Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Siena
#385232
Jag bär nästan bara på ryggen när jag är ute lite längre sträckor med sonen. Mitt problem är att jag har alltid sååå långa svansar eller får jag vira sjalen flera varv runt midjan och det är varken bekvämt eller snyggt (svansen på min easy 4,7 går ända ner till marken om jag bär ryggsäck). Så jag undrar, hur kort sjal är perfekt för ryggbärande? Jag är 171 cm och drar ca strl 38 på överkroppen. Vad säger ni sjalexperter? Hur lång/kort sjal ska jag satsa på? Och vilket märke har de bästa ryggbärarsjalarna?! :help:
Användarens profilbild
Av sacha42
#385250
en sjal som är runt 4m!! Jag älskar mina didysar som är 4,2 stlk5 så dem kan jag rekommendera. Mina hoppar tycker jag avlastar bättre om jag bär länge men de får jag också låååång svans på eller mkt tyg att vira runt maggen. Easyn som jag hade var jättemysig, men på nått vis valde jag alltid didysarna :roll:

Hoppas att du hittar en perfekt ryggsjal, för man kan bli irriterad på för mkt tyg :wink:
Användarens profilbild
Av Kristina
#385396
Jag håller med, kring 4 meter är perfekt. :) Min Girasol som är 3,8 är perfekt till basryggsäck och omslutet på ryggen. Vill jag göra en knut på bröstet också tar jag inkan som är 4,2 ungefär.
Användarens profilbild
Av jag71
#385404
Hmm... jag har just kommit på att min hoppis som är 2,5 m är perfekt till ryggsäcksknytning med knut under skrutts gump. Använder min easy som är en 5,2 när jag knyter ihop den över bröstet, får en lagom lång svans då (kan om jag använder hoppisen på 5,4m dra den ner och knuta på ryggen under skrutt)
Helt klart så avlastar det bättre med dem längre sjalarna.
Skulle jag köpa en sjal till ryggknytning i dag och knyta den i midjan så skulle jag köpa en som ligger runt 4 m. För mig så är det hur jag avslutar knytningen som jag tycker är avgörande för längden ( i alla fall när det gäller ryggsäck)
Användarens profilbild
Av Helen
#385419
Jag gör oftast tibetansk avslutning och då behöver jag 4,6m men jag är lite större än dig.
Ta den sjalen du har, mät den, knyt och mät sedan det du tycker du har för mycket.
Då får du lite bättre koll på hur lång sjal du behöver.
Tänk på att båda snibbarna normalt inte är inräknade i längden. ( bara en)
Det kan även variera lite mellan olika märken.
Men mät det som blir över så får du koll på hur mycket mindre du kan ha.
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#385427
Jag har en hemmasydd kortsjal som jag använder till ryggsäck. Jag tror att den var ca 3,5 m före tvätt (inkl båda snedskurna ändarna). Jag är lite mindre än dig, men drar mer sjal än de flesta andra så det borde jämna ut sig :D Fast jag knyter bär iofs oftast omslutet och då använder jag nästan alltid Easyn som är 5,2 :shock: Tycker det funkar fint. Jag börjar inte på mitten utan låter en ände vara längre. Då får jag knuten fram även fast jag har ett varv tyg runt midjan.

4,6 är ingen bra längd för ryggknyt tycker jag. Det blir för långa svansar om man inte gör ett extravarv och för korta om man gör extravarvet.

4,2 är nog bra. Jag hade en Stork som var 4,1 och den var perfa. Funkade till omslutet men var inte för lång för ryggsäck. Jag tycker du ska köpa en 4,2 Easycare.
Användarens profilbild
Av Siena
#385506
Då ska jag börja spana på sjalar som ligger runt 4 m!

Knyttet en till easy! Det blir svårt att övertyga maken om, men ack, så underbar tanke!
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#385512
Men det är den bästa sjalen för ryggknyt :D

Fast jag gillar Hoppediz också. Den är också skönt stretchig och har breda fållar. Den finns ju i längden 4,1 så det kanske vore något?
Användarens profilbild
Av Knyttet & K
#385513
En Panama känns ju höstig och trevlig och skulle vara snygg till ditt röda hår.
Användarens profilbild
Av Eld77
#385516
Jag håller med Knyttet & K, en 4,2 easy är den ultimata ryggsjalen för mig. Nästan, men inte riktigt lika bra är 4,2 didy av lite tjockare modell (som min Lisa). En avklippt hoppe vore nog också skön, men jag har inte testat eftersom jag inte vågar klippa. :)
Användarens profilbild
Av Lycke
#385770
det c´var det jag visste! Det FINNS hål i min sjalgarderob! :twisted:
Användarens profilbild
Av CrazyMagpie
#385783
Lycke skrev:det c´var det jag visste! Det FINNS hål i min sjalgarderob! :twisted:
Abselut! :lol:

...och om det inte finns det kan man alltid se till att gräva sig ett 8)

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?