Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Funderar du på vilka tillbehö du ska ha till ditt bärverktyg? Titta in här.

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#7532287
Funderar på vintern... Har köpt fin vinteroverall till vår blivande ettårig, som jag bär på ryggen flera ggr i veckan, o undrar dels om ni får ner era barn i selen med vinteroverall, eller om bärskydd/bärjacka är ett måste? Nu i höstväder går det ju ättebra med vindfleece o överdragsbrallor, men en riktig vinteroverall är ju tjockare.

Sedan är ju frågan om man nu måste skaffa bärskydd eller bärjacka vilket man ska ha. Jag är inte speciellt sugen på jacka egentligen, tycker skydd verkar mer "lagom", men undrar hur det går att få på skydd med barn på ryggen?

Tack på förhand :)!
#7534927
ako skrev:Funderar på vintern... Har köpt fin vinteroverall till vår blivande ettårig, som jag bär på ryggen flera ggr i veckan, o undrar dels om ni får ner era barn i selen med vinteroverall, eller om bärskydd/bärjacka är ett måste? Nu i höstväder går det ju ättebra med vindfleece o överdragsbrallor, men en riktig vinteroverall är ju tjockare.

Sedan är ju frågan om man nu måste skaffa bärskydd eller bärjacka vilket man ska ha. Jag är inte speciellt sugen på jacka egentligen, tycker skydd verkar mer "lagom", men undrar hur det går att få på skydd med barn på ryggen?

Tack på förhand :)!
Det fungerar bra med vinteroverall på barnet och vinterjacka på en själv när man bär i Ergon, det har vi gjort två vintrar nu. Bärskydd på ryggen kan vara krångligt och sedan tycker jag det blir glipor längs sidorna och att min dotter oftast ändå får armarna utanför bärskyddet så nu överväger jag att testa bärjacka.
#7563721
Jag har burit lite större barn med vinteroverall på ryggen i Ergo utanpå egen vinterjacka (t.ex. på fjällsemester) och det fungerar toppenbra. Bärskydd kan du komplettera med utanpå för extra värme. Jag tycker det funkar bra att få på även då man bär på ryggen. Med yngre sjalbarn (som inte vill upp och ner ur sjalen hela tiden) föredrar jag däremot bärjacka 8)
#7589953
[quote/]Det fungerar bra med vinteroverall på barnet och vinterjacka på en själv när man bär i Ergon, det har vi gjort två vintrar nu. Bärskydd på ryggen kan vara krångligt och sedan tycker jag det blir glipor längs sidorna och att min dotter oftast ändå får armarna utanför bärskyddet så nu överväger jag att testa bärjacka.[/quote]

Lånar tråden lite grann... Hur får ni upp barnen på ryggen utan att vrida runt den egna jackan alldeles? Jag sätter D i Ergon på magen, rättar till så att han sitter bra och tar sen bak honom och Ergon tillsammans, under min arm. Så fort jag har en jacka som går längre ner än midjan så har jag sidosömmen på min jacka ungfär där dragkedjan är i normala fall...
#7590023
ing0065 skrev:
[quote/]
Det fungerar bra med vinteroverall på barnet och vinterjacka på en själv när man bär i Ergon, det har vi gjort två vintrar nu. Bärskydd på ryggen kan vara krångligt och sedan tycker jag det blir glipor längs sidorna och att min dotter oftast ändå får armarna utanför bärskyddet så nu överväger jag att testa bärjacka.
Lånar tråden lite grann... Hur får ni upp barnen på ryggen utan att vrida runt den egna jackan alldeles? Jag sätter D i Ergon på magen, rättar till så att han sitter bra och tar sen bak honom och Ergon tillsammans, under min arm. Så fort jag har en jacka som går längre ner än midjan så har jag sidosömmen på min jacka ungfär där dragkedjan är i normala fall...[/quote]

