Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Orangeglittrig
#9499725
Hej sjalproffs!

Jag skulle behöva lite expertråd inför min resa till Bali i februari med två små barn. Jag bär nu min yngsta, som kommer att vara 7-8 månader under vår resa, i en bärsele (Ergobaby 360) som vi trivs jättebra med. Min äldre dotter (3 år) bar jag i trikåsjal under hennes första månader, innan det blev ostadigt och vi bytte till Ergon.

Nu till problemet: jag är rädd att det kanske blir varmt för barnet i bärselen. Medeltemperaturen på Bali är 30 grader året runt. Jag söker således efter en sval bärlösning som är bekväm för barnet, då jag inte kommer att ha någon barnvagn. Det ska fungera att bära en åttamånaders bebis som är åt det större hållet i storlek, helst både inåt- oc utåtvänt. Som det är nu kan jag amma i selen och eftersom bebisen är van vid det vill jag nog kunna göra det även i den lösning vi väljer. Jag är heller inte en jätteerfaren sjalanvändare. Vad ska jag satsa på?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Av Zilver
#9499749
När jag bar min 5-månaders i trikåsjal i varmaste Sverige blev vi svettigt blöta när det var hud mot hud. För en trevligare upplevelse rekommenderar jag kläder på, så tyget suger upp fukten ;)

Vet inte om mei-tai kanske är svalare än sele. Jag har bara använt långsjal.
Av krakri
#9499754
Det finns ju sjalar av tunnare material som ändå är rätt stadiga om du vill bära i sjal. Calin Gauze är en sådan som uppskattas av många. Sedan finns det också linneblandningar men de är betydligt dyrare i pris.

Annars skulle jag också rekommendera MeiTai! Fördelen är att den är öppen i sidona och därmed inte så varmt för barnet. Den knyts ju inte heller som en sjal och då blir det också svalare för den som bär. Sjalen blir ju ofta som ett extra klädesplagg.

Att bära framåtvänt är ju inget som rekommenderas direkt men med Mei Tai kan du bära på ryggen så att barnen fortsätter sitter ergonomiskt och ser dig hela tiden.
Användarens profilbild
Av Nina & lilla J
#9499781
Jag skulle nog behålla ergo-selen och bära på ryggen och sedan se till att inte bära för långa stunder i taget utan att barnet får komma ned och lufta sig lite. Men vill du inte ha selen så säger jag nog också Mei-Tai.
Av Grodfen
#9499785
Hej hej,
Det är tyvärr svårt att komma undan att det blir varmt eftersom det är närheten som skapar värmen. :? Men visst det blir ju varmare ju mer instängt det är! Jag har burit mycket i Indien, vi var bland annat där i tre månader när min yngsta son var som din kommer att vara när ni åker. Vi hade en Manduca som vi använde. Jag har inte tyckt att calin gauze varit svalare än bärsele, upplevde att det blev ännu mindre luftning i en sjal. Har även använt mei-tai, upplevde ingen direkt skillnad.
Möjligtvis skulle jag så här i efterhand säga att vi borde använt ringsjal mer. Iallafall när vi var i situationer där vi inte bar så långa stunder i taget. Det beror ju mycket på vad man gör också.
Vi var i storstad större delen av tiden, höll oss i skuggan och försökte hålla oss så svala som möjligt.
När vi var vid havet och på badorter, och det var 35 grader och sol, var det nästan outhärdligt att gå omkring och bära. Det var oerhört svettigt och obekvämt.
Även i stan var det ibland så att det blev för instängt och varmt för oss bägge. Kanske skulle testa att hitta en sån där luftig pognae eller annan med meshtyg på vissa ställen, om jag var du!
Av Grodfen
#9499787
Just det, en sak som är bra att ha med sig är UV-bärskydd. Det kan visserligen bli lite varmt, men det är väldigt praktiskt och smidigt att ha för att enkelt skydda mot stark sol när barnet sover tex.
Användarens profilbild
Av Sara+
#9500406
Ja, det är varmt oavsett. om du väljer Ringsjal, provs ordentligt hemma så du orkar bära tillräckligt länge. Det är ju stor skillnad p olika ringsjalar också.
Tänkte också slå ett slag för paraply om det är sol. Skönt att ha sin egen skugga.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?