Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

#9477483
Hej! Jag behöver kloka råd kring val av nytt bärdon.

Min dotter är 6 veckor (56 cm, ca 4 kg). Jag har idag en trikåsjal (Sino) som jag tycker funkar bra inomhus och också vid korta stunder utomhus ("inneklädd" + mössa innanför min jacka) när hon kan sitta kvar under hela utevistelsen/utflykten. Jag har också en vagn som hon (hittills?) inte är så förtjust i, det funkar nästan aldrig när hon är vaken utan jag får ta upp och bära henne på armen.

Jag känner nu att jag skulle behöva något att bära henne i där det är lättare än med sjalen att få i och ur henne hyfsat enkelt och snabbt så man kan använda bärdonet lite som vagnen under en "utflykt". Eller i kombination med vagnen och alternera mellan bärdon/vagn. Tänker att hon får vara "uteklädd", dvs. någon lämplig overall nu under våren.

Andra saker jag önskar är att det går att bära på höften så hon kan se mer när hon blir äldre än när hon sitter inåtvänd på magen och att min sambo också kan använda samma bärdon som jag (jag är 1.65 och han 1.85). Bäst är ju om man kan inhandla något som man kan använda från nu och så länge som möjligt.

Kollade först på ergonomiska selar. Har funderat på Ergobaby, Manduca och Pognae och lutar mest åt en Pognae. Vad jag förstår är den bra om man som jag inte är så stor men funkar också om man är längre/bredare, verkar också trevligt med vädringslucka på ryggen med tanke på att sommaren närmar sig och vad jag förstår är den också billigare än de andra alternativen? Men är det bökigt med ett separat spädbarnsinlägg som man väl måste ha i den för min dotter?

Funderar också på om en Mei Tai kan vara ett alternativ istället för en renodlad sele? Men kanske lite bökigare att lyfta i och ur?

Tar tacksamt emot tips och tankar kring bästa valet! Eller är det "dött lopp" när det gäller önskemålen och det helt enkelt är vad som känns bekvämast för både mig och min sambo som får avgöra?

Om Mei Tai är ett alternativ, någon modell som rekommenderas?

Tack på förhand!
#9477494
Tror att trikån kan fylla ditt behov angående utevistelse om du knyter den innan ni går ut. Då kan du ju ta med vagnen och enkelt stoppa ner barnet i sjalen om det hellre vill sitta där.

Nu var ett tag sen mina barn var så små, men har för mig att de inte sitter så bra i mei tai i början, även om det finns spädbarnsinlägg.

Eller tycker du att det inte är bekvämt att bära längre stunder i trikån? Då har du anledning att köpa en snygg vävd! :D
#9477574
maltemalte skrev:Tror att trikån kan fylla ditt behov angående utevistelse om du knyter den innan ni går ut. Då kan du ju ta med vagnen och enkelt stoppa ner barnet i sjalen om det hellre vill sitta där.

Nu var ett tag sen mina barn var så små, men har för mig att de inte sitter så bra i mei tai i början, även om det finns spädbarnsinlägg.

Eller tycker du att det inte är bekvämt att bära längre stunder i trikån? Då har du anledning att köpa en snygg vävd! :D
Hej, tack för svar :-)

Av lite olika anledningar känner jag att det skulle vara bra med något annat än bara trikåsjalen för att göra livet lite smidigare. Eller så tänker jag fel, jag har ingen tidigare erfarenhet av sjal, bara en oergonomisk BabyBjörn till min älsta dotter för 6 år sedan...

Saker jag kommer på och känner just nu:
* Om min dotter inte är tillräckligt trött när jag stoppar henne i sjalen så verkar det inte som att hon tycker att det är så skönt att sitta i den, jag upplever det som att hon känner att det blir för trångt/instängt och det tar ett bra tag innan hon kommer till ro. Nästan samma sak som med vagnen alltså om än lite bättre, det går att stoppa i henne även om hon inte sover riktigt än. Får för mig att det inte blir lika tight i en sele och att det kanske därför kan fungera bättre? Det är ju många tillfällen man behöver komma iväg när det inte är precis timat med att hon behöver sova.
* Skulle nog behöva lite bättre avlastning än trikåsjalen ger, blir rätt trött i ryggen just nu vid längre promenader (kring en timme eller mer) eller vid många bärningar på en dag.
* Får för mig att trikåsjalen sitter bäst om bebisen (och bäraren) har så lite kläder på sig som möjligt, eller funkar den med ytterkläder på bebisen också? Så smidigt tycker jag inte att det är att få i dottern så att hålla på med det ute med henne i bara innekläder så länge det inte är varmare känns inte helt hundra?
* Hade känts smidigt att inte alltid ha den färdigknuten på, utan ha med något i vagnen att sätta på vid behov.
* Jag har inte investerat i några amningströjor (bara linnen som jag har under mina vanliga tröjor) vilket gör att jag måste ta av och knyta om sjalen vid amning (?) - något som gör att en sele kan kännas smidigare när man behöver amma “i farten” någonstans.
* Vi kommer ju andå behöva något annat om några månader (vid 6-8 kg om jag förstått det rätt), så tänkte att det kanske skulle gå att hitta något som funkar redan nu men också längre fram.
* Min sambo tycker att det var mycket smidigare med selen vi använde till vår älsta dotter än med sjalen (jag vill dock med vad jag läst idag kring ergonomiskt bärande inte att vi ska plocka fram BabyBjörnen igen...).

