Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#386337
Jag är helt ny på forumet (så jag hoppas att jag lägger detta inlägg rätt. :wink: ). Jag har heller ingen som helst erfarenhet av sjalar. Jag har sett och läst om dom, men aldrig kommit mig för att prova själv. Mina barn är Viggo snart 4 år samt Isac och Saga strax över 1 år.

Nu till själva frågan/funderingen...

Vi ska åka till kanarieöarna snart (om 2 veckor) och framförallt flyget dit går okristligt tidigt på morgonen... vi kommer att behöva åka hemifrån senast 3 på morgonen. Sen lär det ju ta ett tag på Arlanda och då har man 3 sovande/trötta barn och ingen vagn.... Så då började jag fundera på sjal till de 2 mindre. Funderade också på om det var smidigt att ha dom i sjal på flyget då de inte har någon egen plats. Kanske är det också ett bra komplement till sulkyvagnarna nere på orten?

Men är det värt det? Jag kommer ju inte hinna leta upp några begagande att köpa utan får köpa nya och om jag har förstått allt rätt så bör jag satsta på srngsjal för att underlätta för mig (?).

Kommer jag att ha användning för dom och kommer jag verkligen att få till bärandet på så stora barn? Svårt för er att veta... men ni får gärna gissa.

Såg att Babyland hade kampanj på "bärabarn" sjalar... men en ringsjal kostade nog ändå 600 kronor och jag behöver ju två.... Eller finns det en annan modell/märke som är bättre????

Vi är ju föräldralediga just nu och har det inte helt fett med pengar... samtidigt så är det ju väl värda pengar om man har användning för sjalarna... Men hur ska jag kunna veta att jag inte kastar penagrna i sjön.....???

Ge mig alla era råd, synpunkter och erfarenheter så är jag er evigt tacksam!!!
Användarens profilbild
Av solanna
#386367
Hinner inte svara så långt nu tyvärr, men här är lite:

Passa på att hyra sjalar vetja, så kan ni känna efter om det är något för er. Kolla på www.hyrsjal.se vad de har inne. Ringsjalar är snabba och relativt enkla, men man orkar nog inte bära en ettåring så länge i dem. De är nog bra på Arlanda men inte på långpromenaden på Kanarieöarna. Kanske är en ergonomisk sele (Ergo, Patapum, Sutemi) det enklaste alternativet om varken ni eller barnen är vana att bli sjalade. Med en sådan orkar man bära långt. En Mei Tai som en ett mellanting mellan sjal och sele kanske också kan vara något för er.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av naimiez
#386370
Absolut smidigast på flygplatsen och senare är i så fall sele ergo/patapum/meitai.....ringsjal är endast för kortare stunder och långsjal tar ett tag att knyta....ergo/patapum går ju på ett par hundra även om de är begagnade men meitai kan man nog få ganska billiga om man köper här på forumet och hemmasydda.....dessa selar kan du ju bär i både på mage och rygg, jag bär min 2½ års tjej fortfarande på ryggen ibland i ergon.....ringsjal kan vara bra också i vissa situationer och det kan man också få begagnat hemmasytt till lågt pris här på forumet.....

Lycka till! :-)
Användarens profilbild
Av Kaffemoster
#386374
Min spontana tanke är: Ni ska inte ha en sjal, ni ska ha en ergonomisk sele!

Framför allt för att det är såpass snart ni ska åka, och det ÄR trots allt lite inkörstid på att lära sig knyta sjal. En patapum (som vi har, och är kanonnöjda med) kostar 575 kr om jag inte minns fel, så det är ju absolut inte dyrare än en sjal.

Med en sele är det dessutom inte så besvärligt att få upp dem på ryggen, och en ettåring kan vara lite bänglig att ha på magen beroende på hur stor den är, givetvis. Men om man tänker det som komplement till en sulky så ser jag framför mig ryggbärning.

I alla fall så tycker jag inte att ni ska köpa någon ringsjal (men å andra sidan så kan den åsikten färgas av att jag själv sällan använder ringsjalar).

Så stora barn som ettåringar tror jag i alla fall inte på att ha i sjal PÅ flyget, alltså när man sitter ner, utan det är nog i alla fall enklare att ha dem direkt i knät.

Titta in på forumets köp-och säljdel så kanske om du har tur du hittar något begagnat, dessutom.

Det är mitt råd.

++++++++++++

Tillägg nu när jag sett vad andra svarat medans jag skrev min uppsats: Jo, meitai är också ett bra tips! Inte besvärligt att lära sig knyta, bra att bära på både mage och rygg, avlastar bättre än ringsjal.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#386521
Jag tror också på en Ergo eller Patapum. Enkelt att använda, avlastar superbra och inte heller lika varmt som en långsjal.
Av asamarie
#386783
Tack för alla åsikter!!!

Har faktiskt börjat fundera på en Ergo (eller 2 då... :lol: )... ska titta på dom imorgon hoppas jag....
Användarens profilbild
Av Scharlott
#387309
Knyttet & K skrev:Jag tror också på en Ergo eller Patapum. Enkelt att använda, avlastar superbra och inte heller lika varmt som en långsjal.

:iagree:
Användarens profilbild
Av Jenny m. liten
#387352
Jag har inte testat några selar så jag kan inte rekommendera någon, men när vi var på GC i somras så hade jag med både sjal och MeiTai och Mei taien var klart mest användbar i värmen så även ur den synvinkeln är det nog bäst att avråda från långsjal...

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?