Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Sanna81
#9529562
Bebisen börjar vara 16 månader, och åker ganska mycket vagn ute, till exempel när vi följer storasyster till skolan och när vi handlar mat. Det är väl delvis av bekvämlighet för mig, enklare att få hem maten och lättare att få henne att gå åt samma håll som mig när hon går själv då hon gillar att gå och hålla i vagnen (och inte lika tungt som att bära, för tjocka mamman med dåligt tränad rygg :oops: ). Jag har ändå alltid burit henne åtminstone någon gång per dygn inomhus, oftast två gånger, när hon är trött och jag gjort hushållssysslor, antingen har hon då somnat där om det varit dags för det, eller också suttit och vilat och myst ett tag. Särskilt användbart om det är kväll och storasyster ska lägga sig, men också på dagtid för att få lite gjort inne och när det inte är trevligt väder för vagnpromenad för att söva. Men nu, senaste dagarna (veckan?) vill hon absolut inte, skriker och slänger sig bakåt och gör sig omöjlig att få in i ett bärdon, oavsett om jag testar med mei-tai eller sele (sjal har jag inte provat på ett tag, men känns som att sannolikheten att lyckas med det är ännu lägre).

Har ni något förslag, eller är det bara att gilla läget?

En anledning till att jag helst vill ha kloka förslag till att få bära igen, är att frun ska åka på jobbresa i fem dagar i december, och då skulle det vara opraktiskt på natten om vagnpromenad är mitt enda sätt att söva :?
Av petwol
#9529563
När lillgossen var mindre och jag av olika skäl inte ville bära i sjal men ändå söva brukade jag sitta på pilatesbollen och smågunga eller hoppa i en viss rytm och samtidigt hålla nära (det är ju klart jobbigare att hålla med armarna än att ha barnen i sjalen) i ett fast grepp och det brukade alltid funka att söva så. Bra även vid misstänkta öroninflammationer eller när barnet behöver vara mer upprätt.

Annars så får vi väl hoppas att det är en fas som snabbt går över...
Av Mery
#9529564
Kan hon vara för varm? Det har inte fungerat så bra att bära E inomhus längre stunder och jag tror att det har med värmen att göra. Har ni kanske börjat klä henne varmare även inomhus nu när det blivit kallare ute?
Användarens profilbild
Av camsch
#9529567
Skulle det gamla knepet att dra vagn över tröskel (eller bara bestämt fram och tillbaka) fungera? Tänker att det ändå är lättare än att gå UT med vagn i höstrusket?
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9529601
Hmm, jag är rätt säker på att åtminstone något av försöken när hon vägrat var i bara (tunn) tröja och blöja, då borde hon inte vara för varm. Inte förrän efter en stund i alla fall, och jag brukar ändå lägga ned henne när hon vaknat. Pilatoesboll har jag ingen, men spontant känns det mer sannolikt att det skulle ha fungerat när hon var yngre, nu har hon ju kommit på att bollar är roliga grejer att rulla omkring med :mrgreen:

Söva om med vagn fungerar när hon somnat ute och jag sedan dragit in den, men jag har aldrig provat att börja så direkt. Kan kanske vara värt ett försök (men helst inte på natten, då sovrummen är en trappa upp).

Nu låter det som att jag dissar allt, men jag uppskattar att få bolla med er även om det inte verkar så :heart:
Användarens profilbild
Av thanisa
#9529602
Jag hade nog börjat försöka bära henna ute om jag velat kunna bära. Just nu ser hon liksom inte fram mot att bli buren och gör då motstånd. Om hon vänjer sig att det händer roliga saker, säg hämta syster, så är det lättare att få det att funka känner jag det. Jag tillhör ju de som burit väldigt lite inne utan mer använt sjalen istället för vagn när vi skulle iväg. Det var alltså ett transportmedel. Det fanns gånger jag bar inomhus hemma men det var ganska få och då ofta barnet som ville det antagligen för att hen var så trött.
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9529628
thanisa skrev:Jag hade nog börjat försöka bära henna ute om jag velat kunna bära. Just nu ser hon liksom inte fram mot att bli buren och gör då motstånd. Om hon vänjer sig att det händer roliga saker, säg hämta syster, så är det lättare att få det att funka känner jag det. Jag tillhör ju de som burit väldigt lite inne utan mer använt sjalen istället för vagn när vi skulle iväg. Det var alltså ett transportmedel. Det fanns gånger jag bar inomhus hemma men det var ganska få och då ofta barnet som ville det antagligen för att hen var så trött.
Det kan nog ligga något i det. Problemet är bara att det ju är inne jag vill bära, framför allt kunna städa och plocka undan utan att hon drar fram snabbare än jag hinner plocka undan. Men jag får kanske acceptera läget och börja städa när hon sover middag.
Användarens profilbild
Av Deviant
#9529640
Mitt barn tycker om att sitta på ryggen när jag galopperar och gör hästljud. Första gången det kom till så satt jag upp barnet under protest men fick snabbt kiknande skratt på "hästryggen". Nu kan jag fråga om barnet vill åka på ryggen och göra lite hästljud (koppetikoppetikopp?) om han tvekar så skiner han upp och vill skutta upp. :D

Musik och dansa medan barnet sitter i selen är också uppskattat här.

Nu för tiden mutar jag helt fräckt med tutte ibland när jag tycker barnet verkar behöva bäras för att jag ska få något gjort eller inte orkar jaga på affären, men han inte vill. Åka i selen? Nehe.. AMMA i selen då? Ja jag tänkte väl det.. ;) Men det är nog inte aktuellt i ert fall, om jag minns rätt. Men det kanske går att hitta något liknande, något barnet verkligen gillar som hen kan få göra medan hen sitter på din rygg.
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9530163
Deviant: Det stämmer att det inte fungerar för mig att amma i sele, eftersom det inte är jag som har mjölken, men igår lyckades jag muta henne med majskrok medan jag knöt fast henne i mei-taien, och idag gick det samtidigt som andra mamman lekte tittut över axeln :vågen: Igår fick jag henne dessutom att somna där :peace:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?