Jag förstår att jag kanske har orimliga krav/önskemål, men lika bra att slänga ut allt - det kan ju finnas något som skulle passa perfekt :-) Kanske kan byte till en vävd sjal täcka in det mest av ovan? Jag tänkte att det var bättre med en sele (eller båda, men är inte säker på att ekonomin tillåter det), men som sagt, jag har ingen erfarenhet av sjal sedan tidigare.

När det gäller Mei tai trodde jag även att de funkar bra med små bebisar, men kanske är det så att det inte är ett så bra alternativ så här tidigt.
#9477575
Hej igen, se gärna mina tankar i ovan svar.

Hur gör ni andra, kör ni enbart sjal eller kombinerar ni olika bärdon för olika situationer? Vad har ni i så fall och i vilka situationer använder ni de olika?

Tula verkar också vara en populär sele, kan den också vara ett alternativ för mig/oss?

Det finns för mycket att välja på :-) Får kanske bara chansa och köpa något och se hur det funkar.
#9477576
Hej!
Jag älskar bärsele och båda mina barn har mer eller mindre bott i vår Manduca. :)
Med andra barnet unnade jag mig även en Beco Gemini, som jag hade fram till ca 5 månader. Den kan man bära i utan spädbarnsinlägg. Manducan har funkat utan inlägg från ca 5 månader. Becon är lite mer ombonad och ger mer stod för nacken och med den kunde jag amna i bärselen redan från 3 veckors ålder. Oerhört smidigt!

Både Manduca och Beco Gemini kan korsas bakom ryggen vilket jag tycker avlastar mycket.

Vi har en Tula toddler idag, den är också toppen. Yngsta började åka i den från han var cirka 15-16 månader eller så.
#9477594
Grodfen skrev:Hej!
Jag älskar bärsele och båda mina barn har mer eller mindre bott i vår Manduca. :)
Med andra barnet unnade jag mig även en Beco Gemini, som jag hade fram till ca 5 månader. Den kan man bära i utan spädbarnsinlägg. Manducan har funkat utan inlägg från ca 5 månader. Becon är lite mer ombonad och ger mer stod för nacken och med den kunde jag amna i bärselen redan från 3 veckors ålder. Oerhört smidigt!

Både Manduca och Beco Gemini kan korsas bakom ryggen vilket jag tycker avlastar mycket.

Vi har en Tula toddler idag, den är också toppen. Yngsta började åka i den från han var cirka 15-16 månader eller så.
Hej, tack för svar!

Ännu en sele att kolla in alltså :-) Låter fint med korsningen bakom ryggen, definitivt ett kriterie att ha i åtanke.

Nyfiken på varför du bytte till Manducan efter 5 månader, kändes det inte som att Beco Geminin fungerade att använda längre?
#9477595
Jag gillar också bärsele och till skillnad från Grodfen tyckte jag att Manduca var lättare att få bra stöd för huvudet i än Beco Gemini. Vi använde utan problem Manduca från ca 5 veckor, med spädbarnsinlägget men jag tyckte inte det var särskilt krångligt. Mei tai har jag ingen erfarenhet av men har funderat ibland på att skaffa då jag tycker att det verkar vara en bra blandning av sjal och sele.
#9477597
KatarinaMamma2Töser skrev:
Grodfen skrev:Hej!
Jag älskar bärsele och båda mina barn har mer eller mindre bott i vår Manduca. :)
Med andra barnet unnade jag mig även en Beco Gemini, som jag hade fram till ca 5 månader. Den kan man bära i utan spädbarnsinlägg. Manducan har funkat utan inlägg från ca 5 månader. Becon är lite mer ombonad och ger mer stod för nacken och med den kunde jag amna i bärselen redan från 3 veckors ålder. Oerhört smidigt!