Antingen kan du få hjälp av någon annan eller så kan du sätta på selen på ryggen och sedan svinga upp barnet på ryggen och därefter lirka på axelbanden som med en meitai. Svårt att förklara.
#7590117
June skrev:
ing0065 skrev:
[quote/]
Det fungerar bra med vinteroverall på barnet och vinterjacka på en själv när man bär i Ergon, det har vi gjort två vintrar nu. Bärskydd på ryggen kan vara krångligt och sedan tycker jag det blir glipor längs sidorna och att min dotter oftast ändå får armarna utanför bärskyddet så nu överväger jag att testa bärjacka.
Lånar tråden lite grann... Hur får ni upp barnen på ryggen utan att vrida runt den egna jackan alldeles? Jag sätter D i Ergon på magen, rättar till så att han sitter bra och tar sen bak honom och Ergon tillsammans, under min arm. Så fort jag har en jacka som går längre ner än midjan så har jag sidosömmen på min jacka ungfär där dragkedjan är i normala fall...
Antingen kan du få hjälp av någon annan eller så kan du sätta på selen på ryggen och sedan svinga upp barnet på ryggen och därefter lirka på axelbanden som med en meitai. Svårt att förklara.[/quote]

Ok, det blir till att träna!!!
#7590725
ing0065 skrev:Lånar tråden lite grann... Hur får ni upp barnen på ryggen utan att vrida runt den egna jackan alldeles? Jag sätter D i Ergon på magen, rättar till så att han sitter bra och tar sen bak honom och Ergon tillsammans, under min arm. Så fort jag har en jacka som går längre ner än midjan så har jag sidosömmen på min jacka ungfär där dragkedjan är i normala fall...
Jag brukar lossa lite försiktigt på midjesbältet, dvs inte knäppa loss utan bara lossa så det inte sitter så tajt. Då går det bra att från magläget putta bak barnet och Ergon tillsammans över ena höften till ryggen. Väl på plats på ryggen drar jag sedan åt midjebältet igen så det sitter som det ska, samtidigt som jag gör övriga justeringar med spännen och axelband 8)
#7688301
Jag har köpt ett bärskydd i år och jag älskar det just på ryggen! Funkar hur bra som helst, man slipper tjocka ytterkläder på barnet , själv har man sina vanliga kläder och det är buslätt att sätta på. Absolut över (min) förväntan.
#7904989
ing0065 skrev:Lånar tråden lite grann... Hur får ni upp barnen på ryggen utan att vrida runt den egna jackan alldeles? Jag sätter D i Ergon på magen, rättar till så att han sitter bra och tar sen bak honom och Ergon tillsammans, under min arm. Så fort jag har en jacka som går längre ner än midjan så har jag sidosömmen på min jacka ungfär där dragkedjan är i normala fall...
Jag har mest burit i sjal, men testat sele på ryggen ett par gånger. I bägge varianterna svingade jag A upp på ryggen (men då kunde han stå själv redan). Med sele: Satte fast midjebältet så att selen är på ryggen. Korsade mina armar och höll A i hans armhålor. Svinga högt. Kul, tycker vi. :) Lycka till! Annars har jag även testat att få honom på ryggen genom att sätta honom på min höft och sen flytta runt bara honom till ryggen. Hoppas du förstår hur jag menar...
#8008354
Jag bar i manduca på magen i vintras med vinteroverall på barnet och vinterjacka på mig. Problemet var nog inte hennes kläder, utan jag tyckte det var svårt att få på selen på mig med min tjocka jacka... Alltså att få upp axelbanden på axlarna och knäppa spännet i nacken.

Anledningen att jag bar utanpå kläderna var att dragkedjan gått sönder i den jackan jag brukat ha och burit henne under min jacka. Hm... gissa varför dragkedjan gick sönder när jag tvingat den över oss båda hela vintern... (och barnet blir ju liksom inte mindre med tiden som går)
#8122366
Tycker också att det är svårt med sele utanpå min jacka och att jackan vrids med! Det är ju det största plusset med sele tycker jag just att slippa svinga eller slänga bebisar till ryggen så jag sätter också barnet i i sele på magen och vrider runt.

Jag tänker att jag ska ha barnet i ytterkläder på ryggen men att ha ett bärskydd att komplettera med för extra värme och vindskydd.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?