Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Sjalmorsa
#384798
Jag är värdelös på tyska men försöker ändå leta efter kostnaden på frakt om man beställer en sjal från hoppediz.de men nu ger jag upp! :lol:
Någon sjalbärare härinne som kan hjälpa mig och vet vad frakten går på om man beställer från hoppediz.de? :roll:
Användarens profilbild
Av cutypie
#384841
På hemsidan står det såhär:
Die für Ihr Empfängerland anfallenden Versandkosten werden Ihnen in Ihrer Bestellung nach Eingabe Ihres Landes, Ihrer Postleitzahl und Ihres Wohnortes angezeigt.
Vill säger om du påbörjar en beställning på hemsidan och skriver in landet, postkoden och orten där du bor, så räknar den sen ut hur mycket porto det ska kommer att bli.

Förstår du hur jag menar?
Användarens profilbild
Av cutypie
#385106
Dorislina:
direkt under tabellen står det såhär:
The indicated freight charges are only valid for Great Britain and Northern Ireland. The appropriate shipping costs valid for your country will be indicated in your order after entry of your country, the postcode and your residence.
Och då gäller väl det som jag skrev?
Användarens profilbild
Av cutypie
#385139
Dorislina skrev:Tänk om man kunde läsa lite längre... :oops: :hide: fast å andra sidan så tycker jag dom skriver det lite konstigt eftersom det står som rubrik att det är kostnaden för frakt inom EU och Schweiz. :hmm: Jaja, det bästa är väl att göra en order ända tils man godkänner (om det nu går) för att se portokostnad. :notes: Knäppt system. :hide:
:iagree:
Håller absolut med dig :D
Varför kan de inte skriva det på en gång?

Dorislina skrev:
Okej, nu gick jag in och provbeställde en 5,4 meterssjal med instruktioner och det skulle gå på 12 € i frakt plus 2,50€ i bankavgift. Så nu vet du!
Åh,vad bra!
Av Sjalmorsa
#387931
Tack så mycket för era svar! :)

Då är alltså billigare att beställa från tyskland än vad det är att beställa från en svensk leverantör!? :?
Av Sjalmorsa
#387938
Kollade en gång till.... om jag beställer en 4,6 från tyskland så kommer det att kosta ca 632 kr inkl frakt och beställer jag från en svensk leverantör så kommer det att kosta 749 + frakt, skiljer det verkligen så mycket? :roll:
Användarens profilbild
Av Ingrid
#388206
Jag kan tillägga en del här:

Om man beställer en 4,6 m sjal direkt från Hoppediz, inklusive en svensk knytbeskrivning, kostar det ca 720 kr inklusive frakt. Detta beror på att den svenska upplagan av knytinstruktionen trycks i mycket mindre antal än den tyska den tyska upplagan av knytinstruktionerna. Dessutom är en översättning rätt kostsam också. Eftersom de flesta som köper en Hoppediz i Sverige aldrig har använt en lång, vävd knytsjal, tror jag att de uppskattar den svenska beskrivningen. Ni minns väl kanske själva fortfarande hur det var när ni skulle börja lära er att knyta en vävd sjal? :roll: För min del tog det en månad innan jag kände mig hemma med det. Och då hade jag en svensk beskrivning, om än inte så utförlig. Ju mer bra tips man kan få, ju lättare är det att komma igång.

Om man beställer en 4,6 m Hoppediz inom Sverige är det rekommenderade priset nu 799 kr inklusive frakt.

I Tyskland har man 16% momssats, i Sverige 25% moms. Det blir alltså 10% till som vi svenska försäljare måste lägga på priset. Det är då ca 70 kr att lägga på priset. 720 kr + 70 kr =790 kr. Dessutom har vi kostat på en frakt till Sverige innan ni köper den av oss. Som ni ser är det svenska priset inte så oförklarligt som det kanske kan tyckas. Vi har också höga skatter på löneuttag och annat, vilket gör att vi inte kan ta ut alls lika stor andel av vinsten som lön, utan mer går till skatter.

Det är också så lurigt, att inom EU köper man och säljer alltid till med det egna landets moms. Så om en tysk beställer en bärsjal ifrån Sverige, så får han/hon betala 25% moms. Ni betalar bara 16% moms när ni beställer ifrån Tyskland. Om ni beställer ifrån ett land utanför EU, kommer de att lägga på 25 moms och tullavgift när det går in i sverige, något ni får betala på posten sedan när ni hämtar ut varan.

Då kanske ni har fått lite förklaring till varför prisbilden på Hoppediz är annorlunda i Sverige. Man kan också säga att det är lättare att vara företagare generellt sett i Tyskland. Det finns ca 9 miljoner svenskar, men ca 80 miljoner tyskar. Det gör att du ofta kan jobba med mycket större mängder, vilket i sin tur också ger lägre priser.

Det här är de omständigheter som vi försäljare i Sverige jobbar under. :cry: Vi är helt enkelt tvugna att ta ut högre priser för att anpassa oss till svenska skattesatser och erbjuda samma service i Sverige som i Tyskland (beskrivningar på det egna språket tex). Om vi vill kunna ta ut samma förtjänst som de i Tyskland...
Användarens profilbild
Av Ingrid
#388264
Dorislina skrev:Och genast beundrar jag er småföretagare ÄNNU mer! :urule: :rock: :tumup:
Tack, det värmde verkligen! :heart: Ibland är det rätt så slitigt, trots att de flesta av våra sjalkunder verkligen är toppentrevliga...

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?