Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av little_me
#387483
Är det nån som har en sån?? Jag funderar på att köpa en, och skulle vilja höra fördelar/nackdelar innan jag bestämmer mig helt! Gärna om nån jämför med en annan bärjacka!
Användarens profilbild
Av little_me
#387589
*puffar*
Ingen?
Användarens profilbild
Av Måsen
#387687
Jag har haft en sån, men inte haft bärjacka så någon jämförelse kan jag inte göra.
Ponchon var varm och skön, jag hade den även vid minusgrader med fleecetröja under. Lätt att ta på, oavsett om jag bar på ryggen eller magen.
Funkade dock inte så bra blåsiga dagar. Den står inte emot vind och dessutom blåser det upp kall luft under den eftersom den är så vid.
Jag ångrar trots det att jag sålde den, för den var så himla mysig de dagar vädret passade för den. Kände mig fin! :D
Användarens profilbild
Av Helena
#387702
Hej!
Jag ser att du har ett ganska litet barn, då skulle jag nog köpa en varmare och mer ombonad bärjacka. Ponchon är som Måsen säger utmärkt under icke-blåsiga dagar, men börjar det yra omkring snö så känns den inte så rolig. Jag använde den hela vintern till en ett-åring, men då kändes det inte som om man behövde skydda honom lika mycket som med en liten.
Användarens profilbild
Av Sporttjejen
#387812
Kan bara hålla med övriga.

Hade bara en äiska-poncho förra hösten/vintern och jag och A bara ÄLSKADE den. Räckte med fleecekläder under, tålde en hel del snöfall men dock inte blåst. Det blev jätteburrigt när ponchon blåste upp.

Nu har jag införskaffat en Suses men än så länge har jag bara haft den som gravidjacka (vilket den är förträfflig som!) men som jag tror blir perfekt i vinter för en liten knodd.

Ett billigare alternativ än bärjacka som också funkar, iaf om man har en liten knodd, är en större jacka + bärskydd.
Användarens profilbild
Av little_me
#387870
Tack för era svar!
Den passar alltså för lite mildare och EJ blåsigare klimat! Då kanske det blir en sån iaf.. jag bor ju på varmare bredgrader och behöver ingen jacka som tål minusgrader!
fast å andra sidan regnar det ju en del här så man kanske borde köpa en regnponcho istället..
:blahblah:
Jag kan verkligen inte bestämma mig!
Användarens profilbild
Av Helena
#387976
little_me skrev:Tack för era svar!
Den passar alltså för lite mildare och EJ blåsigare klimat! Då kanske det blir en sån iaf.. jag bor ju på varmare bredgrader och behöver ingen jacka som tål minusgrader!
fast å andra sidan regnar det ju en del här så man kanske borde köpa en regnponcho istället..
:blahblah:
Jag kan verkligen inte bestämma mig!
Aha, jag kollade inte att du bodde i Paris. Om det regnar kan du ju ha paraply.
Användarens profilbild
Av little_me
#387989
Helena- jo det har jag ju nu och det funkar ju jättebra ju! :)
Det blir nog en äiskä tror jag!
Tack för hjälpen allihopa!!!
Användarens profilbild
Av Sockertopp
#388302
Jag har inte använt min Äiskä jättemycket men jag gillar den som finjacka. Minns att jag hade den till förra årets julbord med jobbet och fick flera kommentarer om att den var fin. O då hade jag inget barn med :) Jag gillar den som fin även utan bärmöjligheten. Min är dock köpt för några år sedan o därför helt utan fickor och jag saknar fickorna.
Användarens profilbild
Av thanisa
#388652
Jag har en äiskä poncho och jag trivs med den. För egen del fungerar den utmärkt när man är ute. Har testat den både på skogspromenad och i stan. Än så länge har den räckt mer än väl för värme och blåst. Tar halsduken runt sonen och det är helt okej. Blåst har det gjort men både med sonen och utan sonen har det fungerat ypperligt med ponchon.

Nu till nackdelarna. Den är varm. Innan jag tar på mig den måste jag vara helt klar hemma, har jag på den 30 sekunder innan jag kommer ut genom dörren så börjar Finn klaga. Jag väljer nu helst att gå till gallerior, då kan man ta av sig ponchon och inte ta på den förrän man ska hem igen. Sonen klagar fort om man går inomhus och har ponchon på sig. Hade velat kunna öppna upp på ett lätt sätt så att det varit bekvämare att gå med ponchon i butiker. Ska man dock vara utomhus enbart så är den underbar. Tror dock att de flesta bärjackor också har samma problem i varje fall om man bär på ryggen, på magen är det lätt att snabbt knäppa upp jackan.

En fördel med ponchon är att den är fin, har fått många positiva kommentarer om ponchon. Sen verkar många tycka att det ser mycket mysigt ut att bära sitt barn i sjalen och ha en mjuk poncho utanpå. Ska försöka sätta in några bilder senare från vår skogspromenad i helgen där jag ammar sonen under ponchon. Kommer dock senare då kortläsaren vid den här datorn just nu strejkar.

Lycka till, det är ett fint plagg och jag trivs mycket med det.

Bild
amning i äiskä-poncho

Bild
Liten närbild

Bild
Här var det så fint väder och blåste inte, så halsduken användes inte då det hade blivit för varmt för oss. Dock så somnade Finn snabbt i sjalen att vi inte har någon bild med honom vaken från den dagen.

Bild
Användarens profilbild
Av little_me
#389049
Thanisa - vilka underbara bilder! och nu har jag bestämt mig definitift en äiskä blir det!! :heart:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#389932
Äiska-veteraner!! :lol: Någon som vet om det funkar att ull-kura ponchon?

Börde ju göra ullen lite tåligare mot väta, men hur funkar det med det inre bomullslagret?! :hmm:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?