Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sannasmamma
#380093
Jag bar sanna oftast fram till hon var ett år, sen började hon gilla att åka vagn och blev lite tung så nu åker hon oftast vagn.
Användarens profilbild
Av Kaja
#380103
Ibland är det faktiskt praktiskt med en vagn. Har man till exempel egen trädgård och bebisen somnar i sjalen så kan man ÄNDÅ inte rensa i rabatterna om man har bebisen på magen...

Hade jag vetat det jag vet idag för två år sedan så hade jag redan från början köpt en sulky med fullt liggläge. I vårt fall så har vi gått igenom tre vagnar innan jag kom fram till att en Teutonia Timmy är vad vi borde ha köpt från början...

När barnet är ungefär ett år så börjar de bli såpass tunga att det kan bli VÄL häftigt att bära dem en hel eftermiddag. Dessutom så vill många barn upp och ner, upp och ner, hela tiden och då kan nog sjalen bli mindre praktiskt (mei-tai eller sele kan nog kompensera). DÅ behöver man nog en vagn. Köper man en sulky med fullt liggläge så kan du i början lägga ner en mjuk och gosig filt och liksom boa runt lite runt bebisen och då funkar den också...

//Kaja

PS: Inte så tokigt med en vagn under sommarmånaderna faktiskt. Det kan bli VÄLDIGT varmt med sjal + bebis...
Användarens profilbild
Av Blixa
#380122
Jag som fick barn i början av februari önskar idag att vi inte köpt någon vagn. I all fall inte en ny och dyr. Första tiden var det snö överallt så vi kom knappt ut och det var inte så kul att slira runt med vagnen över snövallar. Sedan var vagnen bara ok de första månaderna (inte särskilt poppis men ok), därefter vägrade Hektor att sitta i vagn och det var bara att få ordning på sjalen som legat och väntat. Med nästa barn, om vi får något, ska vi vänta med att dra fram åbäket tills vi känner att vi behöver det.

Mitt råd är att vänta och se om det finns ett behov av vagn. Eller köpa en begagnad billig liggvagn till första tiden. En superavancerad kombivagn verkar få lyckas få ut maximal användning av. När barnet kommit upp i sittvagnsåldern och vill i och ur mycket vill nog de flesta ha en lättare vagn i alla fall.
Användarens profilbild
Av Asereht
#380233
Vi använder både sjal/sele och vagn beroende på vad vi ska göra och vart vi ska. Nu kör vi inte så mkt vagn längre men vi måste ha en. Jag har tre småkillar som är 4 år, 2 år och snart 1 år gamla och jag kan bara bära en. Ska vi vara ute en stund eller gå långt så måste en vagn till tvååringen med. Vi har en P&T och den funkar perfekt då den funkar till alla barnen, det finns alltid plats för två där och en i sjalen/selen. :)

Men är vi bara hemmavid så går de stora grabbarna bus och minibusen åker sjal/sele. Eftersom vi har hund som ska ut så är det mest praktiskt, vagn är bara i vägen och dessutom skulle man då behöva hålla sig på framkomlig väg (vagn funkar inte så bra i skogen där stigarna är små eller obefintliga). Mina småkillar är duktiga att gå men det har hänt att jag haft en på ryggen och en på höften + hunden, då blir det liiite jobbigt faktiskt. :roll:

Annars är vagnen en väldigt praktisk dagbädd tycker jag, funkar både ute och inne. :)
Användarens profilbild
Av Suskiv
#380397
Har använt båda. Till Tova användes vagnen när vi skulle handla eller åka till stan annars åkte hon sjal hela tiden och sjalen var alltid med i vagnen också.

När Torkel kom så sov han li liggvagnen när vi var ute på lekplatsen annars var det Tova som åkte vagn och Torkel sjal.

Nu har jag vagn OK tre stycken :oops: till bebisen och jag antar att bebis kommer att sova i vagnen när vi är ute, men att det annars blir mest sjal för hans del. Tova och Torkel är så pass stora nu att vagn endast används i undantagsfall.
Användarens profilbild
Av mimpen
#380897
Jag har börjat använda vagn nu litegrann, men det är nog mest för att mina axlar och fötter säger ifrån för närvarande. Tycker också det är lite otäckt att bära när det är halt ute. Förra vintern barn jag mycket, vi får se hur det blir i år. Nu är hon ju 2 år och väger typ 11 kg, så med vinterkläder blir det nog lite jobbigt...
Användarens profilbild
Av Ofelia
#386896
Lill-skruttan, snart 4 månader gillar inte alls vagn, bara skriker i den. Vi har en men använder den aldrig. Visst är det mysigt att bära, men jag skulle inte ha ngt emot om hon kunde ligga i vagn ibland eller sova vissa pass utan mig. Det är inte så tokigt att få lite gjort utan bebis Nu vill hon bli buren både vaken och sovande. Men vem kan klandra henne :) :wink:
Användarens profilbild
Av naggie
#387186
Vi kunde ärligt talat ha köpt en dramaten istället för vagn. Jag använder vagnen mest för att lasta skötväska och matpåsar :roll:
Användarens profilbild
Av tove79
#387367
Både och. Jag och Ivar älskar vagnen lika mycket som vi älskar sjalen. Ibland funkar det ena och ibland funkar det andra. Sjalen är alltid med i vagnen ifall Ivar ruttnar på att ligga där och vill komma upp.
Användarens profilbild
Av diddeldi
#387368
vi använder inte vagn, det är vårt sämsta köp. atlas vägrade vagn när han var liten, och nu är det jag som vägrar vagn :wink: . mitt råd är att vänta och se om man har ett vagnbarn eller inte innan man köper.
Användarens profilbild
Av Cecilia
#388121
Vi har växlat mellan vagn och sjal. Men de första månaderna använde vi nästan bara sjal. Vagnen har vi använt mer när bebisen kunde sitta själv.

Jag skulle nog köpa en sittvagn, men hoppa över liggvagnen. :D
Användarens profilbild
Av ericah
#388393
Både och. Bär mest hemma och kör vagn ute. Skulle aldrig orka bära jämt (är ensam). Albin gillar sin vagn och har alltid gjort. Och i somras var den ju oumbärlig, man orkade ju inte bära några långa stunder i hettan.
Av Marika
#388577
Till att börja med skall ni fundera över hur ni "lever" alltså hur skall vagnen användas. Vilka behov skall den uppfylla.

Sen beror detta med att man inte använder vagn på främst 2 saker saker.
1. barnet vill inte ligga i vagnen
2 föräldrarna vill bära barnet.

När vi köpte vår första vagn så tänkte vi noga igenom hur vagnen skulle användas. Våran vagn är ett av våra bästa köp då vi fortfarande efter tre år tycker att den är enkel och smidig de gånger vi använder den.

Med mitt första barn användes den ganska mycket på långpromenad och sova på altanen.
Andra barnet har knappt fått åka vagn då jag tycker att det är mer praktiskt att bära den lilla och låta den stora ev. åka vagn.

Sen kan jag säga att om man får barn på vintern är det väldigt praktiskt att bära under jackan och slippa hålla på med en massa vinterkläder. Skaffa en åkpåse till blibarnstolen så kan du enkelt lyfta i och ur barnet i sjalen utan en stor och för varm vinteroverall. Tunna ullplagg är toppen.

Lycka till!
Användarens profilbild
Av Gurli
#388658
Nej, vi eller rättare sagt jag använder inte vagn till Tage.
Däremot har jag ibland sulky till Svante och när jag storhandlar :D

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?