Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Flowerhaze
#9472337
Hej! Jag funderar på att köpa en vävd långsjal men vet inte vilken längd jag ska välja. Just nu är min dotter bara en månad men senare vill jag också kunna bära henne på ryggen. Jag är 165 cm lång och väger runt 50 kg, är då 4,6 m lagom eller blir det jobbigt mycket med tyg över? Eller tänker jag helt fel och borde välja en längre sjal för att kunna knyta alla knytningar? :?

Tack på förhand! :D
Användarens profilbild
Av SCSI
#9472345
Jag är i samma storlek som du och kan knyta allt mer en 4,6a, även om det kräver precision för att få till bra avslut på t.ex vrikkesikker.
Det är en smaksak, men jag störs inte av mycket tyg över. Bara att knyta ett extra varv runt midjan ju. Skulle den kännas för lång går det ju att klippa av, eller byta. Väl inne i sjalträsket finns det så många olika vävar och material att testa, då är det tur att andrahandsvärdet är så bra som det är! :app:
Användarens profilbild
Av Zilver
#9472349
Hellre för lång än för kort, det ger möjlighet att testa fler knytsätt i början. Gissar jag, men jag har bara använt 4,6m själv :lol:
Av Altariel
#9472376
Zilver skrev:Hellre för lång än för kort, det ger möjlighet att testa fler knytsätt i början. Gissar jag, men jag har bara använt 4,6m själv :lol:
Håller med (även om min favvostorlek är typ 3,5 m)! Det är bättre att testa sig fram med en lång sjal och ha tyg över än att köpa en för kort och inte kunna knyta det en vill :) Det går alltid att klippa eller köpa en kortare senare om behovet finns.
Av Flowerhaze
#9472652
Åh tack för era gulliga svar! Ja det låter klokt att skaffa en längre till att börja med :D

Men nu har jag börjat fundera lite på att kanske skaffa en mei tai istället? eller något liknande... Det känns som att dom är lite enklare och snabbare att sätta på sig? Men vet ni hur dom avlastar i jämförelse med en långsjal? Det är ändå det som känns viktigast för mig, så att jag ska kunna bära lite längre stunder :)
Användarens profilbild
Av maltemalte
#9472663
Jag tycker inte att mei tai avlastar lika bra om man vill bära längre stunder, då är sjalen överlägsen enligt mig.

Ju mindre barnet väger desto mindre noga är det med knytningen - alltså att man kan lära sig under tiden. Med ett tungt barn är det kinkigare att allt ligger rätt för att det ska bli bekvämt.

Min första vävda är en 4,6, och med den kan man knyta det mesta (beroende på hur stor man är själv såklart). Jag har en kortare också som jag bara knutit enkel ryggsäck och enkelt kryss med.
Användarens profilbild
Av Sanna81
#9472665
maltemalte skrev:Jag tycker inte att mei tai avlastar lika bra om man vill bära längre stunder, då är sjalen överlägsen enligt mig.
...och jag tycker tvärt om, en rejäl mei-tai med riktiga utbredbara sjalaxelband och väl vadderade midjeband avlastar utmärkt även med tyngre barn och en längre stund. Det verkar vara en smaksak :D
Av Altariel
#9472689
Jag tycker att sjal är helt klart bekvämast, men en bra meitai är lättare att få till bra avlastning med. Som Sanna81 skriver, utbredbara axelband (på min är de både utbredbara och vadderade, underbart!) är klart bekvämast. Kolla till exempel på didytai och hoptye, de går även att reglera sittytan på så att det blir bättre passform för barnet.
Användarens profilbild
Av SCSI
#9472729
Varför antingen eller?
Sjal är mysigare (och mer bekvämt om man får till knytningen) tycker jag, men ett mindre helvete att ha t.ex på stan om man måste knyta om och halva sjalen släpar i marken...
Meitai är smidigare när man är på språng, tar mindre plats att ha med som backupbärdon och är lättare att få t.ex mormor att bära i än sjal.
Ringsjal är toppen när ungen börjar bli lite större och vill upp och ner ur famnen tio gånger i minuten, eller att ta fram när man vill ha händerna fria för att laga mat eller liknande, och att ha till/från bilen (kolla upp "bära japanskt", finns en bra länk i nån gammal tråd här), och oxå lagom stor för att alltid ha med sig som backup. Jag hade min som halsduk emellanåt... :Hahaa:
Skaffa minst en av varje!! :app:
Av Altariel
#9472732
SCSI skrev:Varför antingen eller?
Sjal är mysigare (och mer bekvämt om man får till knytningen) tycker jag, men ett mindre helvete att ha t.ex på stan om man måste knyta om och halva sjalen släpar i marken...
Meitai är smidigare när man är på språng, tar mindre plats att ha med som backupbärdon och är lättare att få t.ex mormor att bära i än sjal.
Ringsjal är toppen när ungen börjar bli lite större och vill upp och ner ur famnen tio gånger i minuten, eller att ta fram när man vill ha händerna fria för att laga mat eller liknande, och att ha till/från bilen (kolla upp "bära japanskt", finns en bra länk i nån gammal tråd här), och oxå lagom stor för att alltid ha med sig som backup. Jag hade min som halsduk emellanåt... :Hahaa:
Skaffa minst en av varje!! :app:
Jag ändrar mig :P håller med här :tumup:

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?