Bootstrap Framework 3.3.6

Over a dozen reusable components built to provide iconography, dropdowns, input groups, navigation, alerts, and much more...

Här träffas vi för att och få tips och råd (rent allmänt).

Moderatorer: Asia, krakri, God_cares

Av Lillefröe
#9463547
Lite sådär halvt oplanerat ska vi även i år fira jul i en stuga tillsammans med släktingar. Det gjorde vi förra året också men då var jag gravid och nu har vi en 5 månaders tjej med oss!


Vi har en bra nattningsrutin med henne. Vi tar på pyjamas, myser på skötbordet och sedan släcka lampan och vyssja / alternativt ligga och gosa med pussar i händerna tills hon somnar.


Vi kommer vara i stugan i 3 nätter. Dessa kvällar lär vi vara runt i släktingarnas stuga. (Det är ett gäng stugor i närhet till varandra med max 40 meter mellan). Men det är SMÅ stugor. Det är 1or, och ett par barn på det.. och mycket röster.. ja ni kan ju tänka er att det kommer bli knepigt att sova för lillan.


Nu undrar jag om det finns en sjal som hon kan LIGGA ner i? Som vagg-ställning? Så att hon ändå kan känna sig ombonad och lite halvmys-mörkt och närhet så att eventuella plötsliga skratt inte känns lika läskiga som det annars kan göra.


Men finns det jag ens söker? Kan jag köpa något i min hemstad? (Umeå) Kan en bebis på 5 månader och ungefär 8-9 kg och 66-68 cm ligga i en sjal? Kan jag fixa det här innan julafton?





SOm sagt. Akut hjälp önskas God jul!
Användarens profilbild
Av Andelle
#9463548
Jag skulle säga att hon är alldeles för stor för att bäras liggande men det går fint att sjala som vanligt och hon kommer säkert känna sig trygg och somna fint ändå efter lite övning. Dra sjalen över huvudet för att skärma av, kanske en tunn mössa om det inte blir för varmt.
Är hon trött så somnar hon nog och kanske är det ok om sömnrutinen ruckas lite ett par dagar, så blir det ju ofta när det är lov och helg.
Användarens profilbild
Av zink
#9463549
Oj nu ska vi se hur mkt jag kommer ihåg om att ha en liten en :lol:

Innan jag grunnar på sjalande så tror jag faktiskt att det kommer att funka, fastän det är helt annorlunda än hemma... Just för att det är annorlunda! Men, visst - det beror på om man har et känsligare barn som kanske tar in mer intryck. Annars är barn väldigt anpassningsbara. Och egentligen som djur set mer vana att leva i flock...? Röster och människosorl kan vara både betryggande och sövande... Men det vet ni ju inte innan nej.

Men att bära nära kroppen garderar ju för som du säger att helt vakna av plötsliga ljud! Däremot så tror jag inte att hon behöver ligga så väldigt mycket i vagga för att somna och sova? Det går alldeles utmärkt i grodställning på magen Så sov ju sonen alla sina middagslurer när han var i den ålder och hela vintern tills han var över året. Och mer därtill, minns lite dåligt :lol:

Men vänta nu Nu är jag trög. Jag tänkte att du hade sjalat och undrar över annan modell. Sorry! Du har inte sjalat alls om jag nu förstår dig rätt?

Då tycker jag att en kraftig trikåsjal typ tricot-slen borde funka bra. Bra för en nybörjare och funkar till vikten. Fast på gränsen... Vi bytte nog från trikå när sonen var halvåret och ca 8 kg. Hmm... Då bytte vi till sele. Och det var ju den han sov i sedan, en Patapum. Sedan hade vi vävd tunn själ, "calin bleu gauze" ("gås") som jag gillade.

