Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Eyo
#9485229
Hej! Jag såg fram emot att bära i sjal så mycket, men nu ger jag snart upp! Min dotter är två månader och det är omöjligt att bära henne vänd mot kroppen då hennes reflex att söka och amma är så stark. Hon hackar frenetiskt och blir tillslut rasande av frustration. Enda gången bärandet lyckas är om hon sover eller om jag tråcklar in ett finger som hon kan suga på. (Hon har aldrig velat ha napp). När hon sover verkar hon trivas gott i sjalen men det går åt skogen så fort hon vaknar.

Jag har märkt att hon reagerar likadant när hon ligger på mage i babygymmet och på min mage när jag sitter, så det är inte bara i sjalen hon hackar.

Nu ligger både sjal och sele och samlar damm. :( Känner någon igen detta och har tips på hur jag kan gå till väga? Är det bara att vänta på att reflexen försvinner? Jag vill så gärna få det att fungera.
Av Eyo
#9485234
Jag tror tyvärr inte det skulle hjälpa. Hon hackar lika mycket även när hon är helt mätt, så det skulle bara hålla henne lugn precis bär jag ammar. :(
Av petwol
#9485236
Så synd när du verkligen vill bära i sjalen, det är ju mysigt. Förstår att det känns lite sorgligt. Tyvärr har jag inga tips på hur man lär henne att det är mysigt utan att trigga reflexerna. Hoppas du får bra tips av andra. Det borde vara någon som har liknande erfarenheter.

:heart:
Användarens profilbild
Av berit
#9485251
Jag har ingen erfarenhet att dela med mig av tyvärr men tänker att reflexerna ju brukar avta efter några månader (?). Kanske inte så mycket tröst just nu men om några månader kommer det säkert vara lättare. Och kanske också att bära på ryggen kommer funka bättre iom mindre mjölklukt.
Av Flygmusen
#9485264
Det är inte så att det är försök att "magträna" i sjalen? Har du provat att ha huvudet mer framme så barnet kan röra det friare eller att bära i sele? Mitt barn for runt som en lite sköldpadda och skulle ha huvudet ute så långt det gick speciellt kring 2-3 månader. Jag fick kommentarer av gamla tanter att jag måste stödja hennes huvud men hon kunde stödja det låg och tittade själv. Det såg ut som hon antingen var obekväm i sjalen eller som en rooting reflex. Hon var lugnare i sjalen med min man under hela spädbarnstiden så jag utesluter inte att mjölklukten inte var en del i detta men hon var hen sköldpadda hos honom med bara lite mindre energisk. För oss var manduca-sele det som blev lite av en lösning eftersom den gav mer rörelsefrihet.
Användarens profilbild
Av berit
#9485329
Aaah, intressant! Mina barn har inte heller gillat att sitta fast med huvudet. Den här bebisen jag har nu vill helst hänga bakåt i halv brygga. Många tanter oroar sig :lol:
#9485330
berit skrev:Aaah, intressant! Mina barn har inte heller gillat att sitta fast med huvudet. Den här bebisen jag har nu vill helst hänga bakåt i halv brygga. Många tanter oroar sig :lol:
Likadant här! ( När de var små vilket var länge sedan.) Har bara kunnat stoppa in huvudet då de somnat, annars en extra hand för stöd.
Användarens profilbild
Av emindy
#9485344
kronärtskocka skrev:
berit skrev:Aaah, intressant! Mina barn har inte heller gillat att sitta fast med huvudet. Den här bebisen jag har nu vill helst hänga bakåt i halv brygga. Många tanter oroar sig :lol:
Likadant här! ( När de var små vilket var länge sedan.) Har bara kunnat stoppa in huvudet då de somnat, annars en extra hand för stöd.
Lika för mig, barnen har inte velat ha huvudet innanför sjalen när de var vakna. Men de blev snabbt väldigt stabila i nacken!
Användarens profilbild
Av rithelo
#9485385
emindy skrev:
kronärtskocka skrev:
berit skrev:Aaah, intressant! Mina barn har inte heller gillat att sitta fast med huvudet. Den här bebisen jag har nu vill helst hänga bakåt i halv brygga. Många tanter oroar sig :lol:
Likadant här! ( När de var små vilket var länge sedan.) Har bara kunnat stoppa in huvudet då de somnat, annars en extra hand för stöd.
Lika för mig, barnen har inte velat ha huvudet innanför sjalen när de var vakna. Men de blev snabbt väldigt stabila i nacken!
Samma för oss.

Till ts: är det samma oavsett om du har tröja som täcker din hud som om bebis kommer emot din hud i lägre skuren tröja? Om inte kanske det kunde vara idé att lägga en handduk/snutte emellan?
Annars kanske det helt enkelt kan vara så att hon har stort sugbehov och faktiskt vill amma ofta, isf kan det vara värt att lära er sjalamma :tumup:
Av Eyo
#9485421
Jag provade att låta hennes huvud vara friare så att hon kan titta sig omkring och det hjälpte faktiskt! Lyckades bära henne en bra stund innan hon började leta mat. Det kanske är någon kombination av sugbehov och nyfikenhet. Jag vet helt säkert att hon är mätt däremot, men behovet att suga är väl större än magen har jag hört.

Tack för alla tips, nu har jag lite mer hopp och motivation att fortsätta försöka. ❤️

Jag ska prova att lägga snuttefilt mellan hennes ansikte och min hud nästa gång också. Det kanske hjälper ytterligare. :)
Användarens profilbild
Av Stugholm
#9486921
Jag har haft lite liknande med mitt barn..som nu är 3 månader.
Ibland dansar jag runt som en tok för att han ska komma till ro ibland får jag knyta loss såfort jag knutit färdigt, för att sätta mig och amma. Har dock börjat att prova amma i sjalen nu (har inte funkat förut..) funkar hyffsat, får han det så somnar han sen!
Han är lugn medans jag knyter och sen vill han ha huvudet helt fritt (väldigt nyfiken och har alltid velat kunna röra huvudet fritt)
Men sover toppenbra när han väl sover! Sover 15-30min max nånannanstans. I sjalen kan han sova lätt 3-4 timmar om han får. :)
Användarens profilbild
Av zero.sara
#9491341
När min tjej var liten ville hon aldrig ha huvudet innanför medan hon var vaken. Med det gick bra när hon somnat. Hon hade hittat tummen att suga på redan i magen så hon fyllde sitt extra sugbehov så.
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?