin mt Z men gillade selen W - hur ska man då kunna jämföra? Det enda vettiga är att antingen ha fler testfamiljer så att fler kan testa samma saker, eller välja ut antingen EN sorts bärdon ("i det här numret testar vi trikåsjalar!") eller ETT märke av varje sort och testa.

Och naturligtvis ska alla bärdon testas på alla bärsätt som rekommenderas för just det bärdonet. Testar man Babybjörnselar så ska de såklart testas både framåtvänt och bakåtvänt, och jag tycker faktiskt det är helt ok att testa även trikåsjalar så - tillverkarna säger ju själva att man kan bära framåtvänt (de ska förstås testas i vagga också). Testar man ergonomiska selar så ska de testas på mage, höft och rygg.

Kort sagt: kul att de uppmärksammar olika bärdon på ett positivt sätt, men varför ens ha test när de är så totalt intetsägande?
#7965720
Auroratiger skrev:Kort sagt: kul att de uppmärksammar olika bärdon på ett positivt sätt, men varför ens ha test när de är så totalt intetsägande?
När ViF testar grejer som det finns många kombinationer av så kör de oftast så här "ojämförbart" och avgränsat... Det var samma med tygisarna. Varje familj fick två att testa, ingen fick lika - om jag minns rätt.

Men skulle de göra ett omfattande test skulle halva tidningen gå åt ;-)

Och bara testa en sort är lite synd efts det bra att visa på mångfalden?

Som en liten aptitretare bör nog "testet" ses, jomenvisst.
#7965725
cinclus skrev:
Auroratiger skrev:Kort sagt: kul att de uppmärksammar olika bärdon på ett positivt sätt, men varför ens ha test när de är så totalt intetsägande?
När ViF testar grejer som det finns många kombinationer av så kör de oftast så här "ojämförbart" och avgränsat... Det var samma med tygisarna. Varje familj fick två att testa, ingen fick lika - om jag minns rätt.

Men skulle de göra ett omfattande test skulle halva tidningen gå åt ;-)

Och bara testa en sort är lite synd efts det bra att visa på mångfalden?

Som en liten aptitretare bör nog "testet" ses, jomenvisst.
I så fall tycker jag nästan att det är bättre att EN familj får testa rubbet, även om man kanske inte håller med så kan man ju i alla fall ha någon sorts jämförelse. Eller strunta i testet och bara berätta om de olika varianter som finns rätt upp och ner. Fast det kanske inte blir lika "rolig" jorunalistik då? :?
#7965733
Jag tycker ändå att det här "testet" var bättre än många andra liknande. Kändes som att journalisten åtminstone var _lite_ intresserad av att visa olika bärdon. Förut har det i princip alltid bara varit Babybjörn som fått en 5:a och de andra har knappt nämnts. Sedan blir det ju knäppt när de tex säger sådär om Manducan, att den inte går att knäppa själv osv. De vill inte att försäljare ska kunna hjälpa till med instruktioner för att det skulle bli för vinklat då (?)
#7965776
Auroratiger skrev:Fast det kanske inte blir lika "rolig" jorunalistik då? :?
Precis, det rä det som avgör ;-)

Och faktiskt - så vet jag ju att min nördnivå när det gäller tester är hög :oops: De flesta vill ha lite lättsammare varianter, misstänker att de har koll på sin läsekrets...

Håller med om att detta test kändes mer bra än iorriterande dock :tumup:

Jag vet inte om jag skulle vilja se Mama's motsvarande test...? ;-) (men jag kan ha fel)

Däremot verkar den där "Föräldrar & Barn" ha en crush för bärdon? Har sett dte flera ggr i deras tidingar OCH de har haft en ringsjal som prenumerationspremie... ;-) Fast ngn av rubriksättarna kallade den för "Bärsele" på omslaget typ ;-)
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?