Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Användarens profilbild
Av Zilver
#9481462
I en annan tråd var det någon som frågade efter knasiga kommentarer vi har fått när vi bär i sjal. Det var för spännande för att tappas bort, så här är en helt dedikerad tråd :D

Vad har du fått/hört för roliga kommentarer när du burit i sjal/sele?
Användarens profilbild
Av Zilver
#9481465
Jag har inte fått några direkt roliga kommentarer, men blir stoppad titt som tätt av immigrerade afrikaner som blir lyckliga av att se någon göra som i deras hemland. "Har du varit i Kenya?" var det någon som frågade. "Så där bär alla sina barn där jag kommer ifrån," sa någon annan. Glädjen i deras ögon går knappt att beskriva :love:

Men svenska svärmor ser besvärad ut och säger "akta ryggen" :roll:
Av Flygmusen
#9481477
Zilver skrev:Jag har inte fått några direkt roliga kommentarer, men blir stoppad titt som tätt av immigrerade afrikaner som blir lyckliga av att se någon göra som i deras hemland. "Har du varit i Kenya?" var det någon som frågade. "Så där bär alla sina barn där jag kommer ifrån," sa någon annan. Glädjen i deras ögon går knappt att beskriva :love:

Men svenska svärmor ser besvärad ut och säger "akta ryggen" :roll:
Jag har också fått många väldigt trevliga kommentarer från afrikaner. Två gamla somaliska tanter stannade mig och visade tummen upp. De lyckades med några svenska ord och gester fråga om jag ammade och jag fick då fler tummen upp och mashallah! från dem. Väldigt gulliga och kul att de pratade med mig fast de inte kunde mycket svenska. Även om andra saker har jag fått höra att jag är "afrikansk" av afrikaner från flera olika delar av Afrika. Att amma, bära, ta med barn till kyrkan är några exempel på afrikanska saker utifrån detta.

Av de mer konstiga kommentarerna är det väl mest klassikerna: "Kan den andas?" eller "Den kan inte andas därinne!" jag fått. Jag blev dock stoppad av en äldre man som var sjukgymnast som höll en utläggning om att det var bra att det nu finns selar som är bättre för barnens höfter, det kändes bra.

Förresten, en kommentar var rätt rolig, en kvinna tyckte inte jag skulle bära för det skrämde hennes hund.
Användarens profilbild
Av rithelo
#9481480
"Titta, han bär bebisen i en halsduk!" fick sambon höra bakom ryggen när vi gick på marknad med lill-palten i vår helgråa sjal :mrgreen:
Jag kan säga att vi var grymt nöjda med att ha valt halsduken just den dagen när vi såg alla med barnvagn som försökte ta sig fram emellan allt folk 8)

Damens kommentar om att du skrämde hunden kan jag faktiskt relatera till, det är många gånger som hundarr reagerat på att vi kommer med bebis i sjal. Undrar om det är för att de tycker att människan ser konstig ut, eller om det är för att de känner lukten av två människor men bara ser en och därför blir osäkra, eller om det helt enkelt är så som det var med vår hund - de kanske blir osäkra inför ett människospädbarn? :hmm:
Användarens profilbild
Av emindy
#9485345
Jag har mest fått höra klassikerna, men jag har gjort en lite rolig grej som de sen la ut på facebook! En kompis väntade sitt första barn och var nyfiken på sjal och ville ha en liten demo och i brist på annat sjalade jag upp en annan, vuxen kompis. Visserligen av en ganska nätt modell, men ändå!
Användarens profilbild
Av Zilver
#9486654
Jag har som vana att knyta sjalen på mig själv istället för att lägga den i väskan, även fast barnet oftast går själv. Sjalen används oftast den sista sträckan på hemvägen.

Häromdagen var jag alltså ute med tvååringen som glatt sprang omkring på egna ben, med sjalen i passivt läge runt min överkropp. Efter att ha sneglat på mig en stund frågade en annan mamma "var är det andra barnet, bebisen?". Det är tydligen inte så vanligt att se tvååringar i sjal :lol:
Användarens profilbild
Av Nina & lilla J
#9486683
Zilver skrev:Jag har som vana att knyta sjalen på mig själv istället för att lägga den i väskan, även fast barnet oftast går själv. Sjalen används oftast den sista sträckan på hemvägen.

Häromdagen var jag alltså ute med tvååringen som glatt sprang omkring på egna ben, med sjalen i passivt läge runt min överkropp. Efter att ha sneglat på mig en stund frågade en annan mamma "var är det andra barnet, bebisen?". Det är tydligen inte så vanligt att se tvååringar i sjal :lol:
:fnissa: Vilken tur att hon frågade så hon slapp tro att du tappat din bebis :)
Esploriamo le Suonerie Gratis!

Ciao a tutti! Voglio condividere con te una grande[…]

Chcę podzielić się z Wami moim najnowszym odkrycie[…]

Ny forumägare & Sjalbarns framtid!

Jag surfar ofta på forumet medan jag spelar […]

¡Hola a todos! Quiero compartir con ustedes[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?