Undrar vad som finns i Umeå nu? Jag handlade på Lilla Mirakel då 2006 men finns inte nu väl? Vanliga Babyprofssen har sjalar och selar so inte ä Baby-Björn nu väl? Det finns en hel del Umeå-bor här, ska hojta til dem! De kan ha till salu eller att låna ut!
Användarens profilbild
Av Jemmah
#9463552
:hello: Välkommen hit!
Jag är inte så bra på knytningar men tänker lite som Andelle, att vanlig knytning borde funka och vara det enklaste.
Har du en sjal eller sele? Annars finns det nog att låna sjalar i Umeå, vi är ganska många kvar här som har lite större barn nu. Jag har till och med glömt om jag har någon sjal kvar! :lol:
Användarens profilbild
Av zink
#9463553
Andelle skrev:Jag skulle säga att hon är alldeles för stor för att bäras liggande men det går fint att sjala som vanligt och hon kommer säkert känna sig trygg och somna fint ändå efter lite övning. Dra sjalen över huvudet för att skärma av, kanske en tunn mössa om det inte blir för varmt.
Är hon trött så somnar hon nog och kanske är det ok om sömnrutinen ruckas lite ett par dagar, så blir det ju ofta när det är lov och helg.
Praxis!

Typ

Bild

Bild

Gravid & Liten i Umeå har vävd och trikå. Men det vore ju bättre om du kunde testa eller köpa begagnat. Undrar om det går att få tag på selar på plats också?
Senast redigerad av zink den fre dec 18, 2015 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Av Andelle
#9463554
Är ni helt nya på att sjala så kanske någon Umebo hinner visa innan jul om du har tur?

Jag säger vävd sjal till ett så stort barn, så mycket krångligare än trikå är det inte, jag tror ni fixar det :D
Användarens profilbild
Av zink
#9463555
...
Senast redigerad av zink den fre dec 18, 2015 20:47, redigerad totalt 1 gånger.
Av Lillefröe
#9463556
Oj tack för snabba och grundliga svar!! :D

Jag har inte sjalat alls förut nej. Jag har en ergobaby 360 och har lyckats ibland att söva lillan i den i inåt -grodpositionen. Men eftersom hon helst sövs liggandes så tänkte jag att det skulle funka bättre.. plus att jag vet inte hur bekvämt det är att sova i upprätt position om jag t.ex sitter och fikar vid ett bord? blir hon inte lite klämd då eller hur man ska säga? Måste inte jag sitta väldigt bakåtlutad?

Ska testa imorgon under dagsvilan och se om hon kan sova i ergon medan jag sitter ner. Kanske lätta på banden när man sitter ner?
Användarens profilbild
Av zink
#9463557
Jag la in en blänkare i de två Umeå-trådarna som varit aktiva förut ;-)
Användarens profilbild
Av Andelle
#9463558
Du får ha henne på ryggen om du vill fika bekvämt :wink:
Testa i ergon först vettja, mina somnade som stockar på ryggen när de var i den åldern.
Användarens profilbild
Av zink
#9463559
Lillefröe skrev:Oj tack för snabba och grundliga svar!! :D

Jag har inte sjalat alls förut nej. Jag har en ergobaby 360 och har lyckats ibland att söva lillan i den i inåt -grodpositionen. Men eftersom hon helst sövs liggandes så tänkte jag att det skulle funka bättre.. plus att jag vet inte hur bekvämt det är att sova i upprätt position om jag t.ex sitter och fikar vid ett bord? blir hon inte lite klämd då eller hur man ska säga? Måste inte jag sitta väldigt bakåtlutad?

Ska testa imorgon under dagsvilan och se om hon kan sova i ergon medan jag sitter ner. Kanske lätta på banden när man sitter ner?
Jag har fikat myyyyyycket med sonen på magen i den åldern. Fortfarande nu 8 år senare kommenterar vissa caféägare det ;-)

Men. Tänk på heta drycker! Då drack jag typ åt sidan. Åsså la jag över ngt så att jag inte smulade ner honom :lol:

Och jag förstår att det kan låta knasigt när det är helt nytt för dig men det funkar :tumup:

Är hon ett livligt eller mer sävligt barn?