Både Manduca och Beco Gemini kan korsas bakom ryggen vilket jag tycker avlastar mycket.

Vi har en Tula toddler idag, den är också toppen. Yngsta började åka i den från han var cirka 15-16 månader eller så.
Hej, tack för svar!

Ännu en sele att kolla in alltså :-) Låter fint med korsningen bakom ryggen, definitivt ett kriterie att ha i åtanke.

Nyfiken på varför du bytte till Manducan efter 5 månader, kändes det inte som att Beco Geminin fungerade att använda längre?
Jodå, men dels är den varmare än Manducan, dels hade vi redan Manducan som väntade och jag hade planerat att sälja vidare Becon. :)
#9477607
Beco gemini har också en liten sittyta som gör att bebisar tenderar att inte längre sitta i M-position. Därför den inte "funkar" så länge.

Du råkar inte bo nära någon som har ett gäng bärdon att prova? Finns en hand full butiker i Sverige som kan konsten att bära barn.
#9477615
Jag tyckte min Manduca gjorde mycket av det du vill ha ut från en sele. Lätt att sätta på och ta av, många möjliga positioner (även om jag själv aldrig använt sidopositionen). Den funkade bra på både sommar och vinter och barnet kunde ha egna kläder och inte sitta innanför kläderna oavsett årstid. Jag är övertygad att Pognae och Ergo funkar bra till detta också. Som jag har förstått använder inte alla spädbarnsinlägg och får det att funka ändå. Jag kan då säga att jag ibland var lite lat med Manducan och bara knäppte in bäbisen i selen när jag behövde flytta henne snabbt och jag inte upplevde det som det minsta konstigt eller osäkert.
#9477616
Jag, och ffa yngsta barnet, gillade sele. Jag hade en ergo och en manduca. Manduca var i största laget för mig. Jag är lika lång som du, och när barnen varit runt året har jag varit väldigt smal. Jag har ganska smala axlar också. Så om du är normalt eller smalt byggd är det risk att manducan är för stor för dig. Ergon passade bättre på mig!

Men bäst är såklart att prova, och/eller att köpa begagnat för att hålla ner kostnaden (och kanske köpa fler bärdon istället).
#9477620
Jag har bara använt trikåsjal och vävd långsjal, men så här tänker jag om dina punkter:

Mitt barn har aldrig klagat på utsikten. När hon var gammal nog att vilja se mer (jag minns första gången hon vred på huvudet för att titta på cykeln som plingade) så var hon också stor nog att vrida huvudet dit hon ville. Men då har jag i och för sig varit tillmötesgående och vridit lite på mig själv ibland också, det kanske man inte gärna gör om man har fler barn... Att knyta på höften är bara jobbigt för mig, det låser upp den ena armen så man inte kan använda den.

Jag tycker det blev smidigare att ta i och ur med övning. Trikåsjalen kan ju sitta kvar precis som den är. En vävd sjal måste visserligen knytas om varje gång barnet ska i eller ur men man kan lämna sjalen halvknuten så det går ganska snabbt. En del av knytningen kan även göras gåendes om man har riktigt bråttom. Det blir också bättre när barnet blir äldre och hjälper till med att luta åt rätt håll.

Innan barnet kan gå så tror jag att det är bättre för kroppen att det är tajt. Annars sjunker ryggen ihop och växer fel.

En vävd långsjal ger flest möjligheter att hitta en knytning som belastar dig bäst. Generellt har jag fått för mig att sjalar belastar bättre än selar. Men selar gör det tillräckligt bra om det inte är så viktigt. Mei Tai är ett mellanting.

När jag ska sjala i ytterkläder tar jag ibland av mig jackan, knyter sjalen, och sen på med jackan igen fast utan att stänga den. Jag har ingen särskild sjaljacka. Helst har jag förknutit sjalen på mig under ytterkläderna eftersom jag inte har en barnvagn att lägga den i, den "väger mindre" på mig än i en väska/påse. Det blir varmt för oss båda så vi behöver mindre kläder med sjalen än om barnet hade varit i en barnvagn. Det är bra om jackan når att skydda fötterna, eller ta på extra strumpor.

Om du inte har amningströjor kanske du har något med lite urringning, eller så kan du lyfta upp hela tröjan. Jag har ibland en tjock stickad tröja som jag lyfter upp på framsidan. Det blir lite bökigt men det går att ordna.

Min man tyckte det var läskigt att använda trikåsjalen för att barnet gled åt sidan. På mig blev det stabilt tack vare brösten ;) Men nu när barnet är två år sitter hon bättre i sjalen på mannen just för att brösten på mig gör det trångt.

Jag har varit intresserad av spel under en lå[…]

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?