Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här samlar vi artiklar om "att bära" och om www.sjalbarn.se

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av beccas12
#93201
Va fint de ble!!! :D :D :D
Användarens profilbild
Av mammahappy
#93210
jag kan inte se :cry:
Användarens profilbild
Av marlene
#93215
jag fick upp att jag måste betala :cry:
Användarens profilbild
Av mammahappy
#93218
marlene skrev:jag fick upp att jag måste betala :cry:
Samma för mig. Betala 10:- för att läsa en artikel känner jag mig inte så sugen på :cry:
Användarens profilbild
Av beccas12
#93244
Nedan kommer artikeln med referens!!!

De väljer sjal istället för barnvagn
Att riktigt små barn får nära kroppskontakt med mamma och pappa är mycket viktig.
Genom att bära barnet på ett urgammalt sätt, i en sjal på ryggen eller magen, har föräldern barnet nära sig och har samtidigt båda händerna fria.
Bild

Det här med att bära barnet i en sjal är något som mödrar i en stor del av världen fortfarande gör. Här i västvärlden har man dock sedan många år tillbaka låtit barnet åka barnvagn, eller ligga på golvet eller sitta i babystol när de är hemma.
– Det anses finare i värstvärlden att ha barnet i barnvagn, säger Ina Hasselblad, en av flera mödrar i Lidköping som anammat sjalen.
– Det anses finare i värstvärlden att ha barnet i barnvagn, säger Ina Hasselblad, en av flera mödrar i Lidköping som anammat sjalen.
– Men vi tycker att det är betydligt bättre för barnet och mer praktiskt att bära barnet nära sig. Forskningen visar också att det är bra.
Bild
Det finns mängder av olika sjalar att välja mellan. En del är riktigt långa och andra är kortare. Och det finns också mängder av olika sätt att knyta sjalarna på. Någon kanske vill ha barnet riktigt nära, med stöd för huvudet, andra, som har lite större barn, kan låta barnen sitta lite lösare på magen. Och någon kanske också vill ha barnet på ryggen.

Rebecca Vidas anammade det här sättet att bära sin son Eric på ett tidigt stadium.
– Eftersom han sitter så nära mig får jag inte ont i ryggen. Och i takt med att barnet växer, blir också de muskler som påverkas starkare.
– Dessutom har jag båda händerna fria. Eric är nästan alltid med mig när jag grejar hemma. Han är hos mig när jag lagar mat eller grejar i trädgården och det går alldeles utmärkt.

Mammorna hänvisar också till en sammanslutning som heter ”sjalbarn”, på vars hemsida man kan få veta det mesta om att bära barnen i sjal.
– De sjalar man ska använda har ett speciellt tåligt tyg. Det klarar stora påfrestningar och man behöver inte vara rädd för att det ska gå sönder, berättar Jenny Larsdotter Nilsson.
Rebecca Vidas tillägger att själva sjalen kan användas till andra saker än just som bärsele. Vid resor till exempel.
– När man ska byta på ett blöjbarn behöver man ju inte lägga barnet på golvet i bussen eller på tåget. Man har ju sjalen.
– Dessutom behöver barnet inte paltas på med en massa kläder. Själva sjalen håller kvar den värme som mamma och barnet eller pappa och barnet alstrar.

De fem mammorna som NLT träffar är övertygade om att detta med sjal är det absolut bästa för såväl förälder som barn. Och det är klart att en majoritet av världens alla mammor kan knappast ha fel.


C. Anders Söderström
anders.soderstrom@nlt.se
0510-897 07
Användarens profilbild
Av frida
#93381
Bra jobbat becca! Ruttnade när jag såg att de tar betalt för sin nättidning, hallå tror de man blir sugen på papper av det?
Annars var artikeln trevlig tycker jag, bättre än det kunde verka av reporterns fråga "är det från u-länderna det här"
Ha det gott!
Användarens profilbild
Av Ina
#93696
Vet inte varför dom envisas med att ta betalt men det är ju först när man är uppe i 30:- som man behöver betala så en gång kan man ju kosta på sig att titta.

Men Jag har köpt en tidning extra och den är ju till beccas men vill du också ha en frida så lägg ett pm.
Användarens profilbild
Av beccas12
#94131
frida skrev: Ha det gott!
:lol: :lol: :lol:

ja det är som den där tanten som frågade mig om jag varit mycket i Afrika :lol: :lol:
Användarens profilbild
Av beccas12
#94134
Ina skrev:Men Jag har köpt en tidning extra och den är ju till beccas men vill du också ha en frida så lägg ett pm.
ooohh, tack!!! :D

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?