Bära i sjal i tropiskt land : BäraBarn • sjalbarn.se

Aktuellt datum och tid: lör okt 20, 2018 19:48

Bära i sjal i tropiskt land

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: krakri, Asia, God_cares, Tyche, Hell Cat

Bära i sjal i tropiskt land

Inläggav Orangeglittrig » mån okt 31, 2016 21:38

Hej sjalproffs!

Jag skulle behöva lite expertråd inför min resa till Bali i februari med två små barn. Jag bär nu min yngsta, som kommer att vara 7-8 månader under vår resa, i en bärsele (Ergobaby 360) som vi trivs jättebra med. Min äldre dotter (3 år) bar jag i trikåsjal under hennes första månader, innan det blev ostadigt och vi bytte till Ergon.

Nu till problemet: jag är rädd att det kanske blir varmt för barnet i bärselen. Medeltemperaturen på Bali är 30 grader året runt. Jag söker således efter en sval bärlösning som är bekväm för barnet, då jag inte kommer att ha någon barnvagn. Det ska fungera att bära en åttamånaders bebis som är åt det större hållet i storlek, helst både inåt- oc utåtvänt. Som det är nu kan jag amma i selen och eftersom bebisen är van vid det vill jag nog kunna göra det även i den lösning vi väljer. Jag är heller inte en jätteerfaren sjalanvändare. Vad ska jag satsa på?

Tack på förhand!
Orangeglittrig
SjalNovis
SjalNovis

Re: Bära i sjal i tropiskt land

Inläggav mammatillE » mån okt 31, 2016 22:21

Funderar på.. Fanns det inte någon sele med vädringslucka? Pognae? :hmm:
mammatillE
SjalInventarie
SjalInventarie

Inläggav Zilver » tis nov 01, 2016 07:28

När jag bar min 5-månaders i trikåsjal i varmaste Sverige blev vi svettigt blöta när det var hud mot hud. För en trevligare upplevelse rekommenderar jag kläder på, så tyget suger upp fukten ;)

Vet inte om mei-tai kanske är svalare än sele. Jag har bara använt långsjal.
Barn: Lilla V (2014) som helst springcyklar.
Sjal: Blå Amazonas Carrysling (vävd, 450 cm)
Knut: FWCC på magen och Double Hammock på ryggen.
Användarvisningsbild
Zilver
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav krakri » tis nov 01, 2016 08:11

Det finns ju sjalar av tunnare material som ändå är rätt stadiga om du vill bära i sjal. Calin Gauze är en sådan som uppskattas av många. Sedan finns det också linneblandningar men de är betydligt dyrare i pris.

Annars skulle jag också rekommendera MeiTai! Fördelen är att den är öppen i sidona och därmed inte så varmt för barnet. Den knyts ju inte heller som en sjal och då blir det också svalare för den som bär. Sjalen blir ju ofta som ett extra klädesplagg.

Att bära framåtvänt är ju inget som rekommenderas direkt men med Mei Tai kan du bära på ryggen så att barnen fortsätter sitter ergonomiskt och ser dig hela tiden.
♥ mamma till F. (* 12/2011) och M. (* 06/2015)

♥ "Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen." {Antoine de Saint-Exupéry}
krakri
SjalBarnModerator
SjalBarnModerator

Inläggav Nina & lilla J » tis nov 01, 2016 13:16

Jag skulle nog behålla ergo-selen och bära på ryggen och sedan se till att inte bära för långa stunder i taget utan att barnet får komma ned och lufta sig lite. Men vill du inte ha selen så säger jag nog också Mei-Tai.
Stora lilla J -10 & efterlängtade S -17
Användarvisningsbild
Nina & lilla J
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Grodfen » tis nov 01, 2016 13:34

Hej hej,
Det är tyvärr svårt att komma undan att det blir varmt eftersom det är närheten som skapar värmen. :? Men visst det blir ju varmare ju mer instängt det är! Jag har burit mycket i Indien, vi var bland annat där i tre månader när min yngsta son var som din kommer att vara när ni åker. Vi hade en Manduca som vi använde. Jag har inte tyckt att calin gauze varit svalare än bärsele, upplevde att det blev ännu mindre luftning i en sjal. Har även använt mei-tai, upplevde ingen direkt skillnad.
Möjligtvis skulle jag så här i efterhand säga att vi borde använt ringsjal mer. Iallafall när vi var i situationer där vi inte bar så långa stunder i taget. Det beror ju mycket på vad man gör också.
Vi var i storstad större delen av tiden, höll oss i skuggan och försökte hålla oss så svala som möjligt.
När vi var vid havet och på badorter, och det var 35 grader och sol, var det nästan outhärdligt att gå omkring och bära. Det var oerhört svettigt och obekvämt.
Även i stan var det ibland så att det blev för instängt och varmt för oss bägge. Kanske skulle testa att hitta en sån där luftig pognae eller annan med meshtyg på vissa ställen, om jag var du!
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Grodfen » tis nov 01, 2016 13:37

Just det, en sak som är bra att ha med sig är UV-bärskydd. Det kan visserligen bli lite varmt, men det är väldigt praktiskt och smidigt att ha för att enkelt skydda mot stark sol när barnet sover tex.
Mamma till D, född 110826, och A, född 140227.
Användarvisningsbild
Grodfen
SjalFantast
SjalFantast

Inläggav Teusa » lör nov 05, 2016 21:42

Jag har inte testat denna sele själv men den ser luftig ut.

http://boutique.jeportemonbebe.com/en/p ... 1456086463
Tre skruttar och Lilla M, 06, 08, 12, 16

Aldoria Soft, JPMBB, Moby Wrap, Looma
I garderoben ligger en Didymos Eva, ringsjal, och så uppskattad Ergo och väntar.
Användarvisningsbild
Teusa
SjalGalning
SjalGalning

Inläggav Sara+ » sön nov 06, 2016 07:31

Ja, det är varmt oavsett. om du väljer Ringsjal, provs ordentligt hemma så du orkar bära tillräckligt länge. Det är ju stor skillnad p olika ringsjalar också.
Tänkte också slå ett slag för paraply om det är sol. Skönt att ha sin egen skugga.
Mamma till lille B 1103 och lilla D 1302
Användarvisningsbild
Sara+
SjalGalning
SjalGalning

Återgå till BäraBarn