Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av tlufr04
#9526068
Min son ratar vagn och jag vill verkligen känna mig trygg med att jag bär mitt barn ergonomiskt. Supertacksam för all feedback jag kan få! Jag har en bebis på 11 veckor. Han är 61 cm lång och väger 6600 g. Om jag förstått det rätt så bör barn som bärs i sjal/sele sitta "grodigare" ju yngre de är. Enligt sidan här: https://jeportemonbebe.com/en/positioni ... to-a-squat så bör barn upp till 3-4 månader sitta med knäna/knävecken högre än och sära mindre på benen än ett barn äldre än 3-4 månader. Kan säga att jag aldrig lyckats få till en så grodig position med knäna så högt eller benen så nära varandra som visas på sidan när jag använt trikåsjalen. Gör så gott jag kan såklart och knävecken brukar iallafall hamna ovan nedersta delen av rumpan och jag brukar försöka vinkla barnets bäcken mot mig. Min son har dock benen bredare isär (särar mer på benen) än vad som rekommenderas på sidan. Får inte till det på annat vis helt enkelt. Har sett på många andra bilder med andra barn i samma ålder som min son (men även ännu yngre barn) att man inte riktigt fått till den där "supergrodiga" positionen . Knäna är högre upp en rumpan men kanske hade kunnat vara ännu högre upp och barnen särar även ofta mer på benen än vad jag då har läst kanske rekommenderas. Min fråga är helt enkelt: sitter mitt barn ändå tillräckligt ergonomiskt eller kan han ta skada på något vis? Nu är han ju inte sprillans nyfödd längre och kanske kan sitta lite mindre grodigt? Svårt att veta hur pass grodigt just det egna barnet behöver sitta för att det ska vara ergonomiskt. Också: innebär grodposition och M-position samma sak? Har precis beställt en Tula free to grow. Får se hur grodigt det blir med den:)
Användarens profilbild
Av Joffsan
#9526073
Du kan känna dig helt lugn! Ditt barn kan inte ta skada och om hen är nöjd där han sitter så sitter han bra! :heart:

Ibland får man till en perfekt position men det har ingen betydelse om barnet ibland hänger ner med benen mer eller mindre. Du märker på barnet om det är oskönt. Det finns ju inga nackdelar med att ha benen mer brett så länge bebis är nöjd!
Användarens profilbild
Av Teusa
#9526142
Jag har heller aldrig riktigt fått till den där supergrodiga positionen. Tycker du och bebisen att det är bekvämt så kör på det.

Om det nu hade varit skadligt att sitta i något annat än groda så hade ju baby Björn varit förbjuden sedan länge. Den har ju funnits i så många år och hade det varit rent skadligt för barn borde det ha märkts vid det här laget.

Grodposition och M har jag tolkat som samma.
Användarens profilbild
Av zink
#9526170
Instämmer i ovanstående!

Och välkommen hit :hello:
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?