Jag har ett livligt barn som jag inte trodde skulle gilla att vara fastspänd men oj vad han gillade kroppsnärheten at varav ner till! Dock kan ett livligt barn göra snabba kast i vändningarna vilket kan vara läskigt för dig som bärare, "Hon trillar ur!". Men - det funkar!

Det jobbiga är väl om din släkt är av den sorten som kommenterar en massa saker men men...
Senast redigerad av zink den fre dec 18, 2015 20:53, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Av zink
#9463560
Andelle skrev:Du får ha henne på ryggen om du vill fika bekvämt :wink:
Testa i ergon först vettja, mina somnade som stockar på ryggen när de var i den åldern.
Jag lyckades aldrig ryggbära :oops: Jo, när han var typ 4-5 år upp till 7 år (på festival sent om kvällen) :lol:

För en nybörjare rekommenderar jag nog magen va'?
Användarens profilbild
Av zink
#9463562
Lillefröe skrev:Oj tack för snabba och grundliga svar!! :D

Jag har inte sjalat alls förut nej. Jag har en ergobaby 360 och har lyckats ibland att söva lillan i den i inåt -grodpositionen. Men eftersom hon helst sövs liggandes så tänkte jag att det skulle funka bättre.. plus att jag vet inte hur bekvämt det är att sova i upprätt position om jag t.ex sitter och fikar vid ett bord? blir hon inte lite klämd då eller hur man ska säga? Måste inte jag sitta väldigt bakåtlutad?

Ska testa imorgon under dagsvilan och se om hon kan sova i ergon medan jag sitter ner. Kanske lätta på banden när man sitter ner?
Jamen då så!

Då skulle jag säga kör på den :tumup:

Och att det är annorlunda ikring må så vara. I bÄsta fall slocknar hon av allt det nya ;-) I värsta fall gråt och tandagnisslan men om inte din släkt är den sorten som kommer och babblar en massa i onödan så är det lugnt. Som Andelle säger, lite rubbade rutiner hör till under specialtillfällen!
Användarens profilbild
Av zink
#9463564
Lillefröe skrev:Oj tack för snabba och grundliga svar!! :D

Jag har inte sjalat alls förut nej. Jag har en ergobaby 360 och har lyckats ibland att söva lillan i den i inåt -grodpositionen. Men eftersom hon helst sövs liggandes så tänkte jag att det skulle funka bättre.. plus att jag vet inte hur bekvämt det är att sova i upprätt position om jag t.ex sitter och fikar vid ett bord? blir hon inte lite klämd då eller hur man ska säga? Måste inte jag sitta väldigt bakåtlutad?

Ska testa imorgon under dagsvilan och se om hon kan sova i ergon medan jag sitter ner. Kanske lätta på banden när man sitter ner?
Jamenjustja, så gjorde jag nog! :tumup:

Du fixar det här på känsla 8)

Och hon blir inte klämd mot bordet, du hamnar längre ifrån och kanske får sita lite mer parallellt för att nå typ.

Åsså kan du ju passa på att låta släkten passa upp dig lite extra :P Sitta i en fåtölj och bli matad eller få et eget litet sideboard? ;-)
Användarens profilbild
Av zink
#9463566
Sedan att hon inte kommer att sova under dagsvilan imorgon i ny position - innebär inte att hon inte gör det då när allt ikring är annorlunda!

Hoppas ni får en trevlig julhelg! :litentomte:

Tack så mycket för rekommendationen! Ja[…]

Köpberoende

Hur har det gått, hur mår du? Har du f[…]

En ledsam morgon

Ursäkta lång text, behöver lite r&[…]

Jag ville bara säga att jag läst, och un[…]

Du har väl inte missat våra andra artiklar & köpguider?